BLOMSTERPRAKT

Mai/juni er høysesong for Rhododendron. Og det er i sannhet en utrolig vakker plante.

Jeg besøkte Rogaland Arboret tidligere i uka, for å rusle rundt i Rhododendrondalen som er i full blomst.

Ordet Rhododendron er gresk, og betyr visst “blomstrende tre” eller “rosetre”. Og det kan man jo forstå når man beundrer disse flotte plantene. De finnes jo også i 1000vis av sorter og varianter både i naturlig form, og kultivert form.

Felles for de fleste, er at de er vintergrønne.

Rhododendron finnes i alt fra krypende busker på 5 cm, til store trær på over 20 meter. Det er ganske stor kontrast 🙂 De fleste er mellom 1 og 3 meter.

 

Det er helt magisk å gå rundt i dalen der og se på alle de forskjellige variantene og fargene. Man blir stum av beundring. Og det er vanskelig å finne en favoritt. Jeg har alltid trodd at lilla var min favoritt. Men jeg kom over en mørk lilla, som bare var helt nydelig. Og de gule og oransje var også ildfulle og flotte. Så jeg fikk mange nye favoritter på denne turen.

Hvilken var din favoritt?

 

 

 

#rhododendron #flora #hage #arboret #farger #glede #blomster #blomsterprakt #vintergrønt 

 

18 kommentarer
    1. Her var det mange flotte farger og varianter.. de er helt nydelige ! Liker alle , men kanskje ekstra den sterk rosa.. men favorittbildet var det med deg på da :))…. så ut som et vakkert sted å rusle rundt å ta bilder … Fredagsklem <3

    2. For en flott “Dal”. Rene eventyret! jeg er jo veldig svak for dyp rød – som heller litt mot burgunder. Den som er avbildet ovenfor den hvite er kanskje derfor min favoritt, men her var det flere aldeles nydelige!! 🙂

    3. en drøm å få gå dr ja ) helt nydelige bilder,det er nesten umulig å ha en favoritt,alle er vakre og pynter opp på litt varierene tid om våren ,den tofarga bak deg på den ønsker jeg meg iallefall

    4. annebe: Tusen takk 🙂 Måtte ha en selfie i all blomsterprakten så klart. Og ikke minst for å illustrere størrelse og mengde 🙂
      Veldig fint å rusle rundt der ja. Unikt i grunnen 🙂
      Fredagsklem <3

    5. karidansen: Ja, dyp rød er flott det også…fantastisk gnistrende <3
      Mye å velge blant, så det blir jo litt valgets kval 😉

    6. fruensvilje: Ja, det føltes nesten litt uvirkelig å gå der i de flotte omgivelsene med alle blomstene i utallige farger 🙂 Og litt vanskelig å plukke en favoritt. Enig, den bak meg, den var utrolig flott 😀 Imponerende <3

    7. Nyyydelig!! Ja helt umulig å finne noen favoritter..jeg kom også over et sted med mange forskjellige og syns alle var vakre!! Ser ut som et fantastisk sted!! Ha en god kveld!

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Ikke lett å finne en favoritt blant alt det vakre nei 😉 Men det føltes som en oase å gå iblant alle de flotte og frodige fargene 🙂
      En god kveld til deg også <3

    9. Elevele: Ja, det tror jeg på. Var her ganske lenge selv. Forsøkte å finne en plass å spise lunsj der, men det var en som drev og klippet gress med en bensindrevet kantklipper der, og det bråkte så fælt, så jeg fant en annen plass i parken istedet 🙂

    10. I går var jeg også ute en tur og tok Rhodendendronbilder, og ja, de er bare til å beundre. Er jo så flott når fargene avløser hverandre for da blomstrer de jo en lang stund tilsammen.
      Jeg tok bilder med tanke på fremtidig hage og tenkte en sterk rosa farge og en lilla. Men absolutt alle er fine!

    11. maiken: Ja, det er utrolig flott når de er så frodige, og avløser hverandre. Jeg har en foreløpig liten busk selv, og tenker å supplere med en som blomstrer litt senere etterhvert 🙂 Min er sterkt rosa, og jeg er glad i både den og lilla farger. Så vi får se hva jeg ender opp med 🙂 Alle er fine som du sier. Men vi har nok litt lignende fargevalg der ja 🙂

    12. Det øverste bildet minte mest om en Hawaii-rose (Hibiscus).
      Flott! Praktfullt. Vår Rhodo flommer over av blomster nå. Ikke til å tro – ikke her på skogen.
      Ønsker en fortsatt fin helg 🙂

    13. Torunn: Ja, jeg tenkte samme tanken da jeg så gjennom bildene etter jeg kom hjem. Den ligner veldig på en Hawaii-rose. Men det er ikke det 😉 Vakker er den uansett <3

      Det er en imponerende plante å ha i egen hage synes jeg, når den blir så frodig og flott 🙂 Jeg har en selv, plantet den i fjor, så den er liten enda. Og avblomstret nå. Så lurer på å supplere med en som blomstrer nå i juni 🙂 Jeg tror Rhododendron kan trives mange plasser i landet. Det finnes jo alpesorter, så da har man jo noe for enhver anledning 🙂

      En fortsatt fin helg til deg også <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg