ÆRE

Jeg har alltid vært interessert i, og fascinert av andre kulturer, religioner og mennesker. Det som ofte fascinerer, er hvor forskjellig alt er. Hvor forskjellig mennesker tenker og handler. Og hvor forskjellig alt er, som er viktig for oss som enkeltindivider.

Jeg har selv vært samboer med en fra en annen kultur og religion. Han var i tillegg ulovlig innvandrer, med alle de problemene og hindringene det førte med seg. Etter å ha bodd i landet her i mange mange år, var han en av dem som hadde lyst til, og faktisk også klarte, å fornorske seg ganske godt. Altså å tilpasse seg den kulturen han hadde flyttet til. Så langt det gikk da, med tanke på hans religion. Men han fikk aldri lov å bli lovlig norsk. 

Jeg leste nettopp en bok som handler om mennesker fra en kultur som er annerledes enn den norske. Det handler her om tyrkiske kurdere. Og i boken kan man også se at selv i sitt eget hjemland er de litt fremmede på en måte.

Bokens handling:
I en kurdisk landsby ved Eufrats bredd blir to tvillingsøstre født i 1945. De får navnene Pembe og Jamila – Rosa og Vakker. Som voksen følger Pembe sin mann til London, der de starter et nytt liv med de tre barna sine. Men Tyrkia og tradisjonene bærer de med seg i blodet. Den eldste sønnen minnes hjemlandet og føler at han er blitt utsatt for et stort svik. Søsteren er lojal og trofast til tross for smerten og kjærlighetssorgen hun bærer på. Og yngstemann, som er født i London, er sky og annerledes. Barna er fanget i fortiden, og en dag blir livet deres smadret og forandret av et brutalt drap.

Historien skildrer disse to tvillingenes liv, som etterhvert blir veldig forskjellige. Og mens jeg leste, særlig mot slutten, fant jeg ut at det som virket forutsigelig, slett ikke alltid skjedde. Handlingen gjør flere snuoperasjoner som overrasker og gir aha-opplevelser.

Boken skildres fra flere tidsperioder, og sett fra flere menneskers opplevelser, i flere land. Det er oversiktlig og fint satt opp, og man blir godt kjent med dem alle sammen. Gripende og godt skrevet.

Avslutningen overrasket meg i alle fall 🙂

En god bok som jeg gjerne anbefaler videre. Ikke minst for å bli kjent med kulturer som vi selv har vanskelig for å forstå 🙂

 

 

#bokomtale #kulturer #religion #mennesker #dramatikk #leseglede #tyrkia #london

12 kommentarer
    1. Ja, vi burde lese mer sånt, for det er klart vi trenger litt mer info vi også, om de som sliter med å falle mellom alle stoler.. Takk for tips, denne så veldig interessant ut :-)Klemmer fine Eva <3

    2. Fint med noen bokannbefalinger..blitt lite lesing på meg i det siste :)) Spennende med andre kulturer..jeg kan ikke så veldig mye om det..men jammen kan det være store forskjeller fra hva vi er vant med her .. Ønsker deg ei fin kommende uke :)) Klem <3

    3. Det er rart, med religion og kulturer. Veldig fascinerende! Men også dumt, synes jeg! Ofte er det vanskelig å bli kjæresten (kanskje av og til venner også) på tvers av disse skillene! Mange av religionene har jo SÅ store forskjeller, og mennesker ser at det blir vanskelig å ha et forhold til hverandre! <3 Tenk om vi ikke hadde hatt disse skillene, hadde verdenen vår vært bedre sted å leve i da? Dèt synes jeg er en interessant tanke!..
      Håper du har det bra Eva! <3 Klem

    4. frodith: Ja, det er litt godt å lære litt om andre også…En veldig fin bok, både i følelser og hendelser 🙂
      Klemmer til deg søte du <3

    5. annebe: Jeg leser ganske mye for tiden. Jeg sliter med en vond skulder, og da er både å sitte her og skrive, og å strikke og sånt ganske vondt. Så er litt forsiktig 🙂

      Ja, spennende med andre kulturer. Jeg kan litt om sånt, all den tid jeg var samboer med en fra en helt annen kultur. Det er en del utfordringer da ja 🙂

      En fin uke til deg også du vakre <3 Klem <3

    6. Unni: Ja, jeg synes det er virkelig dumt med sånne skiller. Men det er jo en stor verden, og mye av denne lever fortsatt som man gjorde for 100 år siden, både i kultur og religion. Det er rett som du sier, dette med vennskap også. For å ha venner innenfor samme kjønn, det er jo en ting, men å ha venner av motsatt kjønn i noen andre kulturer, er helt utenkelig. Veldig trist. Jeg opplevde jo dette da jeg var samboer….hans venner, ville ikke bli kjent med meg. For jeg var jo kvinne, og i tillegg var jeg hvit, og helt sikkert var jeg lett på tråden også….For det er det synet mange av dem har av oss….selv om de ser at det faktisk ikke stemmer, så tviholder de på den tanken. Og det er også veldig trist.

      Her går det litt opp og ned. Mye styr, ordner til stor konfirmasjonsfest, så dagene er tunge og det er greit å holde oversikten 🙂 Men snart er det over 🙂

      Håper alt er bra med deg også Unni <3 Koselig å få kommentar fra deg <3
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg