LYKKELIG SLITEN

Det er ikke hver dag jeg kan si akkurat det, at jeg er lykkelig sliten. Men etter denne helgen her, kan jeg virkelig si det. For nå er datteren min, Amalie, konfirmert og behørig feiret ♥

Det har vært en virkelig travel uke nå i forkant av konfirmasjonen. Og selve konfirmasjonsdagen, som var på lørdag, var vi først i seremonien, før vi deretter reiste til min nevø, som også ble konfirmert denne dagen.

Amalie konfirmerte seg Human-Etisk. Og det var nok et godt valg, selv om det da krasjet med andre ting.
Selve seremonien foregikk i Sandnes Kulturhus. Og Amalie var blitt spurt om å synge. Noe hun gjorde foran 600 mennesker, og rørte hjertene til alle og enhver. Det var stor applaus og jubel etter hun var ferdig. Jeg tror det var en litt surrealistisk opplevelse for henne. Og hun var veldig stolt og glad etterpå. Hun sang Imagine, akkompagnert av Stavanger og Sandnes ungdomsstorband. 

Jeg hadde selv utstyrt meg med papirlommetørklær, fordi jeg visste jeg ville felle noen stolte mammatårer.
Det var ikke lov å fotografere, fordi det kunne virke forstyrrende. Men jeg snek meg til å knipse et bilde likevel. Og tror nok ikke jeg forstyrret en eneste sjel.


Etter seremonien var det en stolt og glad Amalie som sto og ventet sammen med sin venninne og medkonfirmant, Embla 🙂
Amalie fikk en stor bukett roser som takk for sin opptreden.

I konfirmasjonen til min nevø, Thomas, ble vi servert koldtbord og gode kaker. Og vi storkoste oss sammen med alle de andre gjestene, hvor vi kjenner de fleste mer eller mindre 🙂

Jeg kjente da virkelig hvor sliten jeg var, når jeg kunne sette meg ned og bli oppvartet. Jeg klarte å senke skuldrene mine, og slappe helt av.
Det ble noen hyggelige timer der.


Amalie og Thomas, to flotte konfirmanter ♥

Søndagen opprant med fint vær, og vi var klar for selskap.

Jeg var selv litt høy på alt stresset som hadde vært de siste ukene, og kjente at det verket i hver eneste fiber i kroppen. Men det gjorde ikke noe. Jeg var så glad på min datters vegne, at jeg hadde klart å lage til fin stemning og omgivelser til hennes konfirmasjonsfest.



Fargen hun hadde valgt, var lys blå. Og det hele dannet en myk og fin harmoni. 

Jeg hadde laget sanghefte, med masse fine bilder av konfirmanten inni. Og det gledet meg at alle sangene ble sunget av alle sammen, med liv og lyst 🙂 Veldig kjekk opplevelse.

Konfirmanten selv førte flittig opp alle gavene hun fikk. Hun har på seg en arvet bunad etter sin mormor. Et vakkert klesplagg som hun er veldig stolt av 🙂

Jeg hadde bestilt Tapas. Og den smakte utmerket. Et godt valg av konfirmanten. Alle spiste, selv om noen var litt skeptiske med det samme. Det var mer enn nok mat til alle, man kunne vel nesten hatt dobbelt så mange gjester. Men vi var altså 20 til bords.

Mellom maten og kakene ventet vi besøk av en hel gjeng i blå og svarte uniformer. Vi tuslet oss ut i gårdsrommet, som vi hadde holdt så bilfritt som mulig.

Og så på den avtalte tiden, hører vi musikk som er på vei i vår retning. Og der dukker Hana skolekorps opp, for å spille for konfirmanten.

Jeg synes det er en veldig fin tradisjon, at korpset spiller for sine egne konfirmantmedlemmer. Og både musikk og drill stiller opp. De er så mange, at alle ikke fikk plass i gårdsrommet engang 🙂

De underholdt med en 2-3 melodier. Og det hele var rørende og vakkert. Det var noen tårer som trillet da kan jeg fortelle.

Da de var ferdige, fikk Amalie overrakt en gave, og det vanket gode klemmer….

……og is 🙂

God prat ble det også, før korpset marsjerte videre til neste konfirmant.

En utrolig fin opplevelse for alle oss som var her.

Etter musikken hadde broren min en liten photoshoot med alle ungdommene. Jeg fulgte på, og knipset litt selv også. Broren min tok på seg rollen som fotograf denne dagen, og tok mange fine bilder. Men jeg har ikke fått dem enda. Han har nemlig reist til Shetland, og blir borte en stund.

Flotte unger/ungdommer i sin fineste stas ♥
 

Kaker var det også mer enn nok av. Og jeg sitter fortsatt og spiser kaker. Men har fryst noen da 🙂
Kaken i forgrunnen her, er bakt av meg selv 🙂

Nesten så det var litt trist å kutte det fine bildet, men kaken smakte heldigvis godt den 😉

Etter gjestene var gått, kom vi på at vi ikke hadde fått tatt familiebilde. Så da rigget vi til kamera igjen, og tok noen bilder av oss 3 🙂

Det ble ganske fullt på gavebordet 🙂
Og til slutt kunne vi ganske utmattet gå til sengs, fornøyde etter en veldig vellykket dag 🙂

 

 

 

#konfirmasjon #gaver #mat #tapas #kaker #skolekorps #drill #seremoni #sang #konsert #gaver #fest #gjester #ugdommer 
 

 

 

 

35 kommentarer
    1. Ååå så deilig for deg! at det nå er over, og vel gjennomført! Herlig følelelse!Nå kan du senke skuldrene litt! Ser helt fabelaktig ut! Flotte bilder!

    2. Så ut som en nydelig dag. Jeg ble sittende å mimre tilbake til da jeg sto til konfirmasjon, 4.mai 2003. Selv om det nå er tretten år siden, så ble jeg sittende å tenke på hvor glad jeg ble når korpset kom for å spille for meg 🙂

    3. Ser ut til at det ble en flott og minnerik feiring! Mange rørende opplevelser i løpet av dagen. Godt gjort at hun turte å synge foran så mange på en dag som er så følelsesladet og gjerne litt “Nervøs”. Flott kake mammaen hadde bakt! Gratulerer til Amalie og gratulerer med vel overstått! 😀

    4. Hei Eva !
      For et nydelig innlegg.
      Alle de flotte bildene av deg og dine – av konfirmanten og korpset som kom og spilte for konfirmant. FLott tradisjon at de gjør det. Jeg har ikke hørt at de gjør det noen annen plass.
      Og den kaken du har bakt med bildet på <3 Helt nydelig!!!! Du er flink altså!
      Bunadene deres var så flotte 🙂
      Du kan puste lettet ut over en flott helg som har blitt lagt MYE arbeid til 🙂
      All den gode maten - det flotte pyntede og dekte bordet og borddekorasjonen. Fargene og sangheftet. Nydelig <3
      Gratulerer med vel overstått konfirmant-helg og feiring, kjekke Eva!!!!
      Ønsker deg gode avslappende dager nå fremover 🙂

    5. Et utrolig flott innlegg. Skjønner godt at du er stolt av den flotte konfirmanten din! Nå kan dere slappe av og kose dere masse med rester, avslappet og herlig 🙂
      Utrolig flotte bunader! Human etisk ble valgt av begge mine og jeg er glad for at det ble valget 🙂

    6. god morgen og takk for att vi fikk ta litt del i din datters konfirmasjon ) ja nevøens også,dette hørtes og ser ut for å ha vært en særdeles flott og minnerik helg og jammen er dere beriket med noen utrolig flotte ungdommer i slekta ) gratulerer så masse,og nå får du kvile og hente deg inn igjen

    7. Så herlig å lese om, og å se bilder fra dagen deres, og at den ble så fin! Datteren din var nydelig i bunaden. Og du Eva har virkelig vært flink til å bake, pynte og ordne i stand til den store dagen! <3 Håper du får hvilt deg nå, og samlet kreftene igjen. Stor klem

    8. Så bra det ble en fin opplevelse både for henne og deg 🙂 Og gratulerer nå med vel overstått og med flott datter. Kos deg med kake 🙂 klemmer <3

    9. Så mange flotte bilder og flott konfirmant ( og dere andre også da :)) Så fint å ha det overstått og være fornøyd :)) Tapas er jo spennende og god mat ..og så mange fristende kaker :)) Så høytidelig å fint med det korpset..kult :)) Gratulerer til konfirmant og familie :)) Nå får du slappe av og kose deg ..og senke skuldrene :))
      Klem <3<3

    10. Så koselig at du “delte” dagen med oss. Jeg nyter bildene, ubeskrivelig nydelig borddekning, mat, kaker og vakre mennesker. Så fine bunader. Hvilke slag har mor og datter da? Jeg er så glad på dine veine for at dagen ble super. Dette kommer datteren din aldri til å glemme. Lev på minnene og ha en vakker ettermiddag og kveld.

    11. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂 Ja, nå begynner skuldrene å innta en mer normal form. Og det kjennes utrolig godt 🙂 Var en flott fest, og alle koste seg 🙂

    12. Helene Viktoria: Åhhh ja, det var så fantastisk å oppleve korpset. Heldig der du, for det er ikke alle korps som har den tradisjonen. Kjekt med litt mimring. Blogg kan ha mye godt for seg, ingen tvil om det 😀

    13. karidansen: Tusen takk kjære du 🙂 Ja, det var virkelig en spesiell feiring på mange måter. Både med Amalies opptreden, og at korpset spilte. Ingen av de tingene pleier å være vanligvis i de fleste konfirmasjoner. Så dette var rørende opplevelser.
      Og alle kakene var så gode…at det var vanskelig å velge 🙂
      Godt alt er over nå 🙂

    14. Etdiktomdagen: Hei 🙂
      Tusen takk 🙂 Ja, på en sånn dag blir det mange fine bilder. Og jeg tok ikke så mange bilder selv, så venter enda på å se bilder fra den dagen 😉 Men kan fint vente litt.

      Ja, det ble mye arbeid, men det var verdt det. Jeg er så fornøyd, og glad. Og jenta mi er også glad. Og ingenting er bedre. Nå slapper jeg av, og kommer sakte men sikkert tilbake hit til bloggverdenen. Må begynne å oppdatere meg litt 🙂

      Herlig med langhelg og nydelig vær. Skal ut og slikke litt sol i dag 🙂 God hvile i det 🙂

    15. Kristin/Sparing: Tusen takk for det 🙂 Ja, jeg ble fornøyd selv, og det så ut til at de andre også syntes det ble en fin og minneverdig dag 🙂

    16. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Tusen takk 🙂
      Ja, jeg er stolt av henne <3 Nå er jeg ferdig med konfirmanter. De neste konfirmasjonene skal jeg bare gå i, og ikke ha mer befatning med enn å være en god og snill tante 😉

      Jeg er glad det ble Human-etisk til slutt her. Hun begynte kirkelig, men det kronglet seg fort til. Human-etisk ble redningen, og det angrer vi ikke et sekund på 🙂

    17. fruensvilje: Tusen takk 🙂 Ja, dette her var en hektisk og veldig kjekk helg. Og ungdommene, de viste seg som de prakteksemplarene de er. Veldig kjekt å se dem pyntet og flotte 🙂

      Nå nyter jeg at sommeren ser ut til å være på vei. Skal ut og nyte solen om litt. Trenger den nå 🙂

    18. Søtmonsen ): Tusen takk 🙂 Ja, dagen var akkurat så vellykket som jeg hadde drømt om. Jeg koser meg når jeg steller i stand og pynter 🙂

    19. Unni: Tusen takk 🙂 Ja, jeg syntes også at hun ble så nydelig i bunad. Den var liksom skapt for henne. Og hun ser selv verdien i den, og er kjempestolt over å ha arvet den fra sin mormor 🙂

      Nå hviler jeg, og nyter at sommeren er på vei 🙂

      Stor klem til deg også 🙂

    20. frodith: Tusen takk 🙂 Ja, det ble en nydelig opplevelse, og jeg er så takknemlig for alt sammen 🙂 Kakene er nå fortært og frøset ned. Så har vi litt til siden 😉

      Klemmer <3

    21. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, vakker konfirmant, og herlig å ha alt overstått 🙂 Tapas var vellykket. Noen var litt skeptisk først, men det kom seg fort 🙂 Kakene var utrolig gode. Alt for gode (må legge til at jeg er en ordentlig kakemons). Var veldig fint med korpset, og mange ble rørt og fikk klump i halsen og tårer i øynene.

      Nå slapper jeg av og koser meg, og gleder meg over sommeren som er på vei 🙂
      Klem <3 <3

    22. natheless: Tusen takk for en så nydelig kommentar 🙂 Jeg føler alt ble så vellykket, og kjekt å kunne dele det med dere her på blogg 🙂
      Min bunad er en Jærbunad, som jeg fikk til min konfirmasjon i 1983. Amalie sin er arvet fra min mamma, og heter Jelsa. En av de mange Rogalandsbunadene 🙂

      Minnene er lagret, og kvelden i går tilbrakte jeg på en fantastisk kjekk konsert. Skriver om den litt senere i dag 🙂

    23. Jærbunaden var vakker. Den hadde jeg ikke sett før. Rogalandsbunaden har jeg sett med rødt liv. Nydelig var dere begge to! 🙂 Gleder meg til du deler mer! Ha en fin dag!

    24. Gratulerer med konfirmanten! Jeg beklager at jeg ikke har vært innom deg på en stund, men når jeg endelig kikka innom så kom jeg til dette flotte innlegget! Masse flotte bilder, og så gøy at hun fikk synge under seremonien. Jeg synes det var godt gjort av deg å holde fest dagen etter at du selv var bedt bort, for det er jo så mye som skal ordnes.

    25. Gratulerer til både konfirmanten og mamma med ferdig feiret dag! Flotte bilder av dere. Så fint det ble en slik koselig dag for dere, og koselige bilder og lesning for oss.

    26. natheless: Nei, Jærbunaden er ikke blant de vanligste, den var helt ny i 1982, og har siden fått flere tilhengere 🙂 Rogalandsbunaden finnes i forskjellige varianter.
      Tusen takk, det er kjekt å dele 🙂

      En fin kveld til deg 🙂

    27. Hanne Beate: Tusen takk for det 🙂 Jeg har faktisk ikke vært her på en stund selv, det har vært alt for travelt og jeg er ikke helt i form. Men nå er jeg tilbake, sånn litt nå og da 🙂

      Det var to veldig fine konfirmasjoner, som begge gikk godt, og var stemningsfulle og fine 🙂

    28. maiken: Tusen takk for det 🙂 Nå er vi ferdige her hos oss i alle fall. Det neste må vel bli bryllup 😉 Men skal i et par konfirmasjoner til de neste par årene. Men da er det i alle fall ikke mine barn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg