JULENØTTER

Et av mine barndomsminner er en julekakesort ved navn Julenøtter.
For mange år siden mistet jeg oppskriften jeg hadde, som stammer fra min mormor.
Men så viser det seg at min svigerinne fortsatt hadde oppskriften, så da fikk jeg jammen kopiert den. Og i går kveld kom julenøttene i boks ♥

JULENØTTER

125 g smør
125 g sukker
2 egg
250 g hvetemel
2 ts bakepulver
125 g rosiner

Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene, ett om gangen. Tilsett hvetemel og bakepulver, og deretter rosinene.
Trilles ut til små nøtter. I oppskriften står det ca. 70 stk. Men jeg laget mine litt større, så fikk ikke så mange.

Stekes ved 180°C i ca. 8 minutter, eller til de er lys gyldne.

Tips:
Rosinene pleier jeg å legge i en kopp med lunkent vann mens jeg blander de andre ingrediensene. Når de har fått svellet ut litt, tømmer jeg av vannet, og har dem i deigen. Dette for at ikke rosinene skal suge så mye væske ut av deigen, og for at de skal være saftige og gode når baksten er ferdig.

#julebakst #bakst #julenøtter #småkaker #julekaker #rosiner #jul

20 kommentarer
        1. Hvis deigen blir for tynn, så er det for mye fuktighet i. Jeg har aldri opplevd det problemet. Men da kan man jo justere med bittelitt mer hvetemel f.eks.

    1. De bakte mamma da jeg var liten. Kjempegode!!!! I år har jeg visst bakt nok, så det blir ikke julenøtter hos meg i år. Ha en fin dag! Klem til deg 🙂

    2. Det er så godt med slike oppskrifter en arver. Bra du fant den igjen. Kanskje jeg skal låne den…skal bake litt i dag. Men tenker å ikke ha så fryktelig mange småbrød; smultringer og goro, kransekake og en annen kake som tåler å bli tatt fram gang på gang. Ene datteren min som kommer hjem like opp i jul ville gjerne bake et par sorter. Litt koselig å lage noe slik. Ønsker deg en fin dag. Klem 🙂

    3. fruensvilje: Ja, det er rart med det, men det er noe ekstra med de minnene vi har 🙂 Kjekt å kunne gjenskape dem litt 🙂

    4. Margrethe: Mmm….det høres godt ut <3 Kan det være dem som også heter brune pinner? For dem liker jeg godt selv 🙂 Kjært barn har mange navn kanskje 😉

    5. natheless: Jeg har bakt 3 sorter i år, og en av dem er allerede oppspist 😉 Så var godt å erstatte dem med julenøtter. Er ikke vits i å bake for mye heller, da får man jo ikke spist alt 🙂
      Men barndomsminnene, de er gode å ha <3

      Ha en fortsatt fin dag i dag 🙂
      Klem tilbake 🙂

    6. BforB: Ja, det er helt sant…koselig å lage noe sånt. Koselig i det hele tatt, å lage noe man ikke lager ellers i året 🙂 Høres ut som du har flere sorter enn meg. Jeg har bare to sorter. Det var 3, men en av dem er spist opp 😉

      En fin dag til deg også, videre 🙂
      Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg