MARENGSKAKE

Jeg sitter her og spiser kake jeg 🙂

Marengskake, som jeg bakte til venninneforeningen i går. Og det ble jo heldigvis litt rester 😀

Dette var en kake jeg plutselig fant oppskrift av i en av mine mange permer. Det var håndskrevet, og en kopi. Noe jeg tydeligvis har fått av noen, men jeg kan ikke huske hvem.
Det var ikke noe bilde av kaken heller. Men jeg ble så nysgjerrig på den kaken, om det var en oppskrift verdt å samle på, så jeg besluttet at det skulle bli kaken til gårdsdagens foreningskveld 🙂

Jeg synes kaken ble godtegod, og den ble veldig godt mottatt av mine venninner også 🙂 Så derfor besluttet jeg å dele oppskriften her i bloggen. Til glede for dem som blir angrepet av bakelyst, eller rett og slett skal bake til en anledning 🙂

 MARENGSKAKE

Bunn:

4 eggehviter
225 g sukker
2-3 dråper sitron

Dette piskes stivt og bres ut på bakepapir i en liten langpanne.
Stekes ved 125°C i 1 1/2 – 2 timer.

Fyll:

1)
4 eggeplommer
150 g sukker
4 ss kaffe

Varmes på svak varme under omrøring til det tykner.

2)
150 g smør
1 ts vaniljesukker
1/2 ss kakao

Smeltes sammen.

Når disse to har blitt kalde, blandes de sammen. Visp godt.

Bre jevnt over kakebunnen. Og topp med en pk pisket kremfløte iblandet hakket dajm. Spar litt daim til å strø over som pynt.

Tips:
Jeg har sjelden ferdig kaffe stående. Så jeg brygget meg en kopp kaffe latte i min kaffemaskin, og brukte dette i stedet for vanlig svart kaffe. Da får man en mildere kaffesmak og kaken passer flere ganer enn kun de voksnes 🙂 

 

 

 

#bakst #kake #marengskake #marengs #sjokolade #krem #konfekt

 

14 kommentarer
    1. Åååå det så skikkelig godt ut…sitter her og spiser tørr kjeks…så DEN så myyye bedre ut!! Så flott tips..selv om jeg sjeldent baker..Ha en god kveld!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Hihi 😀 Tørr kjeks kan ikke sammenlignes med en god kake nei, selv om kjeks er godt det også 😀 Alt til sin tid. Hadde nok ikke hatt noe jeg, om det ikke var for den kaken jeg hadde stående etter i går 😉
      En fin kveld til deg også 😀

    3. fruensvilje: Absolutt 😀 Og hun som ga meg oppskriften kjente den igjen etter å ha lest innlegget, jeg la det ut på Facebook. Så da fikk jeg oppklart det i alle fall. Det var fra den tiden jeg jobbet i barnehage 😀

    4. Tusen takk for oppskrift, det er en kake som min mormor ofte bakte og som jeg likte så godt, jeg tror det er ganske så lik oppskrift, men har ikke hatt noen oppskrift. Så den skal jeg så absolutt får laget i påsken <3

    5. passion4lifeandtravel: Bare kjekt å dele når man finner noe som man liker. Så håper du får laget den. Og kanskje bringe tilbake gode minner <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg