FØRSTEHJELPSKRIN TIL KONFIRMANTEN

Nå er de fleste konfirmasjonene overstått for denne gang. Men nye kommer etterhvert.
En forventningsfull dag for både konfirmantene selv, og alle rundt dem.

Jeg var selv i konfirmasjon for et par uker siden. Og til tross for min slitne helse, så var en av prioriteringene å legge litt flid i gaven til akkurat denne konfirmanten ♥

Konfirmanten var min nevø, Joakim, som jeg også var så heldig å få være fadder til, da han ble døpt for en del år siden etterhvert.

Så i tillegg til pengegaven, som etterhvert begynner å bli ganske obligatorisk i konfirmasjoner, så besluttet jeg å fortsette min forpliktelse som fadder, og lage et lite førstehjelpskrin til ham, som kan følge ham litt videre inn mot voksenlivet.

Dette var noe jeg så i fjor, da jeg selv hadde konfirmant. Jeg fant flere sider hvor det sto om dette skrinet. Men hadde dessverre ikke ork og tid til å lage det til min egen datter. Jeg hadde veldig lyst, men det var så mye annet som skulle gjøres.
Allerede da tenkte jeg at dette skulle jeg gjøre til min nevø dette året.

 Jeg planla nøye, spurte etter tips inne i en DIY gruppe på Facebook, og studerte på nett hva andre hadde gjort, og handlet inn det jeg trengte.
Og da skrinet var ferdig, så det sånn ut utenpå :


Jeg hadde kjøpt en “barnekoffert” som har passelig størrelse. Og dekorerte den litt enkelt og røft.


Inni kofferten hadde jeg lagt noen “hjelpemidler” til utfordrende situasjoner.

Kofferten og tingene (emballasjen) inni, hadde jeg kjøpt på forskjellige “altmulig”butikker. Det finnes jo flere av dem nå for tiden. Og er man tidlig ute, går det sikkert å bestille mye på nett også.




I kofferten hadde jeg lagt ved 12 pilleglass med forskjellig “budskap”.

Pillene er pastiller og drops av forskjellig smak og konsistens, som kan kjøpes alle steder hvor det selges godteri 🙂


I disse småeskene ligger de forskjellige tingene. Et par plaster, et par ørepropper, en sikkerhetsnål, en 20 kroning, og en strikk.



Andre hjelpemidler kan også være nyttige.


Inni her ligger et pyntehjerte.



Og enten konfirmanten har kjæreste, eller forsøker å få seg kjæreste, så kan jo denne lille boksen være grei å ha.

En liten oversikt:

Pilleglassene
Anti-mase-piller: Hurtigvirkende piller mot masete foreldre, søsken og venner.
Tålmodighetspiller: Påfyll av tålmodighet. Brukes når ekstra tålmodighet er nødvendig i hverdagen.
Alltid beredt piller: For å ta en utfordring på strak arm.
Angrepiller: Når du har tabbet deg ut eller glemt noe. Ta umiddelbart 2 stk, og husk at i morgen er en ny dag med nye muligheter og blanke ark.
Allergipiller: Hjelper mot hybelkaniner, hyttepudler og store klesvasker. Motvirker allergisjokk, og brukes de dagene man trenger å motvirke dette.
Chill-Pill: Hjelper når du er sliten, stressa eller småsur. Kan kombineres med “Hører-ikke-propper”.
Energi kick: Brukes før en viktig kamp enten på TV, eller på banen, slik at du har litt å gå på.
Lykkepillen: Når den gode følelsen vil beholdes.
Vitaminbjørner: Når det trengs litt ekstra energi. Et absolutt must ved eksamen, og helgevasken på rommet.
Love Hearts: Universalpillen som hjelper for alt. Kurerer kjærlighetssorg, tas for å bli forelsket, tas for å beholde forelskelsen. Eller har man bare lyst på noe godt, tar man en da også.
Ikke sove piller: Når man må holde seg våken hele natten, fordi PC’n trenger selskap.
Jeg har (alltid) rett piller: Brukes i diskusjoner hvor man trenger å vinne.

Hjelpemidlene
Plaster: Brukes hvis du blir såret.
Hører ikke propper: Brukes når det blir for mye mas fra foreldre og søsken. Putt en i hvert øre, lukk døra, og ta en Chill Pill.
Sikkerhetsnål: Sånn at du alltid skal være trygg.

Mynt: Sånn at du alltid har penger på kistebunnen til dårlige tider.
Strikk: Sånn at du greier å strekke deg ekstra langt.
Tråd: Hvis livet skulle rakne, kan du knytte det sammen igjen.
Viskelær: For å hviske bort feil du gjør.
Minispill: Kriseplan ved strømbrudd, eller når PC’n trenger hvile.
Smell bong bonger: Når hverdagen blir litt kjedelig.
Kleenex: Til å tørke snørr og modige tårer hvis tilværelsen blir litt for tøff.
Lommelykt: Denne kan du tenne når alt ser mørkt ut.
Hjerte: Så du aldri glemmer hvor mange som er glad i deg.

Datingboksen: Ting det er kjekt å ha når man skal på date.

 

En sånn gave inspirerer både til humor og refleksjon. Den kan selvsagt også lages til andre anledninger, som bryllup, jubileum, fødselsdager…osv. Det er bare fantasien som setter grenser.

En kjekk gave å lage, en kjekk gave å gi. Og antakelig en kjekk gave å få også 😀

 

 

#gave #morrogave #humor #refleksjon #konfirmasjon #konfirmant #bursdag #bryllup #jubileum #glede #anledning #kreativitet #gaveforslag #diy

46 kommentarer
    1. Du gode min for kreativitet! Det hadde jeg aldri hørt om før, men det var jammen en god ide til så mangt. Jeg også liker at konfirmanten skal ha et minne. Jeg kjøpte en liten tinnlysestake sammen med pengene og så skrev jeg et dikt. Diktet omhandlet lysestaken. Når han tenner lyset i den, vil han huske dagen sin. Han vil kanskje ikke glede seg så mye over det nå, men med årene vil han nok sette pris på den. Ha en fin dag videre og takk for tipset!

    2. Så morsomt å kreativt! ja jeg er ikke flink til dette..som du sier, man må ha overskudd og glede ved å gjøre det også…Men gurimalle så kjekt…Så artig..morsomt å gi og morsomt å få som du sier…kjempe flink er du!!

    3. natheless: Ja, det er jammen kjekt å ha noe spesielt å minnes etter den dagen. Ikke bare alle pengene 🙂
      Den lysestaken du snakker om, det er også en veldig fin idé. Selv om de ikke tenker så mye over det når de er purunge, så er det kjekt senere i livet 🙂
      Bare kjekt å dele gode tips 🙂
      Ha en fin kveld 🙂

    4. maiken: Tusen takk 🙂 Ja, det tok litt tid. Det er sant. Først planlegge, deretter lete det opp i butikker og handle det inn. For så å fordele alt og skrive merkelapper. Og dekorere. Veldig kjekt var det. Jeg koste meg med den jobben. Midt i blinken for meg 😀 Tale måtte jeg jo også skrive forresten. For denne gaven inngikk i talen jeg holdt 🙂 <3

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja…overskuddet mangler jo jeg også stort sett. Men dette er en sånn type ting som jeg elsker, og da klarte jeg å prioritere bort et par andre ting, mens jeg gjorde dette 🙂 Her gjelder det å porsjonere energien 😉
      Takk for det 🙂 Om jeg er flink vet jeg ikke, men kjekt å holde på med sånt uansett 😀

    6. fruensvilje: Jeg hørte om det første gang i fjor, og det var da jeg begynte å planlegge litt. Veldig kjekt at jeg kan skrive om noe ikke alle har hørt om 😀 Virker som at dette er nytt for flere. Og jeg synes det er kjekt å dele 😀

    7. Ida Caspara: Tusen takk for det 🙂 Kofferten falt i smak hos konfirmanten, og var til glede og underholdning for både ham og gjestene. Veldig kjekt 🙂
      <3

    8. Baketerapi: Tusen takk 🙂 Ja, jeg syntes dette var veldig kjekt, både å lage og gi. Og forsto at det var kjekt å få også 😀

    9. Torunn: Tusen takk 🙂
      Ja, denne gaven falt absolutt i smak. Og er jo noe som vil huskes i mange år fremover 🙂
      Natten var god 🙂 Ønsker deg en flott tirsdag 🙂

    10. Hvordan laga du klistrelappene ? (Jeg må ha det inn med teskje) 😉
      Har heldigvis ett år på meg. Så nå er det bare å begynne å legge planer. Gleder meg til å starte på denne.

      1. Klisterlappene laget jeg på data. Kjøpte etikettark (det får du tak i på steder som selger kontorutstyr), tilpasset etikettprogrammet på PC til den riktige størrelsen som jeg hadde kjøpt etiketter til. Det finnes mange størrelser etiketter, så vær litt obs på det. Så valgte jeg font og skrev alle etikettene, og printet deretter ut og limte på tilhørende bokser.
        Om dette blir for komplisert, så kan du jo skrive med penn eller tusj på etikettene istedet for å sysle med etikettprogram og sånt på PC. Fungerer like fint.
        En kjekk gave å sysle med dette. Og du har god tid på deg, så blir det jo ikke stress.
        Masse lykke til med prosjektet ♥

      1. Akkurat disse kjøpte jeg på TGR, men de skifter sortimentet sitt ofte. Kan jo være de har lignende på Ikea, Søstrene Grene, Spar Kjøp, Europris, Nille…. Tenker noen har noe lignende kanskje 🙂

    11. Hei Eva
      Synes dette var et kjempeforslag😃 men lurte på om har du noen mulighet til å printe ut å sende meg etikettene og eventuelt pris?

      1. Hei 🙂 Kjekt at du likte denne idéen 🙂

        Jeg kan sikkert få til å printe ut noen etiketter. Da trenger jeg adressen din. Du kan sende den på messenger på min Facebookside, Evas Window.
        Jeg tar kr. 100,- for et sett med etiketter.

      1. Det kan du så klart gjøre. Dette er jo et tips til alle som har lyst å lage selv. Og konfirmanten og alle gjestene vil garantert sette pris på det ♥

    12. Mulighet for at du kan lage en slik på bestilling? Hadde satt stor pris på det. Hva koster noe sånt?

      1. Hei.

        Dette er en veldig kjekk gave, det kan jeg love.
        Om jeg skulle lage dette på bestilling, vil det bli ganske kostbart. Alle delene, pluss tiden og arbeidet med å få tak i alle delene, pluss tiden og arbeidet å lage det, pluss porto til forsendelse (den veier litt), så vil det koste en hel del. Vet ikke på stående fot hva det koster bare i materialer. Jeg anbefaler deg å lage den selv, det er jo kjekt. Jeg kan evt. bistå med etikettene. 100 kr. pr sett, pluss porto, om du velger å lage den selv 🙂

    13. Hei Eva, FOR en fantastisk kreativ gave:-) Dette har jeg lyst til å lage til mitt fadderbarn også. Ser flere har bestilt etiketter av deg, kunne jeg også få gjort det? Klem Anita

    14. Hei . Kom over det fantastiske førstehjelpskrinet du har laget , og har veldig lyst å få til å lage det til min konfirmant, men vet ikke helt hvordan jeg skal få til disse etikettene. Er det fortsatt mulig å få kjøpt av deg ?

      1. Hei 🙂
        Js, det er en utrolig kjekk gave, som vil bli husket 🙂
        Selvfølgelig kan du få kjøpe av meg.
        Ta kontakt inne på Faceboosiden min: https://www.facebook.com/evaswindow
        Så kan vi ordne det der med det som trengs av personlig info.
        Om ikke linken kommer opp, så går det sikkert å søke evaswindow i Facebook, så finner du nok bloggsiden min der 🙂

    15. Hei
      Så fin gave. Skal lage noe lignende til tante barn til jul i tillegg til at ungene skal få noe av det samme i kalenderen. Men jeg strever litt med å finne små gaveesker. Hvor kjøpte du dine?

      1. Det er kjekt med små og kreative gaver. Jeg kjøpte småeskene hos Søstrene Grene den gangen. Det kan godt hende de har sånne ting fortsatt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg