MIN 17. MAI

17. mai er for meg en tradisjonsdag som jeg holder på med stor glede. Selv om jeg har hoppet over et par av dem i mine yngre og mer egoistiske dager.

Nå synes jeg det er en fin tradisjon å feire det gode og trygge landet vi lever og bor i ♥ Vi er tross alt utrolig heldige. Vi har hatt flaks, vi som er født og oppvokst her. Og alle dem som har kommet hit fra andre land, har også hatt flaks.


Å få lov til å bruke bunaden min, er noe av det fineste jeg vet med nasjonaldagen vår ♥

Bunaden min er en Jærbunad. Jeg har hatt den siden 1983, som var det året jeg konfirmerte meg. Jeg har ikke brukt den hver 17. mai, for den har ikke alltid passet. Nå har jeg fått den sydd inn endelig. Så nå kan den brukes 🙂

Datteren min, som også har fått seg bunad nå, får ikke brukt sin så lenge hun går i drill, og har uniform der. Hele hennes dag er veldig travel 🙂


I barnetoget dette året var hun Tamburmajor, og såvidt jeg kunne få med meg, utførte hun oppgaven med glans 🙂

Og det er også noe av det som gjør oppgaven som mamma til en korpsing, veldig travel på 17. mai. For korpsingen har det travelt med å marsjere rundt på forskjellige tilstelninger og parader, mens jeg som mamma må utføre pålagt dugnad, og selvsagt se alle togene…barnetog og folketog…

Jeg utførte min dugnad som drillmamma i 17. mai kaféen dette året. Jeg sto og solgte kaker, kaffe, og brus. Det er en kjekk jobb, men 2 timer kan sammenlignes med over en hel arbeidsdag for meg. Og jeg var ganske sjelven og segneferdig etterpå.

Og så var det rett derfra, hjem og hvile litt, før ferden gikk for å se på folketoget.
Jeg hadde tatt med meg en sammenleggbar krakk, sånn at jeg kunne sitte det meste av tiden. Det hjalp godt. Været viste seg fra sin gode side, og folketoget var spekket med forskjellige foreninger og lag, og russen helt til slutt. 


Jeg synes alltid det er så flott når flaggborgen kommer 🙂 Da svulmer mitt norske hjerte ♥


At ordføreren har bunad på seg, gledet også mitt hjerte. Jeg synes menn i bunad er flotte ♥ Menn i dress er også flotte, og varaordføreren valgte dress denne dagen 🙂


I folketoget var ikke jenta mi Tamburmajor, men hun drillet og marsjerte smilende som alltid 🙂


I folketoget er det mulig for foreninger og lag å vise seg frem på kreativ måte. Og mange benyttet seg av det 🙂


Å sykle på denne sykkelen, vil jeg si er et aldri så lite vågestykke, i alle fall når ikke farten er i opptimal sykkehastighet. Men denne sykkelen er med hvert år i folketoget, og jeg har ikke hørt om knall og fall til nå 🙂

Russen pleier å avrunde folketoget, men dem tok jeg ikke bilder av. De var en stor masse feststemte rød og blåkledde ungdommer, som danset og gikk akkompagnert av høy musikk. Artig å se på…følte det var livlig og kjekt 🙂


Etter folketoget stoppet jeg for å fotografere denne fine skuten som lå så fint fortøyd midt i “smørøyet”. Og så fant jeg bilen, for å kjøre hjem.

Da jeg kom hjem, fant jeg ut at siden jeg ikke hadde blitt fotografert av noen denne dagen, skulle jeg arrangere en liten photoshoot for meg selv foran det blomstrende epletreet jeg er så glad i ♥ Dette var jo best å gjøre før jeg tok av bunaden.
Om jeg ser trøtt og fæl ut på bildene, så er jeg altså det. Men glad og fornøyd likevel 😀

Nå er jeg ganske så utkjørt, så dagen i dag er ikke særlig produktiv. Jeg sitter her og kikker litt på blogger, men mest av alt forsøker jeg å planlegge Bergensturen min. Jeg drar avgårde i morgen, og skulle ha en hotellovernatting fra fredag til lørdag. Men tenk, så er det hotellstreik fortsatt. Så da blir det ikke noe av. Istedet har jeg ordnet en privat overnatting, som ikke føles veldig gunstig, men går for noen timer. Regner med når jeg kommer hjem på søndag, at jeg vil være mer eller mindre i koma etter helgen.

Men, nå skal jeg begynne å forberede neste innlegg, som vil presentere vinneren av fotokonkurransen i kveld.

Gled dere ♥

 

 

#17.mai #nasjonaldag #nasjonalfølelse #tilhørighet #fest #glede #musikk #aktiviteter #parader #barnetog #tamburmajor #drillpike #bunad

 

20 kommentarer
    1. Så fine bilder av 17. mai, deg og Amalie! Allsidig og aktiv jente! Det er mora også, sjøl om helsa setter på noen bremseklosser i blant! Ønsker deg en riktig god tur til Bergen!!! <3

    2. Så mange flotte bilder! Så gøy å få se livet fra dere, når jeg selv valgte å være hjemme..Da får jeg litt stemning! Den bunaden var rå lekker!! Flotte bilder av deg også..ser ikke mye sliten ut spør du meg.. men du kjenner det nok etter en sånn dag…det er ikke så rart! Ha en god kveld!

    3. karidansen: Tusen takk 🙂 Ja, vi forsøker å være litt allsidige, så langt det går. Bremseklosser var i grunnen et godt ord. Det adopterer jeg 😉
      Blir kjekt i Bergen, selv om daten ikke blir noe av 😉
      <3

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen hjertelig takk. Jeg er veldig glad i bunaden min. Så er glad du likte den 😀 Nei, man blir vel etter noen år ganske så flink til å skjule sin egentlige tilstand. Men ja, kjenner det godt, også i dag 🙂 Fin kveld til deg 🙂

    5. så koselig å lese om din feiring av dagen,og herlig med alle dei flotte bildene) sol i tillegg da måtte dagen bli fin hi hi.Du har en utrolig vakker bunad,skulle jeg hatt en ny tror eg jammen att jeg ville hatt en slik en )

    6. Nydelig bilde av deg i bunad! og fine bilder med tekst til.
      Kan fremdeles ordne en seng til deg om du trenger det…
      Jeg skal sove bort helgen, som du vet…:)

    7. Så koselig å se bildene fra din dag. Epletreet til slutt, skinner jo like fint som deg i din vakre bunad. Nydelige bilder ble det! Ha en fin dag!

    8. Etdiktomdagen: Hei og vel overstått til deg også 🙂

      Ja, det er stor sannsynlighet for å være ultrasliten etter en sånn dag. Jeg har enda ikke klart å komme meg ovenpå. Men nå kommer godværet, så da skal jeg nyte lange dager i solen 🙂
      Ha en fin uke 🙂

    9. fruensvilje: Tusen takk 🙂 Ja, den bunaden er jeg veldig glad i. Den fikk jeg til konfirmasjonen min, etter å ha besluttet at jeg ikke ville ha en bunad som alle andre hadde 🙂 Moren min tok avgjørelsen på strak arm, og sydde bunad til meg på kort tid 🙂 Jeg skjønner godt du kunne ha lyst på en sånn 🙂 😉

    10. maiken: Tusen takk 🙂
      Jeg fikk leid hotellrom i Bergen, så det gikk veldig bra 🙂 Og hadde en fin tur. Er dødssliten nå, så burde kanskje holdt meg hjemme. Men hadde det jo kjekt 😀 Jeg reiste hjem en dag før tiden 🙂

      Håper du også hadde en fin helg, selv om den ble sovet bort 😉

    11. natheless: Tusen takk 🙂 Ja, jeg er stolt av både bunaden og epletreet mitt 🙂 Håper på en frodig eplehøst 😀

      En fin dag til deg også <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg