LITT HAGESTELL KREVES

Jeg skrev forleden dag om min ventende avling kortreist mat.
Men hva med resten av hagen?

Jo, det jobbes med den. Litt om gangen.


Her på bildet vises litt av det jeg jobber med.

For mange år siden etterhvert, ble den delen av hagen ved siden av huset oppgravd, for å legge ned ny drenering. Når det er sagt, så tror jeg ikke den jobben ble særlig vellykket. Men det er en annen historie.

Og helt siden den gravejobben, har den delen av hagen ligget brakk.
Det skulle nemlig planeres, og det skulle legges steinheller der.
Dette ble aldri gjort.

Så har årene gått, og hver vår har jeg kikket mistrøstig på den delen av hagen, og sagt at nå MÅ jeg få gjort noe der.

Dessverre er det bare leire der. Og ugress. Og en del store steiner som har festet seg godt fast i leiren.
Og dermed var det et kjempetiltak for overhodet å tenke tanken å gjøre noe.

Jeg har vært innom tanker som dugnad.
Men hele tiden strander jeg på det at jeg ikke ønsker mine venner og bekjente det slitet å for hånd skulle jobbe i den delen av hagen. Så dugnadsplanene har jeg skrinlagt.
I tillegg strever jeg med økonomien. Det er ikke lett å få endene til å møtes nå for tiden.

Så nå har jeg altså begynt selv.
Jeg tok fatt med kantklipperen, og satte i gang å klippe ugress. Og jeg har klart å spa (bryte) opp flere store stener som har ligget som spisse topper, vonde å treffe med tynne skosåler, for ikke å snakke om snublefaren.

Jeg ordnet en del av partiet, for å kunne jobbe videre med det.

Og i går, fant jeg helt tilfeldig ut at Europris hadde dagstilbud på hagejord. 5 sekker for 100 kroner.
Jeg regnet ut at jeg skulle ta meg råd til å bruke 200 kroner på dette, og kjøpte 10 sekker.


Og da var det fullt i bagasjerommet 😉

En dame var så uendelig snill og hjalp meg å legge sekkene inn i bilen ♥ Noe jeg ville slitt fryktelig med selv. Og nå venter jeg på at sønnen min skal komme, og ta dem ut for meg, og bære dem bort til hageflekken som skal få ny plen 🙂

Nå er ikke planen min gullgod. For jeg vil nemlig legge ny jord over det jeg har klippet ned, jevne det ut, og så plenfrø der. Men egentlig burde det vært gravd bort en del leire, og lagt litt singel og grus i bunnen…drenering, og godt med jord over der. Men det får bli til en annen gang. Når jeg vinner i lotto, eller noe sånt 🙂

Jeg håper at det skal bli litt bedre enn det som er dagens katastrofe der. Og skape en litt ryddigere helhet.

Langs terrassen er også et bed jeg gjerne skulle ha ryddet i. Jeg har kjøpt inn barkduk, og skal også ha bark eller singel eller noe sånt. Bedet skal også forminskes litt. Men alt dette ser jeg ikke syn på å starte på alene. Jeg trenger hjelp. Og i fremtiden, skal det være minimalt å gjøre med det bedet 🙂

Så får vi se om noen har tid og lyst til å hjelpe meg.

Jeg kommer nok i mål med oasen min, en vakker dag 🙂
 

PS: Dette er ikke et sponset innlegg!

#hagestell #husoghage #hjemoghage #hageglede #hage #arbeid #sommerjobb

 

22 kommentarer
    1. Hage krever en del jobb ja, så selv om det var mannen som gjorde det meste etter jeg ble syk…synes jeg det er litt deilig å bare ha krukene på verandaen nå.. men i sin tid var jeg veldig glad i hagen.. :)) Da håper jeg du får det slik du vil og at du kan kose deg der i løpet av sommeren…. Klem <3

    2. det hjelper nok på med jord og gressfrø,vi har gjort det samme nå med noen partier dødt gress ) beddet ditt tenker jeg blir fint,og hadde jeg bodd på Sandnes hadde jeg lurt med meg et par rullesteiner hver gang jeg gikk på tur hi hi ,jeg simpelthen elsker rullesteinane dere har langs strendene ,kanskje du kan finne noen og suplere med noe kjøpt + et par to tre vintergrønne vekster som ikke krever stell ,da får du et vakkert og problemfritt bedd

    3. Ja det er et slit med hage..vi har gudskjelov mye naturtomt, med stein og berg og mose..litt gress her og der..Selve gressplenen er inngjerdet til hundene..så den blir også stygg..Men jeg har gitt opp..det går bli naturtomt ferdig med det…også kan jeg ha noen blomster på verandaen..Tror det er lurt det du gjør..skader jo ikke..så om det synker..så må det bare gjøres noe annet..og ugress kommer jo uansett…for du kunne vel lagt en duk for å unngår det..men skjønner at du ta det lettvint nå..så blir det ihvertfall finere…sånn er jeg også..hihih Lykke til! ser fint ut da!!

    4. Det er jo bra å begynne sånn litt, og du har da kommet godt i gang. Bra du fikk billig jord da 🙂 Og slapp av og kos deg til sønnen kommer og lemper litt 🙂 Av og til er jeg glad jeg bor i leilighet i byen 🙂 Klemmer <3

    5. Du er tøff og står på, sjøl om økonomien og helsa er litt så som så. Det er koselig å pusle i hagen. Dessuten blir det jo finere når man får rusket opp litt! 🙂

    6. annebe: Ja, det er en del arbeid å ha hage. Og jeg liker å ha det litt grønt rundt meg. Men må nok innrømme at jeg ikke klarer med denne hagen mer. Så å kun ha en terrasse med noen krukker på, hadde nok passet helsen min bedre. Men sånn er det ikke.
      Håper også at jeg får det litt bedre rundt meg. Får ta en dag om gangen, og ikke gjøre for mye hver gang 🙂
      Tenker på dere som ikke har hage lenger, selv om mannen din tok seg av det, så har dere litt mer tid til hverandre nå 🙂
      Klem <3

    7. fruensvilje: Ja, her trengs litt oppfrisking, og det er hva jeg driver med for tiden 😉 Små skritt, og kjekke resultater.
      Jeg har faktisk 3-4 rullesteiner, som jeg har lurt med meg for mange år siden 🙂 De ligger ikke til pryd akkurat nå, så jeg skal ta ditt tips her, og bruke dem til å pynte med 🙂

    8. frodith: Ja, mange ganger har jeg også ønsket at jeg bodde i en leilighet uten hage 🙂 Eller med en litt mindre hage. Samtidig som at jeg er glad i hagen min 🙂 Så det gjorde godt når min sønn kom og hjalp meg i går. I dag skal jeg fortsette litt, så håper jeg at jeg har nok jord til å anlegge plen på mer enn bare en liten stripe 😉 Det er større enn det ser ut på bildet, det der plenområdet 🙂
      Klemmer <3

    9. karidansen: Ja, tøff må man være for å klare seg, og jeg gjør mitt beste. Kosen i det å pusle i hagen har i grunnen forsvunnet for meg. Det blir noe som bare MÅ gjøres. Men jeg synes det er koselig etterpå, når jeg beundrer resultatet 🙂 Og det gir mestringsfølelse også, egentlig 🙂

    10. Margrethe: Tusen takk 🙂 Ja, her må man stå på, for å holde på trivselen 🙂 Det blir nok bra til slutt 🙂
      Klem <3

    11. Søtmonsen ): Ja, når man ser resultatene, så blir det kjekt. For det vises jo igjen, det man gjør 🙂 Jeg får ta en ting om gangen, og glede meg over å komme litt videre med å skape trivsel 🙂

    12. dvergpinschere i mitt hjerte: Naturtomt er det jo her også på store partier, hehe 😀 Men jeg kan jo ikke ha det sånn, for det er jo ikke snakk om den vakre delen av naturen 🙂 Så den skal fjernes.
      Jeg tenkte på duk først, men må da ha ganske mye jord. Så planen min nå er aviser 🙂 Ikke et tykt lag med aviser, men nok til at ugresset under tar seg en pause en stund, til plen oppe er litt etablert 🙂 Så får vi se om jeg lykkes 🙂 Har ikke veldig mye aviser liggende, men forhåpentlig nok til den lille biten jeg skal gjøre nå i første omgang 🙂
      Blir nok fint etterhvert 🙂

    13. Kjenner følelsen… jeg er dårlig for tiden, ligger mye. Og hage er en dårlig samvittighet her. Skal ut å handle noen sommerplanter etterpå. Kanskje ikke plenen synes så godt da? 😂

    14. Huff! Skulle hatt litt grønne fingre jeg også… Har en stooor hage, men får det liksom ikke til;) Jaja, den som gir seg har tapt, så jeg får vel bare brette opp armene og prøve i år igjen! 😉

    15. Grete: Ja, skjønner godt hvordan du har det. Hagen blir fort forsømt når helsa svikter. Men det er så utrolig mye mer trivelig om hagen hadde vært en pryd for øyet 😉
      Nå har en venn av meg sagt han vil komme på mandag om været er bra, og hjelpe meg litt. Og det setter jeg uendelig pris på <3 Hva skulle man gjort uten gode venner?
      Jeg kjøpte et par sommerblomster i dag jeg også...pynter opp litt det 🙂

    16. casabjerke: Ja, sånn tenker jeg også….brette opp armene, og ikke gi seg 😉
      De grønne fingrene er et savn når det gjelder hagen. Men man får gjøre så godt man kan 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg