EN TUR TIL KIRKEN

En av dagene jeg var på hytta i påsken, gikk jeg en tur til kirken på det lille stedet der hytta ligger.

Spind kirke.

Jeg er ikke noen kirkegjenger. Men jeg hadde likevel lyst å ta noen bilder av kirken, og omgivelsene rundt. Pluss at det er alltid kjekt å gå tur på steder hvor man ikke ferdes så ofte. Mye spennende å se, og fotografere.

Men jeg må innrømme at akkurat denne dagen var jeg ikke i sånn veldig god fotograferingsmodus. Jeg hadde en del tanker å sysle med, og da var jeg ikke så oppmerksom på det rundt meg.

Fra hytta til kirken tok det meg cirka 20 minutter å gå. For det meste på grusvei.

Noen små bakker opp, og noen små bakker ned. Gir fin variasjon til turen 🙂

Underveis på turen, kan man komme over noen mosegrodde troll. Eller muligens det er trestubber? Jeg er jammen meg ikke helt sikker. De sto i alle fall stille, og poserte villig vekk 🙂

Et innbydende lite tjern med en badebrygge og en båt går man også forbi. Litt sånn småromantisk på en måte ♥

Noen hadde gjort seg flid med å stable ved i fine stabler. Jeg fikk lyst å ta en med meg, men jeg lot dem stå. De var et pent blikkfang der de sto så ordentlig og fint oppstilt, med tak og greier på 🙂

Til slutt, ved et annet bittelite tjern, kom kirken tilsyne. Den speilet seg så fint i vannoverflaten 🙂

Da jeg kom litt nærmere, kunne jeg ta kirkespiret i litt nærmere øyesyn. Jeg synes det er så pent med den krusedulldekoren på. Mulig det er en værhane. Det er jeg usikker på. Men dekorativt er det i alle fall 🙂

Både porten og døren var stengt, og jeg gjorde ikke noe forsøk på å gå inn.

Det så ut til å være en fredelig og fin kirkegård også. Jeg så noen som gikk der inne, og stelte en grav. Og noen andre som gikk tur. Kanskje jeg også skal gå tur der inne neste gang jeg er i de trakter?

På Wikipedia fant jeg dette om kirken:
Spind kirke er en korskirke fra 1776 i Farsund kommune, Vest-Agder fylke. Byggverket er i tre og har 500 plasser. Kirken ligger i Lister prosti, Agder og Telemark bispedømme. Adkomst til stedet er via Fv666 og Rv43. 

Da har jeg fått vist frem kirken fra de fleste vinklene, bortsett fra en. Den vinkelen får jeg ta med en annen gang 🙂

Turen til hytta gikk samme veien tilbake, og jeg oppdaget ikke noe nytt. Jeg gikk nok med nesa i sky mens tankene surret og gikk. 

Tusen takk for følget. Ønsker dere alle en fin dag ♥

 

 

24 kommentarer
    1. Det var en fin tur, og så herlig med trollene som poserte så villige 🙂 Har du hytte på Spind da? Nå ble jeg nysgjerrig på om dette er samme Spind hvor naboen har “hytte” eller “bruk” som de kaller det… Det skal jeg finne ut av, ikke sikkert det skrives på samme måte. Ha en finfin dag. <3

    2. Flotte bilder fra en fin tur! ja noen dager er det sånn at man ikke er i fotomodus..Da må man bare følge de signalene og bruke turen til tanker og ro! Sånn er det noen ganger! 🙂

    3. Så fine bilder du fikk. For meg ble det der med kirken som speilte seg en sikker favoritt. Godt å gå seg en tur for å lufte tankene pleier jeg å si! Ha en vakker dag mot april! Klemsiklem 🙂

    4. Min matgale verden: Ja, det var en fin tur….veldig rolig og behagelig 🙂

      Hytta er bygget av foreldrene mine, og broren min har overtatt den. Selv ser jeg at jeg ikke har råd eller helse til å eie hytte. Men får lov til å bruke den, og komme på besøk så mye jeg har lyst 🙂
      Jeg tror ikke det er så mange Spind der i området. Og bare en kirke med det navnet. Ertsaker heter også et område i Spind. Det er der hytta vår er 🙂 Du får høre med naboen. Kan hende de er “hyttenaboer” 🙂 Vise de dette blogginnlegget, og det forrige jeg skrev. Kanskje de vil kjenne seg igjen 🙂
      Ha en herlig dag i dag <3

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂 Ja, tanker og ro var det beste denne dagen. Og jeg måtte konsentrere meg for å klare å få tatt noen bilder. Og det ble da noen, heldigvis 🙂

    6. Etdiktomdagen:
      Hei 🙂

      Tusen takk. Ja, jeg fikk da jammen tatt et par bilder, selv om jeg ikke var helt i modus. Og godt er det, for det er fine minner 🙂

    7. fruensvilje: God morgen ja 🙂 Ja, det er nettopp det som er så fint….at man kan nyte bildene i ettertid, som gode og lune minner 🙂

    8. Søtmonsen ): Tusen takk 🙂 Ja, jeg er enig med deg, det er noe eget med de byggene 🙂 Og kirkegården er jo alltid rolig og fin. En plass for ettertanke 🙂

    9. natheless: Tusen takk 🙂 Ja, jeg likte det bildet veldig godt selv. Jeg husker jeg tenkte da jeg sto der og tok bildet, at det var synd det tjernet var så lite. Hvor vakkert hadde det ikke vært om litt mer av kirken fikk speile seg 🙂
      Ja, det er sant…godt å lufte tankene. Det trengtes den dagen der 🙂

      Ønsker deg også en vakker dag, nå når vi snart er godt inne i våren 🙂 Klemmer <3

    10. Margrethe: Tusen takk 🙂 Ja, det er nydelig der. Landlig og fint, stille og rolig. Veldig kjekt å ha med kamera når man vet man får se noe nytt <3

    11. Unni: Tusen takk 🙂 Det er broren min som har hytten, arv etter våre foreldre. Jeg valgte å si fra meg hytta. Tar heller pengene når den dagen kommer 🙂 Har ikke energi eller økonomi til å eie hytte 🙂 Men jeg er jo så heldig at jeg får lov til å være der så mye jeg har lyst likevel. Så det setter jeg jo pris på 🙂 Veldig fint rundt der 🙂 Jeg elsker våren akkurat der 🙂 Virkelig magisk <3

    12. Flott kirke ..og mange flotte bilder ellers også :)) Jeg kan syns det er litt avslappende å rusle på kirkegården jeg…selv om jeg ikke har noe særlig forhold til kirken ellers…så hører den liksom til i et samfunn :))
      Så du hadde kost deg med hyttetur og familie også :)) Og nå er vi godt i gang med hverdagen og ny uke.. og snart helga igjen..hehe.. Alltid hyggelig å se de fine innlegga dine :)) Klem <3<3

    13. Vakkert nydelig. 🙂 Syns bare det er litt synd at det ikke er mer trær på mange kirkegårder.. det har vi her. Men det får jeg vise en annen gang. Og de vedstablene.. skulle ikke forundre meg at de er laget som en favn. 1 favn alenlang ved er lik to meters grunnlinje, 1,85 m høyde og 6 dm lang ved.[2],, klippet fra wikipeda 🙂

    14. Dette innlegget følte jeg en ro over. Fine bilder, og det var nok troll, og ikke stubber 😉
      Jeg håper du fikk litt ro i tankene av denne turen etterhvert 🙂

    15. Så flink du er til å gå tur og ta bilder, og så legger du merke til ting rundt deg. Koselig med den kirken ved tjernet, og den ser ganske stor ut også. Ønsker deg en fin dag!🌞

    16. annebe: Ja, det er pent med kirker synes jeg. Og jeg synes det er fredfullt og fint både inne og ute 🙂 Til tross for at jeg ikke er troende.

      Hadde en veldig fin hyttetur. Koste meg veldig. Og ja, nå er hverdagen tilbake igjen. Og den er hektisk nok den. For her skal det være konfirmasjon om en måned 🙂

      Ha en god helg <3 Klem <3

    17. dedicat: Kirkegårder er jo litt forskjellige. Tror det er så mye skog ellers, at de holder kirkegårdene litt mer i lyset 🙂 Jeg ser frem til å se hvis du viser kirkegårder med trær. Jeg tror det må være veldig vakkert 🙂

      Ja, jeg tenkte nok at vedstablene var en favn. Det så sånn ut, så nøye tilmålt liksom 🙂 Var derfor det var fristende å ta med en 😉

    18. Fruemmel: Synes det er kjekt å høre at du følte en ro over innlegget mitt. Jeg trengte ro akkurat denne dagen 🙂 Jo, tror også det var troll 🙂 Liker litt eventyr 🙂

    19. Hanne Beate: Tusen takk 🙂 Ja, jeg liker det, å gå tur og se, virkelig se på ting 🙂
      Ja, når jeg ser på bildene så ser kirken stor ut. Og jeg husker jeg har tenkt det før også, at det er en stor kirke, til tross for at jeg ikke ser så mye bebyggelse der i området….

      Ønsker deg en fin helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg