SISTE DAG I SØTMONSENS CHALLENGE

God morgen ♥

Jeg har kommet til siste dag i challengen til Søtmonsen, som handler om mat.

I halvannet år slet jeg med matlysten, og klarte ikke å finne noe som fristet meg. Og det igjen ga jo utslag i svært enkle retter når ungene mine var hos meg, og kun knekkebrød når jeg var alene. Men jeg var flink, og spiste 3 måltider til dagen likevel, selv om det føltes som å tygge drøv. Og måltidene var også minimale.

Kanskje ikke så rart at jeg etterhvert fikk forskjellige mangler, og til slutt måtte over på vitamintilskudd.

Nå er matlysten tilbake, stort sett. Og de 24 kiloene jeg mistet ved min private hungersnød, må jeg nå jobbe litt for å holde på avstand. Jeg vil jo ikke opp igjen liksom. Og jeg føler jeg klarer det ganske bra. Matlysten kom sigende utover sommeren som var, men fortsatt kan jeg ha dager hvor mat ikke interesserer meg.

Så når spørsmålet her er hvilken mat jeg liker best, og hvorfor? Ja, da sliter jeg med å komme på noe fornuftig å skrive gitt 😉

Generelt sett er jeg et frokostmenneske. Jeg er glad i brødmat med forskjellig “topping” 🙂 Og når matlysten er tilstede, så kan jeg glatt hive innpå 4 brødskiver. Jeg er også glad i knekkebrød. Og 4 knekkebrød er ikke problem å spise.

Jeg har dårlig forbrenning. Det har jeg hatt helt siden mine unge voksenår. Og det er nok det som førte til at jeg la på meg en del etterhvert. Jeg har i mange år søkt hjelp og gode råd for dette problemet. Og nå leste jeg nettopp på en amerikansk side som handlet om lavt stoffskifte (som jeg må leve med), at dette er et vanlig problem. Det kunne hjelpe å starte dagen med en kopp varmt vann og noen dråper sitron oppi. Så det begynte jeg med på søndag som var.

Det skulle gi mer magesyre, som igjen var gunstig for forbrenningen.

Og faktisk må jeg innrømme at det smaker ganske godt, og er en passelig start på dagen for min del 🙂 Nå gjenstår det å se om det virker 🙂

Jeg er også et middagsmenneske. Jeg er glad i det varme måltidet. Men når jeg er alene lager jeg sjelden noe varmt måltid. Og det er rett og slett fordi det krever litt tid og arbeid. Og med min kroniske utmattelse, så unngår jeg sånne ting når det kun er meg selv jeg skal lage til. Da går det like greit med noen brødskiver eller knekkebrød.

En sjelden gang kan jeg lage en bakepotet eller noe annet veldig enkelt.

Men når barna mine er hos meg, er det alltid middag på bordet hver dag. Det er dagens samlingspunkt. Da skal vi alle sitte ved bordet og ha litt tid sammen ♥

Og nå er barna hos meg, og skal være her i 3 uker.
Gjett om jeg koser meg nå?

♥♥♥

Det gjenstår å ønske alle sammen en nydelig dag. Husk å spise riktig i dag, og nyt maten 🙂

 

 

#challenge #utfordring #måltider #middag #frokost #forbrenning

28 kommentarer
    1. Det har vel lett for å bli sånn når man er mye alene,, at det sluntres unna. Det så jeg de ukene kona lå på sykehuset før jul. Ble fort veldig enkle retter .. for å si det mildt 😛 Ha en nydelig dag 🙂

    2. dedicat: Ja, det er sant det…ikke så inspirerende å lage mat kun til seg selv. Jeg har aldri vært særlig flink på å være alene må jeg innrømme. Men sulter ikke foran brødboksen nå da…heldigvis 🙂 Er best å være minimum to i husstanden 🙂 Så er glad for din skyld at kona er hjemme igjen 🙂

      En herlig dag til deg også 🙂

    3. Jeg er nok også litt sånn at jeg liker å spise maten, ikke å lage den. Og jeg er nok helt motsatt av deg, brødmat er det jeg liker minst! :-p Her går det i rester fra middagen dagen før til frokost eller lunsj. Skal jeg ha i knekkebrød (glutenfritt pga cøliaki) tar jeg på ost og varmer det i mikrobølgeovnen.. 😉
      Håper varmt vann med sitron i kan hjelpe på dårlig forbrenning -og det lave stoffskiftet ditt! <3 Skulle virkelig ønske at du vil føle deg bedre! <3 Å ikke ha energi, og hele tiden føle seg sliten og utmattet, kan ikke være godt! <3 Sender deg mange varme tanker og gode klemmer! <3

    4. Ja det er viktig å lage middagen til samlingspunkt i en hektisk hverdag! Det hadde jeg også når barna var små.. også som ungdommer..da måtte de gi beskjed om de ikke kom..og ha en grunn..hihi. Kos deg med barna!

    5. Jeg er litt som deg, spiser helst brødmat om jeg er alen. Eller ostebriks med godt pålegg på. Da gasser jeg meg 😀 Glad i middag, men gidder ikke lage når jeg er alene. Og kunne nok glatt droppet det i uker jeg.. Ha en super dag Eva, kos deg <3 Klemmer <3

    6. Altså.. leer.. Det er ikke sånn at jeg svelter forrann brødboksen Jeg elsker å lage mat og kokkelere.. men blir jo litt stusselig når man er alene.. 😀

    7. en god brødskive er ikke å kimse av,med reker,makrell,røkelaks eller egg ja her er listen lang så kan du få et smakelig måltid som godt kan erstatte en varm middag )) kos deg med barna

    8. Unni: Hmm…..knekkebrød med ost i mikrobølgeovnen? Blir det ikke mykt da? Må prøves 😉

      Tusen takk 🙂 Ja, jeg håper også at sitronen vil hjelpe litt. Heldigvis synes jeg det smaker godt. Så da blir det jo en fin start på dagen, og ikke noe ork.
      Ja, det er slitsomt å hele tiden føle at man kjemper i motvind. Men jeg er jo vant til det, og forsøker å tilpasse de fleste dagene deretter. Nå har jeg f.eks. akkurat gått en tur. Og det er best å gjøre tidlig på dagen, for det er da jeg har mest energi. Men selvsagt, etter turen må jeg hvile. Og sånn går det gjennom dagen. Masse hvile.
      Gode klemmer til deg også, og ønsker deg en strålende herlig dag <3

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, jeg er jo selv oppvokst med at middagen var samlingspunktet. Og det var alltid koselig 🙂 Og det gjenskaper jeg gjerne for barna mine <3 Har jo bare to barn, så forsøker å tilpasse måltidene til når de er hjemme. Så da er det ikke så lett å sluntre unna 😉

    10. frodith: Hehe…ja, her er vi litt like tydeligvis 🙂 Middag, er noe som jeg ser på som et sosialt samlingspunkt. Og å spise middag alene, er ikke så fryktelig sosialt. Men til tider, hvis jeg går ut og spiser, så er det koselig…for da kan jeg jo sitte og se på alle andre mens jeg spiser 🙂

      En super dag til deg også kjære du <3 Klemmer <3

    11. dedicat: Hehe…nei, trodde faktisk ikke at du gjorde det da 😉 Det gjorde jeg selv en periode, når matlysten var på bånn 😉 Men sånn ellers så er vel de fleste av oss nokså oppegående. Jeg liker selv å lage mat til mange. Og som du sier…stusselig når man er alene. Så den kjenner jeg selv en del på 🙂

    12. fruensvilje: Mmmm…ja, det er knallgodt med masse godt pålegg til 🙂 Her er det av og til litt lite pålegg å velge i når jeg er alene, pga. holdbarhet osv. Men sånn ellers, så er jeg ganske mangfoldig av meg i påleggsveien 🙂

      Takk for det. Ha en herlig dag <3

    13. SV: Knekkebrødet bruker å bli sprøtt når jeg har det i mikroen ja! 😉 Det kommer sikkert litt an på hvor lenge du har det inni!? 😉 (husk deilig krydder på osten! 😉 )
      Det viktigste er vel at du finner måter som hjelper deg å få en god dag! <3 Og for at du skal kunne leve et fullverdig og fint liv! <3
      <3 Takk!

    14. Unni: Jeg vet at knekkebrødet blir mykt av å ligge i matpakken med pålegg på. Men dette var nytt for meg, så ja, skal huske krydder på osten også 😉 Hihi 😀

      Ja, jeg har funnet ut hva som skal til for å klare å disponere energien sånn noenlunde riktig. Men det er jo ikke alle dager det er mulig. Og har jeg virkelig slitt meg ut en dag, så får jeg svi for det de neste dagene. Men inntil videre, så har jeg klart å unngå det mørke rommet og senga. Og det er frykten min, så jeg jobber hardt for å unngå det 🙂

      <3

    15. SV: Jeg bruker ca. 50 sek. på full styrke i mikroen, da synes jeg det blir perfetk! 😉 Bare du ikke jobber for hardt så.. <3
      Men du kjenner deg selv, regner jeg med, og har prøvet og feilet. Og har funnet ut av hva som hjelper, og ikke! <3

    16. Unni: Det skal jeg faktisk forsøke nå til lunsj 🙂 Må gjøre det mens det er ferskt i minne 🙂 Takk for tipset 🙂

      Ja, jeg har prøvet og feilet. Og har sånn noenlunde kontroll 🙂
      <3

    17. SV: Lykke til med lunsjen Eva! 😉 Håper du liker det! 🙂 Kan hende du må prøve deg litt frem der også!
      <3 Stor klem.

    18. Hei! Anbefaler deg å kanskje ta en prat med Dr. Helge Oftebro. Jeg har akkurat fått min stoffskiftediagnose gjennom ham og har begynt på medisinering. Det er en mann som kan stoffskifte altså! Han er dyr, men så lenge man får hjelp… 🙂 Han hjelper deg også med kosthold og håndtering av sykdommen. Kan virkelig ikke få anbefalt han nok 🙂 Man får en skikkelig AHA-opplevelse etter å ha vært på kurset hans. Det er helt tragisk hvor lite hjelp man får gjennom det offentlige helsevesenet med tanke på behandling av lavt stoffskifte.

    19. Anonym: Tusen takk for tipset. Ser veldig bra ut må jeg innrømme. Og for meg ville det ikke blitt så dyrt å reise dit heller. Men når man må snu på hvert øre, så er en timebestilling til 2500,- mer enn hva jeg klarer å gape over. Jeg har hatt en periode med litt ekstra penger, og har brukt dem på nødvendig oppgradering av bolig og andre ting. Men nå er det snart slutt på de pengene, så jeg får vente til neste gang jeg får litt ekstra penger på bankkontoen. Trist at det skal være så fryktelig dyrt. Jeg håper at jeg får mulighet på et senere tidspunkt. Men har lagret siden hvor all infoen står 🙂

    20. Ja, det er ikke like enkelt for alle. Håper du finner ut av det, og finner mat som er suverent for deg 🙂 Det er jo så mye å velge imellom, men man kan sette seg litt fast noen ganger. Kun fantasien som stopper ^^ Tusen takk for at du tok deg tid til å være med på challengen min ^^

    21. Det er ikke alltid enkelt med disse måltidene og matlyst som kommer og går. 🙂
      Koselig at du har barna i 3 uker nå da og det er middag og samling rundt bordet 🙂 Og da må en jo liksom finne på noe hver dag da – til middag 🙂 Jeg er veldig glad i knekkebrød og har funnet et nytt knekkebrød jeg ikke visste fantes. Nemlig Wasa knekkebrød (runde) med kanel. Og de er gode de, med smør og ost på <3 mmmm
      Nå skal jeg til å steke litt bacon på stekepanna og tilsette masse grønsaker også til slutt litt ost på toppen. Min middag i dag 🙂
      Ønsker deg en god dag, Eva 🙂
      klem !

    22. Søtmonsen ): Det var kjekt å være med på challengen. Det fikk meg til å reflektere litt, og tenke over hva jeg har og hva som gir meg glede 🙂

      Og nei, det er ikke like enkelt for alle. Men når matlysten forsvant, så var det ikke fordi maten ikke var god eller kreativ nok. Det var helt andre problemer som fikk meg til å miste interessen. Men jeg jobber meg gjennom alt sammen 🙂

      Takk for artig challenge 🙂

    23. Etdiktomdagen: Ja, det er kjekt å ha ungene her nå. Og i dag har vi spist en fyldig og god minestronesuppe laget fra bunnen av. Den smakte utrolig godt 🙂 Og jeg laget den i samarbeid med min sønn 🙂

      Ja, jeg har sett det knekkebrødet i butikken. Det er nok et bra knekkebrød, og kanel er sunt, bl.a. for forbrenning og blodsukker 🙂 Så jeg har tenkt at jeg skal forsøke det knekkebrødet selv 🙂

      En fin kveld til deg <3
      Klem 🙂

    24. Jeg synes det er vanskelig å legge mye arbeid i maten når det bare er meg som skal spise. Det eneste er at da kan jeg spise akkurat det jeg har lyst på. Mann og barn er ikke så glad i fisk, så da passer jeg på det når jeg er alene, og laksefilét er favoritten.
      Det finnes mye godt knekkebrød nå for tiden, men mye av det er dyrt, så her går det mest i Ryvita. Ellers fant jeg RugKnekke på Kiwi, og det var ganske rimelig og veldig godt!

    25. Hanne Beate: Oj…så trist når man er den eneste som er glad i fisk. Jeg er selv veldig glad i fisk, og det kom et forslag fra eldstebarnet mitt en dag, om å ha fisk 3 ganger i uken. Så jeg er glad jeg har barn som også liker fisk 🙂 Men når jeg er alene, så er ikke matlaging det jeg bruker mest tid på nei 😉

      Ja, nå finnes det mye spennende knekkebrød. Her bruker vi det vanlige fra Wasa, og piffer opp med litt forskjellige andre innimellom 🙂 Jeg er glad i knekkebrød 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg