PINSEUTFLUKT TIL GAUDLAND

Ofte, når anledningen byr seg, har vi tatt en familieutflukt på 2. pinsedag. Det er hvis de fleste er tilgjengelige. Det er en hyggelig tradisjon, som vi også hadde da vi var små.

Denne pinsen ble det familieutflukt. Og vi gjorde som vi også har gjort noen ganger før, vi dro til gården Gaudland, som ligger i Sokndal.


Dette er gården min familie stammer fra.
Det er ikke mange av oss etterkommere igjen, og som fortsatt bærer gårdsnavnet. Men jeg bærer navnet. Og føler i grunnen at gården burde tilhørt min familie 😉
Sånn er det ikke.
Det var Sokndal Kommune som kjøpte gården av min fars gamle onkel, og den disponeres nå av Turistforeningen.
Akkurat det synes jeg er en veldig positiv ting. Huset på gården blir vedlikeholdt, og omgivelsene blir også holdt ryddig og pent. Og så kan alle som ønsker det komme hit og gjøre bruk av grillhytta, bade i vannet, slå opp telt og overnatte…osv.

Veldig bra 🙂

 
Grillhytta er satt opp på grunnmuren til den gamle låven. Og det er bord og benker der inne. Man kan trygt sitte der inne og nyte maten om været skulle være uggent.

Men vi fikk fint vær, og valgte å sitte utendørs. Vi tente bål og en grill inne i grillhytta, og laget oss god mat.

Og når jeg sier vi, så mener jeg meg og min datter, min bror og hans kone og deres 3 barn, min mamma, og min onkel (min pappas bror). Så alle vi som bærer gårdsnavnet som etternavn i Norge, var tilstede denne gangen 🙂
 


Her har vi tent opp bål, og en grill. Så da hadde vi god plass til å grille, og til å holde varmen om det skulle bli kjølig.

Litt halvspist denne maten her da, men vi hadde på forhånd laget gode salater og pølsebrød, og grillet pølser, sliders, kylling og lammefilet 🙂 Litt vind gjorde bordet uryddig. Men det vises ikke så godt på bildet her 🙂

 
Etter maten satte ungdommene i gang med litt ballspill,
og så var det også kjekt å hilse på sauene som går på beite 🙂


Til gården hører også et vann. Der kan man dra ut i båt, fiske, og bade.


En liten brygge er det også der. Så her er mange muligheter.


Våningshuset er fortsatt i full stand på gården. Det er nå 16 sengeplasser der, som kan leies via Turistforeningen.


Huset ble bygget rundt 1930, og holdes i stand for turistovernattinger.


Kjelleren er, såvidt jeg vet, også innredet med soveplasser. Og den er oppkalt etter min oldefar, Thelaus 🙂


Det er flere merkede turløyper her. Og min drøm er å kunne gå i alle fall et par av de turene, om ikke så lenge.


Et lite glimt av hvordan gårdsredskapene så ut er jo også kjekt å få med seg. Sikkert noe for TV2 Farmen tenker jeg 😉

Jeg er stolt av gården jeg stammer fra. Og elsker å ta turen hit. Det er jo et godt stykke å kjøre hjemmefra, cirka halvannen time. Men når vi først er her, hører vi kun naturlyder. Alt av trafikk og bylyder er langt borte, og kan ikke høres her.

Har du lyst å lese litt mer om gården, historien og slekten, kan du få et raskt resymé HER 🙂

Dette er en fin plass for utflukter, overnattinger og naturopplevelser og skape gode minner ♥

#utflukt #tur #piknikk #turområde #turistforeningen #gaudland #gård #natur
 

12 kommentarer
    1. Så hyggelig med en slik tradisjon.. og ekstra flott å dra et sted dere har tilknytning til :)) Kos med god mat og til og med kunne sitte ute i finvær :)) Vakre omgivelser og så koselig med sauene … Skikkelig landliv :)) Klem og god natt <3

    2. Så kjekt! må jo være super bra at det er til utleie fremfor privat solgt da…for da hadde dere ikke hatt mulighet til å se det, og være der…må jo være midt i blinken for familiesammenkomster! Ser jo så idyllisk og vakkert ut der! Flotte bilder! og dere koste dere nok masse!

    3. annebe: Ja, dette er veldig hyggelig. Og noe vi forsøker å holde på 🙂 Jeg kjenner god tilknytning til stedet, da jeg også var her som barn 🙂 Og så er det noe med roen her. Ingen som har det travelt, og bare naturlyder 🙂
      Ha en fin dag 🙂 Klem <3

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, vi koste oss masse. Og når gården først ble solgt, så var det jo bra det endte sånn ja. Vi er heldige der 🙂

    5. Etdiktomdagen: Ja, det er utrolig kjekt at den holdes i stand. Jeg kunne nok ikke ønsket å bo der, men ville gjerne hatt gården som feriested 🙂 Jeg er nok en byjente, men trenger også stillheten en sånn plass kan gi 🙂

    6. frodith: Ja, veldig fint der 🙂 Og godt å være i lag med dem man er glad i <3
      Det rustede gårdsredskapet utgjorde en veldig fin dekor med historisk sus synes jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg