KRONISK UTMATTET

Ja, det er meg det.
Jeg er kronisk utmattet.

Det er jo ikke noen hemmelighet. Men jeg tror jeg har misforstått meg selv litt. Eller min helsesituasjon.

For jeg trengte jo noe å fylle dagene med. Så lenge jeg ikke jobber. Og da har jeg jo funnet masse kjekt. Både sosiale ting, og fysiske aktiviteter.

Og så har jeg jo tenkt som så, at når jeg fyller dagene med ting som gir meg glede, så må jeg vel få litt energi etterhvert. Det må vel gi et lite overskudd. På sikt i alle fall.

Men jeg har tatt feil.

Det er ikke sånn dette fungerer.
Er man kronisk utmattet, så hjelper ikke noe.


I dag ligger jeg på en sterk 9’er, på grensen til 10. Jeg er utkjørt, og kroppen verker. Jeg hadde noen planer, men heldigvis ble den ene planen kansellert og utsatt til en annen dag. Den andre planen skal jeg holde fast på.

Jeg har kommet til, at noen få ting skal jeg gjøre fast, selv om det sliter meg ut fysisk. Det er å gå tur hver dag, og å være sosial. For disse tingene gir meg mental energi. Men jeg har måttet trappe ned masse. Spesielt de sosiale tingene har jeg trappet veldig ned. Og jeg kjenner at jeg må fortsette med det, å trappe litt mer ned.

Jeg trenger noe stabilt. Jeg trenger støtte, kjærlighet, og omsorg. Det mangler jeg i livet mitt. Kanskje ville det ha hjulpet meg litt. Det er en teori i alle fall. Jeg tror nok at ting kanskje ville falle litt mer på plass med en mann i livet mitt. Ikke for at jeg skal bruke han til å gjøre de tingene jeg selv ikke får gjort. Men fordi jeg trenger aksept og følelsen av at noen er glad i meg, og bryr seg. Og så trenger jeg selv en å være glad i. En som jeg kan øse min voksenkjærlighet ut til 🙂

Jeg er enormt sliten. Hver eneste dag. Og jeg blir ikke bedre.
Så jeg har trappet ned mye, og må trappe ned mer.
Jeg har trappet ned blogging. For også det tapper meg for energi. Selv om jeg elsker å skrive, og elsker å dele bilder.
Jeg tar lite bilder for tiden. Kun litt med den nye mobilen min. Men også det er lite, i forhold til tidligere.

Og så har jeg bestemt at jeg må bytte fastlege. Jeg har tenkt på det før, og har tenkt mye på det i det siste.
Og i dag fikk jeg endelig gjort det. Og til mitt lykketreff, så fant jeg den legen jeg ville ha, som jeg har sett etter før på listen. Men han har ikke stått der før nå. Og heldigvis hadde han flere ledige plasser.
Da byttet jeg både for meg selv, og for min datter.

Jeg tror kanskje det kan utgjøre en fordel, å ha en fastlege som ser på meg med nye og unge øyne, og som kanskje kan være interessert i å forfølge saken. En som er såpass nyutdannet, at ting står friskt i minne.

Jeg håper i alle fall det.

Nå skal jeg ta meg en bitteliten hvil, før jeg skal ut og gjøre noen ærender.

#kroniskutmattelse #utmattelse #kronisk #helse #sykdom #energi
 

12 kommentarer
    1. Ja det er slitsomt å være utmattet! Føler med deg! så prøv å finne de tingene som er godt for deg, og som GIR deg energi..ikke tapper deg.. Lykke til! 🙂

    2. en kronisk lidelse er ikke kjekt å få,men når en no først har fått den diagnosen så må en lære å leve med det.Det kan jo by på oppturer og nedturer,men jeg håper du greier å finne en likevekt etterhvert,fylle den en skålen med mest mulig gode ting som gir deg positiv energi ))

    3. Jeg føler meg litt gåen selv om dagen, UTEN å være syk. Mye å gjøre på jobb, og aldri tid til ting på fritid, sånn er midt liv om dagen.. Men det blir garantert snart bedre 🙂 Håper du får noe koselige opplevelser framover 🙂 Klemmer <3

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂
      Det er lite som gir energi for tiden. Jeg klarer ikke å finne noe. Men koser meg på tur som oftest, selv om jeg er dødssliten etterpå. Det gir i alle fall en god mental energi, om ikke annet 🙂

    5. fruensvilje: Jeg opplever for tiden at ikke noe gir energi. Og det er utrolig slitsomt. Er inne i en forverrende situasjon. Hvor det virker som at jeg blir dårligere. Og det er en utvikling som er vanskelig å takle. Men jeg velger å være positiv likevel 🙂

    6. frodith: Ja, høstslappheten har inntatt den norske befolkningen 🙂 Hører mange si det. Her har sommeren ikke vært den aller beste, og det preger jo.

      Unner deg også en herlig opptur snart. Gode klemmer <3

    7. Så trist du skal ha det sånn. Men en tur hver dag er sikkert ikke dumt, så holder du blodsirkulasjonen i gang. Håper du vil trives med din nye lege, og at han vil se på deg og ditt med nye øyne. Blogg når du kan, og ta vare på deg selv. Sender deg en diger klem og gode tanker.

    8. Nå er det lenge siden jeg har vært innom bloggen din, men har lest alle innleggene dine siden sist jeg var innom. Du må ikke bekymre deg over at du ikke skriver så ofte, for det er mange som ikke gjør det. Godt å se at du koser deg på tur, for det er viktig å komme seg ut i frisk luft og nå er det jo så mange fine høstfarger å se også. Gjør ting du liker og omgi deg med positive mennesker, og husk på at det er mange som er glad i deg. Klemmer <3

    9. natheless: Tusen hjertelig takk <3
      Ja, jeg blogger når jeg føler at jeg orker. Har mye på hjertet, men må nok bare la det forbli der, i hjertet, det meste 😉

      God klem tilbake <3

    10. Hanne Beate: Heldigvis har vi en fin høst. Hadde ikke så fin sommer. Er nesten finere nå 🙂 Og å gå turer, og se på solnedganger, er hva jeg fyller dagene med når jeg orker det 🙂
      Tusen takk for omtanken 🙂
      Klemmer <3

    11. tanketromling: Ja, det har du veldig rett i…det å føle at noen er glad i en, er verdt veldig mye, og gjør godt for helsen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg