BRYLLUPSGAVEN – BOKANBEFALING

Jeg leser en del bøker. Men det går litt i rykk og napp. Det har litt med at jeg av og til er ufokusert.
I det siste har jeg lest noen bøker.
Og en av dem jeg gjerne vil trekke frem her, er Bryllupsgaven, av Marlen Suyapa Bodden.

Boken fenget meg fra første kapittel. Handlingen er satt til slavetiden i Sørstatene i Amerika. Og handler først og fremst om familien Allen og deres slaver og omgangskrets. 

Jeg lærte en del historikk av å lese denne boken. Det er jo lærdom jeg kanskje har hatt tidligere også, men som har gått inn i glemselen. Å få ting servert på denne måten her, gjør at enkelte ting nok vil feste seg litt bedre fra nå av.

Handlingen som er presentert på bokens bakside forteller dette:

Tenk deg at du til bryllupsdagen din fikk din søster i gave ? som din slave. ‘

Da den velstående plantasjeeieren Cornelius Allen gifter bort datteren Clarissa, gir han henne en bryllupsgave: den unge slavekvinnen Sarah. De to jentene har vokst opp sammen, men livene deres kunne ikke ha vært mer forskjellig. Clarissa er hvit og vant til et privilegert og enkelt liv. Sarah er svart og er vant til et liv med hardt arbeid og slaveri. 
Det er forbudt å forlate plantasjen, men Sarah lengter etter å bli fri. Når hun til slutt bestemmer seg for at fremtiden ligger utenfor plantasjen, setter det i gang en rekke av hendelser som vil få ødeleggende konsekvenser for begge jentene.

«De som likte Barnepiken og Bienes hemmelige liv vil ha stort utbytte av Boddens fortreffelige debutroman. Tematikken og de gripende karakterene gjør den til et opplagt valg for lesesirkler.» Bookreporter

«Fascinerende og interessant ? en fantastisk historie!» Kathleen Grissom, forfatter av Tilbake til Tall Oakes

Etter å ha lest denne boken, fikk jeg nok en gang følelsen av å være heldig. Heldig fordi jeg er født inn i dagens moderne samfunn. Det har sine baksider det også. Men tanken på menneskeverd for et par hundre år siden, frister ikke akkurat til å ville ønske seg dit.

I boken får man bli kjent med et persongalleri med store forskjeller, både i klasse og personlighet. Og det er lett å lese, og følge med på hvem som er hvem. 

Jeg kan absolutt anbefale denne boken 🙂

 

#bokglede #lesehest #bøker #bryllupsgaven #roman #drama

14 kommentarer
    1. Har du lest bursdagsgaven av Sue Monk Kidd? Nesten lik handling bare at her takker hun nei til å ta imot slaven i bursdagsgave. Den er bra. Jeg har og lest tilbake til Tall Oaks, historien til den boka er spesiell for den datt ned i hodet til forfatteren når hun kjøpte et sånt gammel gods der det sikkert har vært slaver. Øya under havet av Isabel Allende, er også kjempebra. Skal notere meg denne 🙂

    2. fruensvilje: Ja, det er sånn med meg også innimellom. Rett og slett for distrahert og ufokusert. Men akkurat nå er jeg litt sånn midt imellom. Har begynt å lese en annen bok…så får vi se hvor lang tid det tar før jeg kommer meg gjennom den 🙂

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Kjekt å kunne anbefale noe. Og kjekt å se at flere enn meg kan fenges av denne historien 🙂

    4. Mariann Sæther Tokle: Jeg har ikke lest noen av dem du snakker om her. Men så at forfatteren til Tall Oaks har kommentert boken jeg skriver om 🙂 Den første du nevner fikk jeg veldig lyst å lese. Så den må jeg se etter 🙂 Tusen takk for disse anbefalingene 🙂

    5. Etdiktomdagen: Kjekt å komme med anbefaling som frister andre 🙂 Og bokgleden har jeg hatt siden jeg var barn. Og koser meg med å lese og drømme meg bort <3

    6. foreignerat50: Huff ja, det skal noe til å få tid til alt. Jeg er jo hjemmeværende, så jeg har kanskje tid til litt mer, selv om mye av det jeg gjør tar litt lenger tid enn for andre 🙂 Krysser fingrene for at du får noen stunder med gode romaner etterhvert 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg