NÅR BØKENE ER LEST UT

I perioder leser jeg mye bøker. Jeg har en sånn periode nå 🙂

De fleste bøkene jeg leser, er mine egne, til odel og eie. Det hender også jeg låner bøker, men har jo egentlig nok å ta av i egne hyller, da jeg har arvet en del 🙂

Når bøkene (mine egne) er lest ut, pleier jeg å ta av omslaget, klippe ut forsiden, handlingsbeskrivelsen og info om forfatteren, og lime det inn i permene i boken.

Det er to grunner til at jeg gjør dette:

1. Det ser ryddigere ut når jeg da finner egnet plass i bokhyllen. Så klart må det passe til de bøkene som allerede står der. Alle har sin plass 🙂

2. Hvis jeg da ønsker å minnes om hva boken handler om, kan jeg ta den ut, åpne permen, og lese handlingen. Dette er jo spesielt fint om noen har lyst å låne bok, og da gjerne vil finne ut litt om handlingen før valget tas 🙂

Jeg husker at moren min pleide å lage et kartotek over bøkene sine. Hun hadde en boks med kort, sirlig organisert, hvor jeg mener å huske hun noterte boktittel, forfatter, sjanger og muligens litt om handlingen også. Men jeg har ikke sett noe av dette etter hun flyttet på hjem og vi har gått litt rundt i leiligheten hennes. Så kanskje hun ikke har tatt vare på det? Men uansett er jo dette lenge siden.

En sånn orden har ikke jeg. Men hadde jeg hatt bibliotek, så måtte jeg jo funnet på en orden jeg også 😉

 

Leser du bøker?
Har du noe system i dine bokhyller? 

Har du Facebook? Legg deg gjerne til i lesegruppen min, Leseglede 🙂

 

 

#bøker #system #bokhyller #bibliotek #orden

22 kommentarer
    1. jeg har en del bøker ja,og orden har jeg også,men det blir ikke mye lesing så bokhyllen står på loftet på et rom som kun er til oppbevaring,men på stua ville jeg hatt et finere system ja

    2. fruensvilje: Ja, kan fort bli litt mye i stua. Jeg hadde mine i stua før, men har nå laget til “bibliotek” i kjelleren. Det passer bedre inn der 😀

    3. Lest ganske mange bøker, elsker å lese før jeg sovner 🙂 Fin blogg du har, håper du har en kjempe fin kveld videre 😀

    4. Så lurt!! jeg “arvet” endel bøker av svigermor nå..og nesten alle var uten omslag..og ikke noe så lurt som du har gjort..så jeg aner ikke hva de handler om, eller noe..og jeg liker og vil ikke ha krim..så det er litt dumt..mange jeg ikke tok..fordi jeg ikke ante hva det var om..så dette var et supert tips!! kanskje jeg skal tipse henne om det…kan jo også bare legge biten med omtalen inne i boka også.. 🙂 Flott tips! Takk!

    5. Leser også masse bøker! Men mest pocket, smidigere å ha med seg rundt. Har ingen bokhylle, men er boktårn i vinduet (bor i et gammelt bygg så har sånne høye vinduer)
      🙂

    6. Jeg begynte en gang å drive dem inn i en bok, før pctiden, men kom ikke langt. Nå leser jeg og gir bort det meste, kjøper mange i pocketversjon. Samler på enkelte forfattere 🙂

    7. Så flink du er! Nei, jeg har ingen orden på den måten, men jeg har ikke flere bøker enn at jeg stort sett finner dem om jeg leter litt. “To søstre” har jeg lest en gang! Jeg gikk mye på bibliotek før, men nå om dagen rekker jeg slett ikke å lese stort. Jobblesing er mer enn nok.Jeg har en del nye bøker som jeg skal kose meg med i sommerferien. Klem til deg 🙂

    8. Det var system i sakene gitt! Jeg har ikke det, men liker å lese bøker.
      Forstår ikke at jeg ikke har kikket på mammut salget i år…..

    9. Carina Lie: Tusen takk 🙂
      Jeg også leser før jeg sovner. Synes det er en fin tid å lese, stille og rolig, og lite annet å tenke på 🙂
      Ønsker deg også en kjempefin kveld 😀

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Så kjekt å høre at dette var et godt tips. Ja, akkurat i sånne tilfeller, hvor man arver, da er det utrolig kjekt å vite akkurat hva man arver 🙂 Mange av bøkene jeg arvet selv, hadde fortsatt omslaget på, så da var det ikke noe problem for meg å velge hva jeg vil lese 🙂 Og som du sier, om man ikke vil lime i boka, kan man jo bare legge omtalen inne i boka også. God idé det 😀

    11. Marina: Boktårn høres sjarmerende ut i sånne vinduer. Da får man sperret litt av innsikten, samtidig som det jo er dekor 🙂 Pocket er veldig greit å ha med på reise ja. Og billigere i innkjøp. Så jeg har en reol med pocketbøker også 😉

    12. Mariann: Ja, du gjorde omtrent sånn som min mor gjorde 🙂 Men ja, det er nok en jobb som er tung å følge opp. Og bøker tar plass også, så ikke så enkelt å bevare alle sammen heller. Litt greit som du gjør, å samle på enkelte forfattere 🙂

    13. natheless: Det er kjekt å ha noe sånt å se frem til også 🙂 Ferie og boklesing 🙂 For min egen del, er det lite lesing i ferien. Med mindre det er lange late soldager da 😉 Men de glimter med sitt fravær som regel 😉

    14. Sharone: Takk for det 🙂 Ja, det er litt kjekt å ha system. Det er mye annet i tilværelsen jeg ikke har så mye system på, så er fornøyd med at jeg klarer det med bøkene 🙂

    15. Jeg leser sjelden om dagen på ferie, men jeg sover så mye mindre enn de andre, og da er det fint med bøker. Så kan andre legge seg og sove, og jeg kan drømme meg inn i en eller annen historie i sommernatten! 🙂

    16. maiken: Hehe…kan love deg at det kun er bøkene jeg har system i…alt annet er bare rot 😉

      Men ja, mammutsalget er kjekt, men om du har tilgang på Boklageret, så har ofte de mange bøker enda billigere 🙂 Også noen av de samme som er på mammutsalget 🙂

    17. natheless: Ja, da forstår jeg det jo 🙂 Da er noen gode bøker et must, at man kan ha denne lille flukten, sånn helt for seg selv 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg