KORTREIST MAT

Til tross for mye dårlig vær, og ikke de varmeste temperaturene, så har jeg faktisk klart å avle frem litt spiselige ting på terrassen min, og i hagen, denne sommeren.
Nå er det jo ikke alt klart til å spises enda da. Men jeg må innrømme at jeg er bra stolt over frodigheten 🙂

Her har jeg jordbær, som er klare til å spises, og det blir nok dagens dessert 🙂
Så har jeg Piccolo-tomatene mine, som jeg har drevet frem ved å legge en tomatskive i jord. De er ikke høsteklare enda 🙂
Druer har jeg også. Og dette er første gang jeg har druer på planten, etter den ble kjøpt og plantet for noen år siden. De er heller ikke høsteklare enda. Og det blir ikke veldig store druer. Jeg er spent på hvor søte de blir?
Epletreet mitt svikter aldri. Proppfullt av epler, som alltid 🙂 Gleder meg til de er modne 😀
Jeg kjøpte også en basilikumplante, som jeg pottet om og satte på terrassen. Den har blitt stor og frodig den også, og brukes av, både titt og ofte 🙂 

Det er veldig kjekt å dyrke selv, når en faktisk får det til 😀 Og jeg har til vanlig ikke de grønneste fingrene. Men øvelse gjør mester 🙂

Dyrker du noe av markens grøde selv?

 

 

 

#kortreistmat #egendyrket #kjøkkenhage #frukt #bær #krydderurter #epler #tomater #druer #jordbær #basilikum #hageglede #hage

18 kommentarer
    1. Ja dette så jo veldig bra ut.. deilig med eget :)) Vi hadde jo epler, pærer, rips,rabarbra da vi bodde i huset.. i år ble det jordbær i krukke på verandaen.. Savner selvsagt frukt og bær i hage. Men det er fordeler og bakdeler.. nå har vi det jo lettvint… så får vi kjøpe det vi trenger :)) Kos deg med vekstene..når de er modne.. Klem <3

    2. ja her var det masse godt 🙂 jeg har drivhus,men det går tregt med tomatene der i år uansett,har noen få grønne ,håper jeg får frem noen modne før høsten,paprikaene er i blomst ,men fortsatt ingen paprika,det er litt kipt,men i grønnsakshagen har jeg masse 🙂 ja det er godt med kortreist mat

    3. annebe: Ja, jeg ser den, det blir et savn, samtidig som det er godt å ikke ha så mye arbeid også 🙂 Jeg så det samme da moren min flyttet fra hus til leilighet. Hun savnet alt i hagen, og høsting og alt. Men hun syntes det var greit å slippe det hektiske arbeidet også 🙂
      Rabarbraen min har jeg ikke fått til. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Så skal forsøke igjen neste år. Håper det går bedre da 🙂
      Og jordbær på verandaen er jo utrolig koselig, og dekorativt på samme tid <3
      Klem <3

    4. fruensvilje: Hmm….rart at det går tregt med tomater og paprika når du har det i drivhus? Jeg tror mine tomater greier seg så godt fordi jeg har tak over dem. De liker jo ikke alt for mye vann, og vann har vi hatt alt for mye av denne sommeren. Veldig greit når jeg kan porsjonere vannet i passe doser 🙂 De er jo grønne mine tomater også, men jeg har et håp om at de skal bli røde og fine snart 🙂
      Kortreist mat er fantastisk. Det smaker så mye bedre enn det man kjøper i butikken 😉

    5. Imponerende! Det synes jeg virkelig. Selv om du har tak over trenger de jo stell og ettersyn.
      Jeg har ikke dyrket noen ting som helst…..Får bli et ant år

    6. Så flink du er! Nå fikk jeg lyst til å prøve noe smått på takterrassen neste sommer. Jordbær kanskje… Uansett så ser alt dette skikkelig fristende og godt ut. Nyt desserten 🙂

    7. maiken: Takk 😀 Ja, de trenger jo stell og sånt når det er tak over, spesielt på vanningsfronten. Nå har vi hatt så mye regn denne sommeren, at de plantene som naturlig er uten tak over, sliter. Det blir rett og slett for bløtt. Så de jeg har under tak, klarer seg heldigvis godt 🙂

      Ja, du får dyrke litt et annet år 😉

    8. Margrethe: Tusen takk 🙂 Ja, det er kjekt når man endelig får det til 🙂 Jeg har ikke grønne fingre, men har tid nok. Så denne sommeren var det en prioritering, at jeg skulle få dette til 🙂
      Og jeg ser den…tid, det har man ofte for lite av.
      <3

    9. frodith: Ja, det er veldig kjekt å kunne spise fra egen avling 🙂 Da vet man også hva man får i seg. Og så smaker det mye bedre. Eller sånn føles det i alle fall, selv om det sikkert smaker likt det kjøpte 😉

      Klemmer <3

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er ikke mye blomster hos meg heller i år. Jeg ryddet bort en del. Og så har jeg ikke kjopt så mange krukkeblomster i år. Men kanskje til neste år 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg