DET STORE TOMAT EKSPERIMENTET

Jeg er veldig glad i tomater. Og det har jeg visst vært helt siden jeg var bitteliten.
Det er jo vanlig å gi most banan til spedbarn som har begynt å få fast føde. Men jeg likte visst ikke det. Så jeg fikk most tomat i stedet. Noe jeg visstnok elsket ♥

Ved et par anledninger har jeg sådd tomatfrø selv, og dyrket frem planter. Den ene gangen var det utrolig vellykket, og jeg fikk en stor tomat avling. Den andre gangen var det mindre vellykket, og jeg klarte å få høstet to tomater 😉

Så har det kommet meg for øre, at det går an å legge hele tomatskiver i en potte med jord, og litt jord over, så vil det begynne å spire.
Dette måtte jeg selvsagt forsøke.
Og som sagt så gjort 😀

Jeg la to tomatskiver av sorten piccolo, i hver sin bittelille potte. Jeg plasserte pottene i baderomsvinduet Og etter cirka 3-4 dager begynte det å spire.

Så har jeg da googlet litt, i håp om å finne hvordan jeg skal stelle akkurat denne sorten? Men ikke funnet noe konkret. Ikke annet enn at det er en bonde på Jæren som har eneretten på å dyrke disse tomatene. Lucky me, å finne en sånn opplysning etter jeg har satt i gang 😛
Men, nå dyrker jeg jo ikke for salg. Dyrker som et eksperiment til privat bruk. I håp om at de grønne fingrene mine skal “komme ut av skapet”.

Så har jeg jo da pottet om i dag. Priklet spirene, som det visstnok heter.

Jeg tok en tom melkekartong, vasket den ren, og skar av en av sidene på den.

Jeg drikker ikke så mye melk, så hadde bare den ene kartongen.

Så kledde jeg den med aluminiumsfolie på utsiden.

Folien har ikke noen praktisk betydning, annet enn at det ser litt penere ut 🙂

Jeg fikk plass til 3 firkantede små potter i kartongen, som så ble fylt med jord iblandet litt knust eggeskall. Noe jeg leste skulle ha en gunstig virkning mot en eller annen sykdom tomatene kunne rammes av.

Av den ene lille potten, fikk jeg 7 planter. Jeg valgte å beholde alle, enn så lenge 🙂
Så må jeg kjøpe mer jord, for å kunne prikle den andre lille potten også 😀

Nå står noen av disse i baderomsvinduet, mens resten har fått plass i vinduskarmen på kjøkkenet.

Nå er jeg spent på hvordan dette skal gå videre 🙂 Og jeg har tenkt å stelle plantene bittelitt forskjellig, for å se hva som vil virke best 🙂 Derfor tar jeg vare på så mange. Må jo håpe at jeg i alle fall klarer å drive frem et par av dem.

Og om jeg klarer det, skal jeg forsøke å lage litt tomatsyltetøy kanskje 😀

Har du grønne fingre?
Liker du å dyrke frem egen avling av noe slag?

 

 

#tomat #tomater #dyrking #tomatdyrking #avling #planter #frø

 

20 kommentarer
    1. frodith: Jeg har sånne halvgrønne fingre jeg. Trives nok best med planter som ikke krever for mye vann 😉 Men nå får vi se om jeg får til dette her 😀
      Alle kan ikke ha grønne fingre, har jeg funnet ut 😉

    2. Så koselig! nei, jeg har ikke grønne fingre..det var det min mor som hadde..og det holdt..Så du får stelle og synge litt for dem..så går det nok bra..hihih..knipe dem er det enste jeg vet..og kutte stilker som stjeler næring..Lykke til!

    3. Så morsomt da 😀 Hadde ei på gamlejobben som dyrket masse grønnsaker selv, blant annet tomater 🙂 Er jo veldig moro da 😀 Jeg eier ikke grønnefingre, så jeg holder meg liksom litt unna 😛 Elsker jo blomster, men de dør så fort her hjemme ;s Tror det er fordi det blir mangel på sollys i denne leiligheta 😛 Du får ha lykke til 😉

    4. det er spennende å prøve med egen dyrkning,det gjør jeg også )) en skal vente med priklingen til det har kommet bladsett nr 2 i høgden,for tomater så skal en da plante helt opp til bladfeste for så å knipe av dei 2 nederste bladene,ved neste omplanting skal en nok en gang putte roten så dypt att bladfeste kommr helt ned på jorden,det vil vokse røtter ut av stilken som settes under jord og gi kraftigere planter ) lykke til

    5. fruensvilje: Tusen takk for disse gode rådene. Jeg har jo alt priklet en av de små pottene. Men da kan jeg vente med den neste, og gjøre som du beskriver 🙂 Så får jeg se forskjellene etterhvert 😀

    6. Søtmonsen ): Tusen takk 🙂 Ja, det er kjekt å få ting til i egen hage 🙂 Eller hjem, for den saks skyld 🙂 Men det er ikke alltid så enkelt hvis ikke forholdene ligger til rette for det.
      Blir spennende dette prosjektet mitt 😀

    7. Margrethe: Ja, det er spennende dette her. Mine fingre er ikke så veldig grønne heller. Men jeg forsøker å snappe opp tips og gode råd underveis 🙂

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂 Samme her. Min mor hadde grønne fingre da hun var frisk og rask 🙂
      Kjekt å snappe opp gode råd og tips, så jeg får forsøke å gjøre det beste jeg kan få til 🙂

    9. Gåå, du er en tålmodig sjel…., og lur, for de med kartongen synes jeg var lurt.
      Jeg eier ikke grønne fingre men prøver meg. Hvert år. De skal vel ha litt kjærlighet og omtanke som oss mennesker , tenker jeg…:)

    10. Dette blir da spennende å følge med på! Koselig å se det spirer i vinduskarmen og jeg er sikker på at du kommer til å få massevis av fine tomater til sommeren. Jeg liker også sånt, men man må jo passe det og vanne det jevnlig. I sommerhalvåret er vi ikke så mye her hjemme, så det går ikke. Det er så trist å komme hjem etter en tur eller arbeidsuke og se at alt er dødt. Men nå kan jeg jo følge deg og dine planter. Det blir fint! Ha en vakker dag!

    11. Herlig 🙂 Utrolig spennende forsøk. Pass bare på at de ikke har det for varmt og vokser for fort 🙂 Skal jo gjøre klart drivhuset denne uka og komme meg i gang med såing 🙂 Tror jeg skal prøve en sånn tomatgreie også. Har jo slutta mye med grønnsaker siden man blir bundet og ikke kan reise bort 🙂 Blomster planter man jo ut etter hvert 🙂 Lykke til

    12. maiken: Tusen takk 😀 Ja, jeg synes det med pappkartongen var en god idé. Sånne ting koster å kjøpe ferdig, så derfor er det greit å kunne lage selv 🙂 Og spesielt når man har smale vinduskarmer 😀
      Ja, de må jo få kjærlighet og omtanke, som du sier 😀 Så vi får bare forsøke, enten vi har grønne fingre eller ei ;

    13. natheless: Ja, nå skal jeg forsøke å oppdatere litt etterhvert. Det er jo utrolig kjekt om jeg får det til 😀 Jeg skal ikke være bortreist så lenge av gangen denne sommeren, så jeg satser på å få det til. Og i tillegg har jeg jo Pus, som også trenger mat og oppmerksomhet. Og da kan vel tomatene passes i samme slengen, av den som tar seg av Pus når jeg er bortreist 😉 Men har opplevd som deg, at om man ikke er hjemme i perioder om sommeren, så er det en del planter som stryker med.

      Ønsker deg en fin kveld 🙂

    14. dedicat: Jeg må innrømme at jeg tenkte på deg og dine grønne fingre da jeg skrev dette innlegget 🙂 For det er klart at etter å ha fulgt deg og ditt, så inspirerer det jo. For det kan jo hende jeg får til noe selv også 🙂
      Og jeg setter utrolig pris på gode råd. Så takker veldig for det. Tror plantene akkurat nå står på plasser hvor det ikke er så veldig varmt hele tiden.

      Blir spennende å se hvordan dine tomater blir, om du forsøker det samme. Regner i grunnen med at de blir flottere enn mine <3
      Det er en fascinerende prosess i alle fall 😀

    15. Det er godt med tomater, og noe helt annet enn de man får kjøpt i butikken. Vi har drivhus med tomater, slangeagurk og paprika, og koser meg når jeg kan holde på med det. Om du ikke har drivhus, så kan du plante de ut ved en sørvendt vegg og gjerne sette et stort vindu foran for ekstra varme.

    16. Hanne Beate: Jeg skulle gjerne hatt et lite drivhus ja. Men jeg ville nok vært bekymret med den vinden vi har f.eks. i dag. Det er utrolig kjekt med det man kan dyrke frem selv, og ha til eget forbruk. Misunner deg der. Skulle gjerne hatt både agurk og paprika jeg også. Har lekt med tanken å så paprika. Det hadde vært kjekt å prøve, for det kan jeg ha på terrassen min 🙂 Tomatene skal også stå på terrassen. Det blir veldig varmt der, så jeg skal passe på å sette dem sånn at de ikke blir svidd 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg