DISKRIMINERT I EGET LAND

Jeg leser ikke så mye nyheter. For ofte er nyhetene dårlige, og det påvirker meg såpass negativt, at jeg blir deprimert. Men oftest får jeg med meg en del likevel, fordi jeg gjerne leser overskriftene, eller fordi jeg ser andre kommentere og skrive om det på Facebook.

Og nå, i denne julehøytiden, er det en ting som virkelig gjør meg trist.
Nemlig det faktum, at vi ikke lenger skal få lov til å feire julen vår, som vi har gjort på tradisjonsrikt vis i alle år.

Vi skal være så hensynsfulle, at vi for all del ikke må synge sanger eller gjøre handlinger med religiøst budskap, foran våre nye landsmenn.
Gud forby!

Jeg blir kvalm av dette!

Jeg er ikke religiøs. Jeg vet ikke egentlig om jeg tror på det som står i Bibelen. Men jeg synes det er vakkert, det som julen handler om ♥
Jeg står jo i Statskirken. Og jeg følger jo alle høytidene vi har. Fordi det er tradisjon, og fordi jeg har gode minner helt tilbake fra barndommen. Og har lyst å føre dette fine videre til mine barn, og kanskje også til mine barnebarn, den dagen jeg skulle få det.

Men hva skjer?
Jo, nå skal vi ikke få lov til å ha dette i skolen, eller andre offentlige institusjoner osv. For nå er det noen som mener at vi må ta hensyn.

Unnskyld meg. Men om jeg reiser til Iran, eller Afghanistan, eller Syria….eller andre land med andre tradisjoner, er det noen som tar hensyn til meg og min religion og kultur da?
Nei! Det er jeg som tar hensyn til dem og deres kultur. I deres eget hjemland, vel og merke.

I mitt hjemland, forlanger jeg å bli tatt hensyn til, med MIN kultur, og mine tradisjoner.

Snillismen i dette landet her kjenner ingen grenser. I utlandet ler de av oss.
Det er helt greit å være snill og grei. Det er vi jo, de fleste av oss. Men når det gjelder VÅRE tradisjoner, så er det VI som skal bli tatt hensyn til, i VÅRT EGET land!

Våre nye landsmenn har jo faktisk valgt selv å komme hit. Det er ikke vi som har plukket dem ut. De har valgt å bosette seg her. Så hvorfor skal vi føye dem pga. de har en annen kultur enn oss?

Jeg kan bare ikke skjønne det.
Jeg blir så uendelig lei meg.
For jeg føler meg diskriminert i mitt eget land.
Dette svekker min livskvalitet.

Det skulle ikke forundre meg om jul og påske utgår om noen år. Og i stedet innføres Ramadan og Eid som ny offentlig tradisjon.
Fordi vi skal ta hensyn til våre nye landsmenn 🙁

Men da flytter jeg. Da reiser jeg til et annet land, hvor snillismen er på et litt mer folkelig plan. Et land hvor de ikke er dumsnille.

Er det rart fremmedfrykten råder i dette landet?


Jeg elsker mine glassengler. Og jeg får så uendelig lyst til å henge opp tusenvis av dem i hver eneste skole og barnehage i dette landet. Bare fordi englene hører med til julen og vår tradisjon! Det er trist at det er vi selv som blir utsatt for rasisme, i vårt eget land. Veldig trist 🙁
Men mine engler, kommer alltid opp i julen, uansett ♥

 

 

 

#diskriminering #rasisme #tradisjon #høytid #religion #livssyn #landsmenn #kultur #jul 

 

 

19 kommentarer
    1. Jeg synes alle skal få feire de høytidene de mener er riktig for dem. Og det gjelder så KLART den norske også!! Vi skal feire VÅRE tradisjoner med stolthet, men la andre få feire sine og ha respekt for dem. Når vi har besøkt døvekirken med elevene før i tiden, var de med andre religioner MED, men de var ikke inne på GUDSTJENESTEN, men var i et annet rom hvor vi hadde eget opplegg, med mer generelle livssynsgreier og litt spill etc. ETterpå spiste alle god mat sammen i et annet rom:-)

    2. frodith: Ja, det synes jeg også. Såpass respekt må vi ha for hverandre. Alle sammen.
      Jeg husker da ungene var yngre, og også fra da jeg selv gikk på ungdomsskolen, var vi jo på Gudstjeneste, vi pyntet med engler og Jesus i krybben og alt sammen. De med andre religioner trengte jo ikke være med på det som angikk vår religion. Sånn burde det faktisk fortsatt være. Men sånn er det ikke lenger 🙁

      Jeg hadde en maler her for noen år siden, da terrassen skulle males. Han var muslim. En hyggelig mann. Han utførte sine ritualer og bønner til gitte tidspunkt, på min terrasse. Skulle jeg bli støtt av det? Det er jo hans tro. Og selv om jeg ikke har den troen, så har jeg respekt for at han har den.
      Jeg har selv interesse for andre kulturer og religioner. Men jeg fylles jo av gru med tanke på at vi selv skal neglisjere vår egen kultur og tro.

    3. frodith: Må også få med at jeg synes det hørtes veldig fint ut det opplegget du forteller om, hvor de med andre religioner fikk være for seg selv med eget opplegg 🙂 Og den felles biten etterpå med mat sammen <3

    4. jeg er så enig med deg! Man må forholde seg til landes tradisjoner.. Skulle bare mangle..men ja, her i Norge skal ingen føle seg støtt..bare vi selv som blir det..Det er gudskjelov noen av oss som holder i tradisjonene, og rikker ikke på dem… Ha en god jul MED engler og det man vil ha!!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, viktig å holde godt fast i våre egne tradisjoner 🙂 Det blir ikke noe tre hos meg i år, men englene, de klarer jeg meg ikke uten 😉
      God jul med alt vi alltid har hatt <3

    6. Jeg er enig!
      Tradsjonene vi har her er kjempeviktige synes iallefall jeg. Dette har forfedre lært og gjort frem til i dag………. også skal de plutselig ikke være viktige for oss lenger for andre kan bli støtt/såret av det? Vi må kunne ha tradisjonene. Nye borgere tar med sine tradisjoner og har de. Vi har våre. Som du sier, kommer vi til et annet land er vi ikke hørte.

    7. Etdiktomdagen: Jeg synes det er viktig ja, med tradisjonene våre. De er viktige for oss. Og jeg respekterer andre kulturer og deres tradisjoner også. Jeg dør ikke om jeg ser en som bretter ut bønnematten sin for å utføre sin daglige bønn. Så jeg skjønner ikke det der. Vi lever i en opplyst verden. Hvor farlig kan det være?
      Vi må holde på tradisjonene våre så godt det lar seg gjøre 🙂

    8. Det er ikke snakk om å forby gudstjenester i skolen. Det er snakk om at skolegudstjenester IKKE skal være standarden. Altså at standarden er skolekos. De som ønsker det kan melde seg på kirkebesøk. På denne måten får man mest mulig valgfrihet. Om mange nok ønsker det så reiser man til kirken med den gjengen som har ytret ønske om det.
      Når det gjelder sanger; man kan godt synge julesanger, men da kan også elevene nekte å synge. Det blir veldig rart for f.eks en ateist å synge “prektig er guds Himmel”. Ville ikke du reagert om barna dine sang “Allah hersker over alle” hvert år på denne tid?
      Om det er så viktig så kan man gjøre alt dette på fritiden.

    9. Er vanskelig det der. Jeg prøver å holde på våre tradisjoner her hjemme i alle fall, og håper jo at di blir med til videre generasjoner også :)) Mange fine minner om barndommens juletradisjoner både på skolen og ellers har jeg også :)) Klem til deg <3

    10. Søtmonsen ): Ja, vi må passe på at tradisjonene våre holdes levende.
      I dag er det mange som har sagt god jul til meg. Både i butikker, hos legen og på apoteket. Så jeg må innrømme at det nesten var litt rart. Men er jo siste innspurt nå 🙂

    11. Runar: Jeg har ikke nevnt noe om Gudstjeneste. Jeg snakker om alle de andre aktivitetene som hører julen til. Som å bake, lage julepynt…osv.
      Og selvsagt sangene. Det er ingen som tvinger noen til å synge. Og det har det heller aldri vært. Men den store faren er jo: Tenk om noen av dem med annen religion får høre tekstene, og kanskje de da kan bli påvirket…fy og skam altså. Akkurat som at den faren er fryktelig overhengende liksom. Det henger ikke på greip.

      Jeg har vært samboer med en muslim. Han elsket julen, han elsket pinnekjøtt, han elsket juletreet, han elsket gavene. Og han synte julebudskapet var fint. Men han var muslim i sitt hjerte. Men han hadde respekt for meg og min familie, og våre tradisjoner. Og han ønsket å delta der han kunne og selv fikk lov til.
      Han kunne fortelle at mange muslimer også pynter juletre til jul. Ikke som et religiøst symbol, men fordi det er lunt, stemningsfullt, trivelig og samlende.

      Om jeg og mine unger hadde bodd i et muslimsk land, ville vi hatt respekt for deres tradisjoner og skikker. Og vi hadde ikke dødd om de hadde sunget sine bønner og hva det nå måtte være, i vårt nærvær. Tvert i mot, kunne det kanskje vært berikende, og skapt en større forståelse. Det handler om respekt for menneskene. Respekt, rett og slett 🙂

      Så den der overforsiktige tendensen som nå lages til, er høyst usunn.

    12. fruensvilje: Ja, her i huset også. Skal holde på de gode følelsene og stemningene så langt jeg har energi til det 😀

    13. annebe: Ja, det er vanskelig. Vi lever i et flerkulturelt samfunn. Og da mener jeg jo at vi også må få lov til å gjennomføre vår egen kultur og tradisjon. Vi som opprinnelig var her først 🙂
      Jeg også har så mange fine minner. Og noen av dem har jeg klart å føre videre, tradisjonen tro 🙂

      Klem til deg også <3

    14. Hmmm – er møe enig…. tror ikke vi hadde blitt like mye tatt hensyn til der…. og vi er jo faktisk et land med mange og lange tradisjoner som bør videreføres! Takk for at du skriver så flott om dette <3

    15. Margrethe: Tusen takk for fin kommentar <3
      Ja, av og til må man sette søkelys på sånne ubehagelige ting. Og jeg har fått bekreftet at de fleste tenker som meg i denne saken. Vi må ta vare på våre tradisjoner, enten de er religiøse eller andre 🙂

    16. Ikke la slike ting svekke livskvaliteten din, Eva. Det er da de mørke kreftene vinner. Fortsett å feire jul slik du vil og hev deg over disse dustediskusjonene og kommentarene. Ønsker deg og dine en god jul!

    17. Anonym: Jeg skal fortsette å feire julen som jeg alltid har gjort ja <3 Og heldigvis er ikke mine barn så små at de blir utsatt for dette i skole og barnehage lenger 🙂 Det er min lykke akkurat nå 🙂

      God jul til deg også, hvem du enn er 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg