MEG OG THE TWILIGHT SAGA

Det er ikke ofte jeg ser på TV. Men det hender at jeg ser en film eller serie på Netflix eller lignende utgivere.

Og når jeg først velger meg en film eller serie, så er dette oftest i kategoriene krim, thriller, komedie eller romantisk komedie. Og av og til drama.

Jeg pleier å styre greit unna overnaturlige ting. Selv om det hender at jeg kikker på litt sånt også. Og da gjerne sammen med ungene mine. Og sammen med dem har det vært Star Wars og Harry Potter 🙂

Men nå har jeg jo som kjent fått meg en kjekk kjæreste ♥ Og sammen med ham ble jeg å se The Twilight Saga.

The Twilight Saga er en filmserie basert på en bokserie, kort navngitt som Twilight serien, skrevet av Stephenie Meyer (Wikipedia).

Veldig kort fortalt handler serien om Isabella Swan som flytter til sin far, begynner på ny skole, og forelsker seg i Edward Cullen. Og alt i alt, fortsetter handlingen om vampyrer og varulver i skjønn forening, og kjærligheten mellom Bella og Edward.

Så altså, en kjærlighetshistorie med overnaturlige krefter 😉

I utgangspunktet en film/bokserie jeg ikke ville drømme om å se, alene. Fordi jeg trodde det ikke var noe for meg.

Men jeg oppdaget etterhvert ganske fort at handlingen var ganske fengslende og spennende. Og for hver film, gledet jeg meg mer og mer til den neste.

Jeg har undret meg litt over hvorfor jeg likte denne serien så godt? Men jeg tenkte at det sikkert var kjærlighetshistorien som fenget meg. Og vampyrene og varulvene gjorde jo det hele mer spennende, selv om jeg synes det blir litt voldsomt med sånne overnaturlige skapninger. Etterhvert som man ble mer og mer glad i karakterene, så ble det helt naturlig at de var vampyrer og varulver sånn i all hemmelighet. Og selvsagt enda kjekkere når de kunne samarbeide.

Etter å ha sett siste filmen, og avslutningen, så har jeg fundert enda litt mer. Og jeg har kommet frem til at en av grunnene til at denne serien fenget meg såpass, er at Bella ikke helt vet hvor hun hører til. At hun føler hun ikke passer inn. Men finner til slutt sin plass blant de overnaturlige.

Og her kommer essensen av meg selv inn. Jeg sliter med å føle tilhørighet. Jeg føler at jeg ikke passer inn noe sted.
For min del er jo mye helserelatert. Og jeg har hatt det sånn i mange år. Jeg klarer ikke å gjøre alt som alle andre klarer. Jeg klarer ikke alltid å akseptere at jeg har begrensninger. Og jeg møter ikke alltid forståelse for dette. Og det igjen gjør at jeg føler jeg skiller meg for mye ut, og klarer ikke å henge med.

I tillegg ser jeg ikke på meg selv som noe A4 menneske. Mye pga dette. Jeg må se på livet med helt andre øyne enn folk flest gjør. Jeg må disponere tiden min på en helt annen måte. Og jeg må være fornøyd med det lille jeg får gjort.
Det er sannelig ikke enkelt alltid.

Men etter å ha sett denne serien, fikk jeg litt innblikk i meg selv, sett utenifra. Dette med å ikke passe inn.

Nå er det jo ikke sånn at jeg har forelsket meg i en vampyr, eller varulv. I alle fall ikke som jeg vet om 😛 Men det å ha en å være glad i, har jeg jo savnet. Og jeg kjenner at det gjør meg godt. Akkurat som det gjør godt for Bella.
Uansett vil det være problemer, hindringer og sånt, ting som i vårt tilfelle er av naturlig art. Men mest av alt er det gleder og en følelse av å høre til ♥

Denne serien gjorde meg litt godt. Litt godt, fordi jeg klarte å se meg selv litt i Bella. Til tross for giga aldersforskjell og ikke minst alt det overnaturlige. Så selv om jeg ikke er 18 lenger, og heller ikke kjenner noen vampyrer og varulver, så klarte jeg lett å se at jeg og Bella ikke er helt ulike. Vi sliter med å passe inn. Men etterhvert, vil nok jeg også finne min plass.

Absolutt en serie å anbefale 🙂

 

 

#film #twilightsaga #filmglede #overnaturlig #vampyrer #varulver #kjærlighet

27 kommentarer
    1. Jeg syns filmene er så… vel, kleine? Fordi at jeg liker bøkene såå mye bedre. Når det er sagt, kjenner jeg en påbegynnede irritasjon for Harry Potter filmene også nå som jeg begynner å lese serien. Det er så mye som mangler. Samme med twilight sagaen. Jeg elsker bøkene – de er vakkre, spennende og bare …ja <3 hehe. Nå rabler jeg. Men bra du liker dem da^^

    2. Jeg har ikke sett den……Men – jeg har vel også følt på det med ikke å “passe inn”. Jeg tror de fleste har kjent på den følelsen – noen av oss kanskje mer enn andre! Jeg har følt meg “sær og rar” støtt, men jeg har ALLTID hatt NOEN venner! Koselig at det går bra med deg og kjæresten! <3 Her har ikke kjærlighetsjakten resultert i noe konkret så langt, men jeg kjenner at det ikke haster. Skal jeg involvere meg, må det være i en som IKKE har det så travelt med å "etablere" seg! 🙂

    3. Så koselig at du har en å se filmer med..og dele livet med! herlig! Jeg er ikke noe glad i sånne filmer som er om overtroiske ting..Men ser veldig lite film da.. ha en god helg!

    4. Oh! Har sett hele serien mange ganger! 😀 Den er fengslende, rett og slett. Så det faktisk igjen – for n’te gang sammen med min kjære her for noen uker siden. Og dette med å ikke passe inn, og å være annerledes kjenner man selvsagt igjen. Men godt du likte serien, kjære Eva! Sånn siden det er så mange filmer.. hehe 😀

    5. Jeg liker Twilight veldig godt 😀 Er litt kleint spill fra Kristen Stewart sin side synes jeg ;o Hun har litt rar “måte” med de blikkene og fremtoningen ;o Så blir litt sånn kleint av og til, som om hun er litt forstoppet 😛 Men det kommer seg i de andre filmene 🙂 Den første er ekstrem 😛 Spesielt når man ser de om og om igjen. Men jeg elsker overnaturlige ting, og da falt disse godt i smak hos meg, spesielt når det er kjærlighet innblandet ;P

    6. Den lille Pandaen c:: Jeg har ikke lest bøkene, hverken Twilight eller Harry Potter. Så for meg er filmene flotte 😀 Men det er vel egentlig alltid sånn, at når man leser en bok, og ser filmen, uansett hvilken rekkefølge, så vinner alltid boken <3 Det er der man får alle de fantastiske detaljene 🙂 Så jeg skjønner deg godt jeg 😀

    7. frodith: Nei, man kan ikke få med seg alt. Jeg hadde ikke sett de filmene jeg heller, om jeg ikke hadde fått det som et forslag 🙂

    8. karidansen: Ja, det er nok mange som har hatt den følelsen en eller flere ganger i livet. Jeg har hatt den i uendelig mange år nå. Og har vel egentlig akseptert at sånn er det bare. Men noen ganger er det veldig sårt, og jeg blir veldig nedfor.
      Jeg så at du hadde lagt ut noe i går, så jeg må nok inn å lese litt nå ja 🙂 Det er ingen grunn til å forhaste noe, så du må bare ta den tiden du trenger, samme hvem du skulle finne på å møte 🙂 Hastverk er ofte lastverk 🙂

    9. Etdiktomdagen: Ja, jeg syntes også det. Og jeg er glad jeg ble gjort oppmerksom på dem 🙂
      Jeg liker forsåvidt overnaturlige ting selv, men ikke i fiksjon og fantasi som regel 🙂 Men må kanskje revurdere akkurat den tanken en smule 😉

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, er koselig å se film med kjæresten. Godt å ha en å være glad i <3
      Det er ikke mye jeg heller ser på TV eller film. Er vel litt periodisk. Men det er også litt fordi skjermbildet kan være forstyrrende og jeg blir sliten av det. Liker godt å lese bøker. Det er slitsomt det også, men behageligere for øynene likevel:)
      En fortsatt god helg til deg også 🙂

    11. BareMonica: Ja, det var kjekt å se noe som var litt utenfor mitt normale valg. Og jeg fikk en og annen aha opplevelse. Veldig kjekt å se sammen med noen også 🙂 Det er noe annet enn å se filmer alene ja 🙂 Skjønner deg i grunnen godt, at du har sett serien flere ganger, har din kjære også det? 🙂 Når man først finner noe man virkelig liker, så blir det jo gjerne sånn <3

    12. Søtmonsen ): Ja, det overnaturlige kombinert med kjærlighetshistorien var virkelig vellykket. Og ja, Kristen Stewart kom seg veldig når hun fikk bli vampyr syntes jeg 🙂 Da kom hun til sin rett 🙂 Men det er jo ikke før i siste filmene det 😉
      Men til og med jeg ble overbevist, så det var utrolig kjekt. Skjønner godt at du liker disse filmene 😀

    13. Bjørn har vel kun sett litt av serien, så da måtte jeg jo få ham til å se alle 😉 Og ja: Han likte dem veldig godt, han også. 🙂 Så det er jo mulig at også han vil se den flere ganger.. hehehe 😀

    14. Har sett også twilight filmene, og kan anbefales tv – series True Blood, som mange sammenligt den med twilight filmene. (kjærlighet mellom vampyr og mennesker, pluss vareulv etter ca. 5 – 6 sesonger)

    15. ceciliechan33: True Blood høres kjent ut. Men jeg ser så sjelden på TV, at jeg sikkert ikke har vært innom den. Men er sikkert god, med den samme kombinasjonen 🙂

    16. ceciliechan33: Blodigere ja 😉 Jo, kanskje jeg vil bli hekta. Men synes jo det var fint at det ikke var så ekstremt blodig i Twilight. Og dermed passer den jo for flere også 🙂 Men jeg får se om jeg finner den serien, og ta en kikk en dag 😀 Takk for tipset 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg