TURISTER I STAVANGER

Som veldig mange har fått med seg, hadde jeg langveisfarende besøk i januar. Da var det Karidansen som kom en tur i et par dager.

Og som seg hør og bør når jeg har gjester som ikke bor i disse trakter, må vi jo ta en kikk rundt i distriktet.
Tiden var kort, og det er mye å se. Så jeg tok utgangspunkt i Stavanger.

Stavanger er min fødeby, men jeg har aldri bodd der selv. Og selv om jeg tross alt bor i nabobyen, Sandnes, valgte jeg denne gangen å vise Kari Stavanger. For jeg satser jo veldig på at hun har lyst å komme tilbake, og se mer av det som er her i nærheten av der jeg bor 🙂

Vi kom litt sent i gang med utflukten vår. Men det gjorde slett ikke noe. Vi hadde jo hatt en koselig dag, med en koselig tur på forhånd. Og nå i skumringstimene fant vi at Stavanger var koselig å traske i 🙂


Første stoppested i Stavanger var Fargegaten.
Gaten heter egentlig Øvre Holmegate. Men har fått tittelen Fargegaten, fordi alle husene i gaten er malt som friske fargeklatter i et ellers travelt bymiljø. Gaten preges av kaféer og utesteder, men innimellom er det også en og annen butikk.


En av butikkene er Kjoledamen, som holder til i den ene enden av gaten. Her er det mange som finner seg kjoler og klær i god gammeldags klassisk amerikansk stil.

Hva synes du om fargebruken på huset til Kjoledamen?


Vi gikk også inn på en av de små kaféene i Fargegaten for å få oss litt varm drikke, og en liten kakebit. Dekoren på stedet bar preg av bøker og forfattere 🙂


En butikk hadde noen troll utstilt. Og når vi gikk bort for å ta dem i nærmere øyesyn, ble vi fort innlemmet i trolleflokken ♥


Etter å ha ruslet litt rundt i gatene, fant vi at vi begynte å bli litt sultne, og gikk inn på Fisketorget, for å spise.

Og jeg tror jammen vi valgte bord etter fargen på Kari sine klær. For denne vasen/oljelampen, matchet jo helt perfekt


Skål for oss, turistene 😀


Valget ble Plukkfisk. Og den smakte riktig godt. Artig med “Sørlandschips” som topping 😉


Utenfor Fisketorget, står en av de rustne menn. Dette er skulpturer som er plassert rundt om i byen. Denne står og skuer utover Vågen.


Og Kari fikk hilse på, selvsagt 🙂


Etter maten gikk ferden til Gamle Stavanger. Hvor vi ruslet gjennom gamle brostensbelagte gater, med fredede små hus som det ser koselig ut å bo i 🙂


Små smug, gamle trapper, og lamper som setter preg av alt som er autentisk. Men dem som bor her i Gamle Stavanger, er nok av nyere dato 😉


Når vi har gått gjennom Gamle Stavanger, kommer vi til noe som er MYE nyere. Nemlig Stavanger Konserthus. Stavangers storstue. Jeg synes det er et pent bygg det også, både i dagslys, kveldslys og i skumring som her på bildet 🙂

 


Etter å ha beundret konserthuset, rusler vi tilbake mot Vågen. Det begynner å bli temmelig kaldt. Det er jo tross alt januar. I halvmørket er det pent å se opplyste båter og bygg, som speiler seg i vannet. Skipet til høyre i bildet heter Sandnes 🙂 Det passer jo bra, siden det er i Sandnes jeg bor 🙂 Men skipet brukes mer eller mindre som festlokale/restaurant nå.


Inderst i Vågen traff vi på disse, som gladelig danset “Svanesjøen” for at vi skulle ta fine bilder av dem 🙂


Vi tok en liten sving opp mot Domkirken, og hilste på Alexander Kielland også når vi først var i gang med statuer. Alexander Kielland er Stavangers store forfattersønn 🙂


Og helt til slutt gløttet vi inn porten til Stavanger Katedralskole. Det var så fin stemning med lamper som lyste opp trærne i alléen.

Men så ble det litt i kaldeste laget, og vi var vel forsynte med Stavangers varierte bebyggelse og monumenter.

Og veien gikk hjemover.
Men før vi ankom Casa Eva, hadde vi en liten stopp innom et annet monument. Men det skal jeg skrive om i et annet innlegg 🙂

Har du noen gang vært i Stavanger?

PS: Alle bildene som er av kun meg, er Karidansen sine bilder 🙂

 

#stavanger #turister #omvisning #fargegaten #troll #gamle-stavanger #stavangerkonserthus #vågen #svaner #fisketorget

 

 

38 kommentarer
    1. Så mange flotte bilder!! Trenger nesten ikke dra dit jeg nå..hihih Har vært i stavanger..har onkelen min boende der..men får ikke sånn flott omvisning!! Ser ut som et hyggelig møte.. 🙂

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Hehe…nei, nå kan du spare å ta en tur….hihi 🙂 Men du har familie der du, og det er jo kjekt. Men er kanskje ikke så ofte du tar turen den veien likevel. Du får si fra en gang du er i området, så skal jeg gi deg omvisning jeg 😉
      Det var veldig koselig når Kari var her i alle fall 🙂

    3. Så mange flotte bilder! 😀 Ser ut som dere virkelig koste dere! Har vært i Stavanger et par ganger, ja – men i grunnen så husker jeg ikke stort av det, da de fleste “meningene” med mine turer har vært å hente hunder. 😉 Så jeg kan vel egentlig si jeg “bare har vært innom” 😉 Burde jo endre på det!

    4. BareMonica: Tusen takk 🙂 Det kan du fint endre på vet du 🙂 Du og din bedre halvdel er mer enn velkomne til å besøke meg i Sandnes, og da er jo en liten svipptur til Stavanger ikke veldig langt unna 🙂 Synd det ikke klaffet så godt sist dere var på disse kanter….men det kan for endres på ja 🙂

    5. Så mye fint dere så 🙂 Og den fargegata var så herlig, der skulle JEG vært også 🙂 Koselig med besøk sånn, og man kan bare gå å kose seg <3 Klemmer <3

    6. BareMonica: Helt enig med deg altså 🙂 Begge veier faktisk 😀 Hehe. Og nå er jo våren rundt hjørnet også, og når konfirmasjonen er ferdig her i huset, så er det perfekte forhold for å få dere på besøk 😀 Det har jeg veldig lyst til 🙂

    7. frodith: Ja, den fargegata hadde du garantert likt, du som selv er en herlig og fargerik dame. Du ville passet godt inn der 🙂 Du får si fra om du har lyst å ta en tur engang da 🙂 Jeg synes det er kjekt jeg, å farte litt rundt og vise frem det vi har her. Og så oppdager jeg ofte noen nye ting selv også 🙂

      Klemmer <3 <3

    8. Takk for det..men jeg er ikke der ofte nei.. Har vært der to ganger i voksen alder..Har ikke mye kontakt med den siden av familien..Men takk for det..skal ha deg i bakhodet..

    9. Sukk ,Jeg elsker Stavanger og jeg savner både å rusle der og i Sandnes ,Slekta mi på farsiden er jo derfra,min farmor kom fra Hommersåk og farfar fra liefjell )) Ikke utenkelig att du kjenner noen av mine slektninger ))
      Helt fantastiske bilder og fargegaten er bare så nydelig

    10. foreignerat50: Ja, det er en fin by synes jeg. Jeg er innom der rett som det er. Det tar ca 15-20 minutter å kjøre fra mitt hjem 🙂
      Det var veldig koselig med besøk 🙂

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg tenkte nesten det, siden du skrev som du gjorde. Det blir som med meg, og Haugesund. Jeg har mesteparten av slekta der, men det kan gå årevis mellom hver gang jeg er der. Litt mer konsentrert dette året da. Har vært der 3 ganger til nå, og har planer om to ganger til, innen mai 😉

    12. fruensvilje: Åhhhh…..er din farmor fra Hommersåk? Jeg er også fra Hommersåk 🙂 Men flyttet derfra i 1989. Familien min og mange av vennene mine bor der fortsatt 🙂 Jeg flyttet til Sandnes 🙂
      Ja, det er vel ikke utenkelig at jeg kanskje kjenner noen av slektningene dine da 🙂 Artig tanke. Verden er ikke så stor 😉

      Tusen takk. Ja, det er kjekt å ta bilder når motivene står så fint på rekke og rad 🙂

    13. Har jo fått med meg at hun besøkte deg ja..koselig 🙂 Så gøy å se litt av det dere fant på..virkelig mange flotte, fargerike bilder…og flotte ,fargerike damer :)) Har ikke vært i Stavanger…men ser ut som det er mye fint å oppleve og se der…og mange steder å gå ut å spise også virker det som 🙂 Klem <3

    14. Så mange fine bilder, og minne, fra et koselig besøk! 😉
      Jeg var i Stavanger for første gang i fjor sommer! Utrolig fin by. Jeg var også i Fargegaten. 😉
      Man kan si mye om bloggverdenen, men det som er helt sikkert er at vi får nye venner! Jeg også håper på å kunne treffe noen av disse nye vennene en gang! <3 God kveld klem.

    15. Så fine bilder, og takk for omvisningen! Jeg har aldri vært i Stavanger, så veldig fint å se. Jeg likte også godt fargegaten, – det finnes jo så mange flotte farger så hvorfor ikke bruke de. Vet det er mange som maler inngangsdøren i en sterk farge, men ikke så mange som tar sjansen på å male et stort hus (men det er kanskje mest av hensyn til naboen..) 😊

    16. fruensvilje: Du har i alle fall gode grunner for å komme hit i traktene på besøk 🙂 Og jeg la merke til en ting…Du sier på Sandnes. Det gjorde man før her, da Sandnes ikke var så stor by. Men det er jammen lenge siden jeg har hørt noen si PÅ Sandnes. Det ga meg barndomsminner gitt 🙂 Nå tror jeg de fleste sier i Sandnes. Men tror nok begge deler forekommer. Kan godt hende at det bare er jeg som ikke legger så godt merke til det 🙂 Jeg har jo vært vant til den gamle måten fra før i tiden. Dette må jeg høre meg litt om på Facebook, hva andre sier 😉

    17. annebe: Hihi….ja, fargerike damer i fargerik by. Det passer jo godt inn 🙂 Ja, Stavanger er en fin by. Det finnes det meste der, og mange fine steder å se 🙂
      Og restaurantutvalget klager ikke jeg på i alle fall 🙂

      Klem <3

    18. Margrethe Hjertaas: Ja, det er nok å vise frem, så lenge man tenker seg om og finner ut hva man har lyst å se 🙂 Og vi koste oss godt i hverandres selskap 🙂
      <3

    19. Unni: Tusen takk 🙂
      Så kjekt å høre at du nylig har vært i Stavanger 🙂 Da har du jo friskt i minne de tingene du så. Og Fargegaten er jo en av tingene som er koselig å se 🙂

      Ja, bloggverdenen har åpnet mine øyne også når det gjelder dette med nye venner. Faktisk så har det nesten erstattet det man før kalte brevvenner. Man skriver og skriver, og leser og leser, og lærer mye nytt om hverandre, uten å tittulere direkte, men istedet blir det en stor vennegjeng på en måte, som man skriver til. Veldig artig 🙂
      Håper du får anledning å treffe noen av vennene. Jeg har truffet flere, og det er virkelig kjempekoselig 🙂 Du må si fra hvis du er i disse trakter igjen. Så kan i alle fall vi møtes 🙂

      Ha en fin dag <3 Klem

    20. Hanne Beate: Tusen takk 🙂
      Ja, det er mye fint å se i Stavanger, og enda er det mange ting jeg ikke har vist frem. Men det får vi ta en annen gang 🙂
      Ja, hvorfor ikke bruke noen av de flotte fargene? 🙂 Ettersom jeg har hørt var det en sitt forslag å male alle husene i den gaten i friske farger. Så da hadde jo ikke naboen så mye han skulle sagt, han måtte bare følge bestemmelsen 🙂 Men resultatet ble veldig fint synes jeg 🙂

    21. SV: Det hadde vært veldig koselig å møttes Eva! 😉 Jeg har ei svigerinne som bor i Sævelandsvik/ Åkra, utenfor Haugesund! 😉 Jeg og mannen er der nesten hver sommer (det var hun jeg var i Stavanger sammen med). Og vi skal dit på ferie nå i sommer også! 😉 Kanskje vi hadde fått til å treffes da!? 😉 Du bor ikke langt unna Haugesund!?

    22. Unni: Det høres jo veldig koselig ut da 🙂 Det må vi jo få til 🙂 Jeg bor to timers kjøring (hvis man kjører rett på ferga) fra Haugesund 🙂 Så ikke så langt i grunnen 🙂
      Får håpe det klaffer med tiden, at jeg er hjemme når du er på disse trakter. Men sommeren er heldigvis lang 🙂

    23. Ja, det hadde virkelig vært koselig om vi hadde fått til det! 😉 Det blir i løpet av juli. Får virkelig håpe det klaffer! 😉
      Skal si ifra så fort vi har bestemt dato!

    24. Unni: Så bra 🙂 Ser frem til det 🙂 Jeg har foreløpig ikke lagt noen store planer….Men det kommer litt etter litt 🙂
      Så da hører jeg fra deg når du vet noe mer 🙂

    25. Ja, det var et hyggelig gjensyn med Januar-besøket mitt! Vi rakk jammen mye på to døgn! Håper du får til å ta deg en tur til Hedemarken utpå våren/forsommeren. det er nydelig her i mai/juni! 🙂

    26. karidansen: Ja, det var virkelig koselig. Kjekt å være litt turist selv også 🙂 Og ja, må få til en tur når konfirmasjonsstyret er ferdig 🙂 Da trenger jeg sikkert en liten ferie og litt forandring 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg