KJEDEBREV PÅ FACEBOOK

Jeg er så utrolig glad for muligheten til å scrolle forbi når det kommer noe opp på Facebook som jeg virkelig ikke har interesse av. Eller når det kommer alle disse kjedebrevene, eller hva jeg nå skal kalle dem for.

Det er nå en gang sånn, at det postes ganske mye kjekt på Facebook. Det er veldig kjekt å følge mine venner der ♥ I medgang og motgang. Med statusoppdateringer, og bilder. Og det er kjekt å dele ting selv også. Og veldig kjekt med muligheten til å få være litt sosial. Spesielt for meg, som ikke alltid har energi til å gå ut å være sosial.

Men noen ganger kommer det opp ting jeg finner forstyrrende. Av og til er det formet som advarsler. Hvor det advares mot hackere eller folk som angivelig kan gjøre stor skade. Andre ganger er det oppfordring om å dele innlegg som handler om sykdom eller tilstander. Og så formuleres det som at du skal få dårlig samvittighet hvis du ikke deler.
Alt dette er jo kjedebrev. Eller på godt nytt norsk: Spam/søppel.

Og så kan man jo lure på hva som er formålet med å dele alt dette her?
Ja, jeg er blant dem som har blitt rammet av kreft i nær familie. Jeg synes kreft er grusomt. Noe av det verste som finnes. Men hva hjelper det meg, eller kreftpasienter, å dele et sånt innlegg om å vise medfølelse, på Facebook?
Hvis alle da deler dette innlegget, blir jo feeden helt oversvømt, av akkurat det samme innlegget.
Ja, da er det jo noen som har fått viljen sin da, å lage litt rot og frustrasjon, og så vil de sitte å le av alle som gikk på limpinnen.

Jeg synes det blir feil. Jeg har medfølelse for alle som rammes av kreft selv eller i nær familie. Selv om jeg IKKE deler et sånt innlegg.
Så har jeg i alle fall sagt det 🙂

Det er svært sjelden jeg hiver meg på “masse-deling”. Da skal det jammen være noe veldig spesielt det handler om.

Men hvis det er noe spesielt, noe som trenger et ekstra søkelys, eller kanskje en konkurranse, eller lignende, da kan jeg dele. Men da er det en håndgripelig grunn til delingen. Et formål med saken. Og noe, som antakelig tar slutt etter en viss tidsperiode.

Jeg er så glad for muligheten til å scrolle forbi 🙂
Det er jo opp til hver enkelt å dele hva enn det skulle være.

Men please, ikke forsøk å gi meg dårlig samvittighet fordi jeg ikke liker, ikke deltar, og ikke deler.
Kjedebrev har jeg svært liten interesse for.

Jeg er ikke gretten eller noe sånt i dag, selv om det sikkert virker sånt 😉 Jeg hadde bare lyst å sette litt søkelys og en tankevekker på temaet, som jeg vet opptar mange 🙂

Jeg er blant dem som elsker Facebook. Facebook har faktisk vært en god trøst og støtte for meg, når jeg har vært veldig dårlig. Og jeg har fått veldig mange nye og gode venner gjennom forskjellige grupper på Facebook.
Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten den sosiale siden?
Men hadde sikkert overlevd uansett 😉

Jeg fortsetter å kose meg der. Og her på blogg også 😀
Jeg leser litt iblant, og koser meg med det når jeg har energi til det. Og kommenterer når jeg er enda mer ovenpå enn vanlig.
For meg har blogg også vært en god redning.
Jeg elsker å få bli kjent med folk, å få et innblikk i deres liv, gleder og sorger. Jeg lærer ofte noe nytt, og får av og til masse inspirasjon. Akkurat som på Facebook.
Så disse to kanalene, kommer jeg til å holde fast ved, til den dagen jeg er 119 år gammel, og har mistet både syn, hørsel og bevegelighet 😉

God klem til alle, samme hva dere velger å dele her og der ♥

PS. Alle bildene her i innlegget har jeg lånt fra Google.

 

14 kommentarer
    1. Helt enig. Jeg deler heller ikke. Og nå kommer de jo som meldinger også, engler og hjerter og all verdens, send til 12 eller 14 eller 20, aldri i verden. Jeg er ikke med på den galoppen der 🙂 Jeg tror også på at alle meldinger om sykdom skaper frykt og frykt skaper sykdom.

    2. Jeg tenker at Facebook har mange fordeler og er positivt på mange måter..Men har også sine sider som ikke er så ok. Jeg kjenner jeg er glad av og til for ikke å ha mer enn bloggen å forholde meg til OG å irritere meg over. For det gjør jeg jo 😀 Og jeg er derfor glad for at jeg ikke er på Facebook…MEN jeg har tenkt å melde meg inn 🙂 så det blir vel noe jeg må forholde meg til SNART… Håper det er bra med deg, flott profilbilde nå 🙂 Klem

    3. Jeg er veldig enig med deg! jeg også skjønner ikke hva det kan hjelpe de som er rammet! Jeg scroller også forbi..Ha en god helg!

    4. Jeg er helt enig. Dette er mye av grunnen til at jeg bruker mer tid her på bloggen enn på facebook. Det har vært tilløp til kjedebrev her også, men jeg har hoppet elegant over det! Hvis jeg mistet tilgang på bloggen, ville jeg nok føle på et stort savn. Facebook er fint fordi man får med seg en del invitasjoner til arrangementer og kurs. Jeg skal på “Gudinne-kurs” i slutten av januar, og det fant jeg via facebook! 😉

    5. Så enig i dette. Svarer aldri på kjedebrev eller noe annet som florerer i mange profiler. Men FB er meget bra til å holde kontakt med familie, venner og folk som bor langt unna……og statusoppdateringer som er individuelle og kanskje fra hjertet, ja det skal FB brukes til….og kanskje en og annen sak i en avis……politikk og religion er ting jeg normalt ikke diskuterer…….

    6. Enda en grunn til ikke å være på facebook for min del. men ser fordelene med det også da….
      Så lenge du koser deg med noe, så er det riktig. Gjelder vel å følge magefølelsen der også….

    7. frodith: For meg har Facebook, og bloggen, vært redningen, livbøylen. Hadde jeg ikke hatt de to, så er jeg redd for at jeg ville vært veldig mye dårligere enn hva jeg allerede er.
      Facebook har vært bra for min sosiale omgang med mennesker, de gangene jeg ikke selv orker å gå ut blant folk. Det er jo aller best å gå ut å være sosial ansikt til ansikt. Men for meg har ikke det alltid vært mulig. Og den sosiale kontakten er viktig for meg.
      Det kjekke med Facebook, er jo alt man kan dele med andre, uten å gå på besøk til alle sammen 🙂 Men altså, ikke alt som deles er like ok.
      Lykke til med din nye Facebook profil, når du setter i gang med det. Jeg har en følelse av at du sikkert vil finne det spennende og givende etterhvert også 🙂

      God klem <3

    8. Søtmonsen Ja, noen ganger er det mye rart. Man tror man aldri mer kan bli overrasket, og så blir man det gang på gang likevel 😉

    9. karidansen: Alt til sin tid. Blogg og Facebook er begge viktige for meg 🙂
      Gudinnekurs høres spennende ut. Aldri hørt om det. Men regner med du skal skrive om det, så jeg får følge litt ekstra godt med 🙂

    10. Wenche Myrvang Tangen: Kunne ikke sagt det bedre selv 🙂 Veldig fint forum å følge med på, for meg som ikke alltid har energien på topp 😉

    11. maiken: Facebook er fantastisk <3 Men ikke alle innleggene som er like fantastiske. Heldigvis kan man scrolle forbi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg