SCONES

Jeg har fått sansen for nystekte duftende gode scones.

Og utallige ganger har jeg forsøkt å lage scones, uten å få til et sånt saftig resultat som jeg har ønsket meg.

Helt til datteren min hadde det i skoleoppgave.

Da oppdaget jeg at jeg kanskje har gjort noe elementært feil 😉

Nå har jeg funnet oppskriften som passer meg utmerket. Og når jeg har tid og energi til det, så lager jeg gjerne disse, som god lunsj til meg selv 🙂

SCONES

1 1/2 dl sammalt hvete
2 1/2 dl hvetemel
2 ss sukker
1 ss bakepulver
4 ss solsikkekjerner (kan sløyfes)
2 dl skummet kulturmelk, lettmelk eller vann
2 ss flytende margarin eller olje

Bland de tørre ingrediensene sammen i en bakebolle.

Tilsett melk/vann og margarin/olje og bland sammen til en jevn deig. Deigen skal ikke arbeides så mye at den blir seig.

Deigen er bløt og klissete, så jeg pleier å la deigen hvile i noen minutter, sånn at den får “satt” seg litt.

Ta deigen ut av bakebollen, og fordel den til to emner på bakepapirkledd stekeplate. Ca. 2 cm tykke.

Deigen er nesten som en tykk grøt, og jeg pleier å “øse” den opp i en haug på bakepapiret, og deretter forme den til den riktige fasongen. Så lager jeg et kryss i hver leiv, sånn at det er lettere å bryte fra hverandre når de er ferdig stekt.

Stek ved 250°C midt i ovnen i 8-10 minutter.

Avkjøl på rist, og bryt dem fra hverandre (som vist på det øverste bildet).

Selv liker jeg dem godt med smør og brunost, og gjerne en kopp te ved siden 🙂

Utenfor vinduet står Pus og lurer på hvorfor ikke han også kan få være med på kosen?

 

 

#bakelyst #bakst #scones #bakepulver #deig #lunsj #måltid #brunost #kos #matlyst

 

14 kommentarer
    1. Åååå kjenner lukta helt hit!! DET må jeg også prøve å lage igjen.. Er jo såå enkelt..og godt.. Takk for tips!

    2. annebe: Ja, det er godt med scones. Og så er det så raskt å lage, og krever minimalt med energi 🙂 Så for meg er det en veldig fin måte å få nybakt brødmat til frokost eller lunsj 🙂

      Lørdagsklem til deg også <3

    3. natheless: Koselig at du ble fristet. Og det er jo så enkelt og greit å røre sammen også 🙂 For meg er det helt perfekt i alle fall 🙂

      Ha en herlig lørdagskveld <3
      Klemmmm 🙂

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Hihi…god luktesans du jo 😉 Og det er som du sier, så enkelt, og godt 🙂 Kjekt jeg kan inspirere litt <3

    5. fruensvilje: Ja, nystekt er jo bare himmelsk 🙂 Og jeg spiser jo mer enn jeg burde da 😉 Men jammen godt en gang i blant 🙂
      I dag har jeg bare vært hjemme og slappet av. Ute og spiste med en venninne nå i kveld. En god og rolig dag 🙂

    6. Mhmm, så deilig Eva! 😉 Jeg har ei oppskrift på glutenfire (jeg har cøliaki), men har ikke testet den ut enda. Ble fristet til å prøve den nå ja!
      Stor klem til deg <3 Og fortsatt god helg.

    7. karidansen: Tusen takk 🙂 Når jeg selv har slitt med hvordan bake scones, så tenker jeg at kanskje andre også gjør det. Og da må det trinn for trinn instruksjon til 😉

    8. Unni: Ja, det er godt med scones. Og nå til dags finnes så mange muligheter for dem som har cøliaki og andre allergier også 🙂 Du får nok prøve den oppskriften du har 😀

      Stor klem, og en herlig søndagskveld til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg