MIN KORTREISTE MAT

Jeg har sittet her og lest litt blogg. Og det er så koselig synes jeg.

Inspirert av Fruensvilje, fant jeg ut at jeg skulle vise litt av min “frodige” hageavling. Den kan overhodet ikke sammenlignes med hennes, men jeg er ganske fornøyd likevel 🙂


Jeg la dette bildet ut på instagram i forrige uke tror jeg det var 🙂

Her viser jeg all den spiselige grøden som skal komme.

Øverst til venstre er det jordbær. De har jeg valgt å henge i en krukke på terrassen. Jeg hadde nemlig en hel liten jordbæråker for noen år siden. Men etterhvert som snegleproblemet økte, ble det mindre kjekt med jordbær. En sommer var åkeren tett i tett med store fine jordbær. Og da jeg skulle plukke dem, viste det seg at noen (sneglene), hadde forsynt seg med en liten bit av omtrent hvert eneste jordbær. Det var så utrolig ekkelt 🙁
Så derfor kom jeg i år på at jeg kunne forsøke å plante i en krukke å ha på terrassen. Krukken, eller en bøtte egentlig, kunne henges opp, så det har jeg gjort. Så nå må sneglene skaffe seg vinger!

Øverst til høyre er tomatene mine. Eller det som skal bli tomater da. De utvikler seg fint, synes jeg. Og de fleste av plantene har blomsterknopper nå 🙂 Gleder meg 😀

Bildet under tomatplanten, er epletreet. Det har gitt rik avling hvert eneste år. Og det ser ut som at det blir likt i år 😀 Store flotte blomster i massevis. Nydelig på denne tiden ♥

Nederst til venstre er drueranken min. Jeg har kun den ene. Og den har kun hatt en drueklase før. Og det var det året jeg plantet den. 4 år siden. Nå ser det ut til at jeg kan glede meg over flere drueklaser i år. For planten blomstrer 😀 Så jeg er veldig spent. Så langt har jeg talt 17 blomsterklaser 🙂 Så jeg er spent på om det blir druer i det hele tatt. Drueranken har jeg plantet i en isoporpotte jeg kjøpte for et par år siden. Den har tykke vegger, og er isolerende. I tillegg står den plassert på terrassen, under tak, der hvor ikke vær og vind får gjøre så stor skade.

Nederst i midten viser jeg ripsen, som jeg plantet i fjor. Den har også masse blomster, så der er jeg rimelig sikker på en del bær 🙂 Rips elsker jeg å fryse, og bruke i smoothies 🙂

Nederst til høyre er rabarbraen min, som jeg også plantet i fjor. Den trives ikke. Jeg har hatt rabarbra der jeg bodde før, som trivdes godt. Så hva som er galt med denne, aner jeg ikke. Men jeg skal forsøke å flytte den, og se om det vil hjelpe litt til neste år 🙂

Dette var alt jeg hadde av vekster som gir spiselig avling. Utover det har jeg jo et bed fullt av ugress, som jeg håper jeg skal få ryddet opp i snart. Men alt i alt, så er jeg egentlig ganske fornøyd med min lille hage. Håper på masse fint vær, sånn at jeg får gjort litt der denne sommeren, hvis helsa holder 😉

Det er en glede å ha litt grønt rundt seg ♥

 

 

 

#markensgrøde #avling #blomster #kortreistmat #hagestell #hage #bær #frukt
 

16 kommentarer
    1. Mye deilig her, moro å ha litt selv..men ikke slik at det er masse jobb :)) Har jordbær og kruspersille i krukker her.. savner rabarbraen fra hagen, men får kjøpe litt da :)) Vet du om man skal knipe av de bladene som vokser rett opp på jordbærplantene ? koselig med planer og blomster rundt seg ja :)) Klem <3<3

    2. annebe: Helt enig. Må ikke ha så mye at det blir en stor jobb. Hos meg er det vel eplene som er litt jobb om høsten. Men jeg synes også det er kjekt å gi bort, så da blir det ikke så mye likevel 🙂
      Tror ikke det er noen spesiell beskjæring av jordbærplantene. Jeg leste en plass at man skal klippe ned planten til 5 cm høyde om høsten. Men jeg har ikke gjort det før. Nå har jeg sikkert plantet dem litt tettere enn det man gjør i et bed. Så kan vel si at det er litt på forsøksstadiet.

      Veldig koselig med litt plantemiljø rundt seg ja 🙂

      Klem <3 <3

    3. Så herlig! og det er koselig å kunne gå ut å høste sitt eget fra egen hage.. Ser flott ut alt sammen! ha en god kveld!

    4. du har jo masse o tenk du har fått knopper på tomatene,så langt har ingen av mine kommet,og jeg har drivhus.Pottet om alt i dag og gjødslet godt,da må det bli bra vel h hi

    5. Margrethe: Tusen takk 🙂 Ja, veldig koselig med en egen liten kjøkkenhage 🙂 Noe å sysle med, og det er kjekt 🙂

    6. fruensvilje: En av mine venninner har fått blomster på den jeg ga til henne. Men den står innendørs. Mine ble tilvendt utendørs for flere uker siden, og har vært pottet om en gang allerede. Tenker å potte om denne uken igjen 🙂
      Drivhus hadde vært veldig kjekt å ha. Misunner deg det 🙂 Og der kan du jo putle på og kose deg 🙂 Det er kjekt med sånt som spirer og gror 🙂

    7. Becca Alexandra: Ja, det er koselig å ha litt til eget bruk 🙂 3 av tingene jeg har, er i krukker på terrassen. Man kan få til mye kjekt på liten plass 🙂

    8. Så mye godt da. Herlig å kunne plukke inn litt. Jeg har ikke mye i hagen, men markjordbær har vi og gressløk. Men vi kan jo spise løvetann, stemor og kløver også! Kos deg videre og lykke til med avlingen!!!!!

    9. natheless: Tusen takk for det 🙂 Ja, det er kjekt med litt spiselig i hagen. Jeg har kjøpt gressløkfrø nå, for det har jeg så lyst på 🙂 Så får vi se hvor mye av tingene mine som kommer frem 🙂

    10. maiken: Takk for det 😀
      Ja, jeg er spent på drueplanten 🙂 Den hadde fått lus oppdaget jeg i dag 🙁 Så nå har jeg handlet inn og håper å få bukt med problemet 🙂
      Et par roser hadde også fått lus. Så her er det nå krig mot både snegler og lus 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg