EN LITEN OPPDATERING

Jeg skriver her litt i rykk og napp. Det er forskjellige årsaker til det. Mest fordi jeg ikke er i form alltid, og må prioritere å gjøre andre ting. Men jeg leser her titt og ofte. Jeg legger ikke alltid igjen kommentarer. Men det er kjekt å forsøke å henge med litt i alle fall. Så noen dager leser jeg mye, andre dager litt mindre.

Jeg kommer snart med flere skriverier om London turen min. Og så har jeg nylig vært på enda en tur, til Spania. Var der en langhelg, og fikk oppleve å sanke D-vitaminer, som jeg alltid har litt lite av. Andre kjekke opplevelser ble det også. Men jeg skal ikke røpe for mye enda 😉

Og så har jeg visst fått en diagnose. ME.
Jeg skal til behandling, begynner i oktober, hvor det skal forsøkes å gjøre noe med saker og ting. Jeg vet ikke enda hva behandlingen går ut på. Men er veldig spent på dette. Evig optmist 😀

Så om dagen er jeg litt variabel i stemningen hos meg selv. Litt lett på gråten, rett og slett.
Men jeg er veldig glad for å bli sett og hørt i helsevesenets lange og mørke korridorer, endelig.

Det er et ordtak som heter: Alt til sin tid.
Og det er hva som driver meg videre. Og nå er det kanskje min tid? 🙂

  

Bildet her er fra min langhelg i Spania. Det er tatt i fjellandsbyen Guadalest.
Jeg synes bildet illustrerer min vei mot toppen av en løsning på alle mine problemer, og hvor jeg også underveis evner å finne roen og nyte veiens skjønnhet 🙂

 #underveis #ro #skjønnhet #glede #helse #sliten #ubalanse #me

20 kommentarer
    1. Da har vi jo samme diagnose,greit å ha en diagnose når en uansett ikke er i form.. For meg funker det best med å ta ting i et rolig tempo, og finne ut hva som gir mest overskudd…. ta hensyn til meg selv så langt det lar seg gjøre…og det er IKKE enkelt det altså..
      Fint du har fått vært på et par turer og fått noen fine opplevelser..:)) Veldig fint bilde..og som du sier så illustrerer det livet ditt slik det er nå… Lykke til med dine utfordringer og klem fra meg <3<3

    2. Så kjekt å lese at du i alle fall har vært på litt turer og fått sanket litt D-vitamin i samme slengen <3
      ME, ja. Den diagnosen gav de nesten meg også, men jeg nektet! Alle symptomene kom av bivirkninger fra medisinene jeg måtte ta, så jeg nektet plent at det var en diagnose jeg skulle ha. Jeg fikk heller fibromyalgi med tilpassingsforstyrrelser. Men, faren med fibromyalgi er jo at du utvikler ME hvis du ikke tar det med ro (slik jeg ikke gjør nok- har tatt meg litt sammen nå da). Jeg håper ikke jeg får det i tillegg :O
      Håper behandlingen vil fungere på deg <3

    3. da ønsker jeg deg lykke til,alt blir litt enklere når en har fått en diagnose :)) kjekt med en Spania tur,kunne jo vært lengre da,men en langhelg er heller ikke å forakte.Nå som jeg er inne i en soppsnke tid leser jeg masse om sopp,i dag leste jeg att sopp inneholder masse vitamin D ,så liker du sopp er det greit å tilføre det litt i matlagingen :))

    4. Du må ha lykke til! og godt å få noen svar….Koselig å se deg her innimellom! klem fra meg!

    5. Godt du endelig har fått en diagnose å forholde deg til da. ME er jo veldig ulik fra person til person, men går ut fra at du må ha en god del symptomer som gjør at de kan sette den på deg? Jeg vet egentlig litt lite om ME og hvordan de diagnostiserer….
      Nydelig bilde, var helt sikkert en super langhelg.

    6. annebe: Ja, det er greit å ha en knagg å henge ting på. Og med en diagnose, er det kanskje lettere å få hjelp til å komme seg litt videre. Jeg har heldigvis blitt ganske flink til å porsjonere energien min. Men ikke alltid det lar seg gjøre. Og dessverre, er det enda mye jeg har lyst å gjøre, som jeg også gjør, og får svi kraftig for det etterpå. Synes det er kjipt å bli frarøvet så mye av tilværelsen. Men gjør så godt jeg kan å bøte på det på andre måter 🙂

      Turer både gir og tar energi. Og de gir et mentalt overskudd, som jeg kan leve på veldig lenge 🙂 Det er like viktig for meg det. Jeg sliter jo med tungsinn, og kjemper for å holde det borte 🙂 Og da er turer og reiser god medisin 🙂

      Tusen takk <3 Litt greit å vite at noen virkelig forstår hva ting dreier seg om <3
      God klem <3<3

    7. frodith: Tusen takk 🙂
      Ja, det er viktig med mental energi, og det får jeg av reiser og turer 🙂 Og minnene, de varer jo evig <3

    8. Elevele: Ja, det var herlig å få litt sol på kroppen, og litt varme, ikke minst 🙂 Elsker det. Hater å sole meg, men elsker varmen <3

      Jeg synes det er veldig greit å endelig ha en knagg å henge min helsesituasjon på. Medisiner tar jeg ikke så mye av, kun stoffskiftet. Og jeg har jo påpekt i flere år at det er stoffskiftet som er galt, at medisinene ikke passer. Men legen mener jeg har hatt for mange symptomer, en god del flere enn dem som hører til stoffskfitet. Fordelen med å endelig ha en diagnose, er jo at da skjer det noe. Da får man tilbud om behandling. Og det tar jeg så klart imot. Det kan jo faktisk hende at det vil virke. Jeg både gruer meg og gleder meg. Og krysser fingrene for det.

      Jeg tenker på deg, du må være forsiktig. Det å ikke ta det med ro, kan skade utrolig mye. For jeg har vært der selv, at jeg slett ikke tok hensyn til kroppens signaler. Og det er nok det jeg svir for nå.

      God klem <3

    9. fruensvilje: Takk for det 🙂 Ja, det er veldig greit å ha en knagg å henge ting på. Selv om jeg liksom ikke føler det er sikkert heller 🙂 Uansett, med en diagnose, er det lettere å få behandling og å komme seg videre i helsesystemet. Så dette ser jeg frem til 🙂

      Jeg er nok ikke den største sopptilhengeren i verden 🙂 Jeg observerer mange innlegg om sopp både her og på facebook, og kjenner at det ikke ligger for meg. Men de få rettene jeg bruker sopp i, det er god mat det 🙂 Visste ikke at den inneholder mye D-vitamin, og det er jo absolutt noe å tenke på ja 😀 Og for deg og dem som sanker sopp, herlig å kunne bruke naturens skattkammer på den måten. Gratis er det også 🙂

    10. maiken: Ja, en diagnose er jo god å ha, når man skal få litt hjelp og komme seg videre i forskjellige systemer i dette landet 🙂
      Jeg har en god del symptomer ja. Flere enn dem som hører med til stoffskiftet. Og veldig variert. Så ikke så lett å putte meg i en annen kategori enn ME heller. ME er jo fellesbetegnelsen på dem man ikke finner ut hva feiler, fikk jeg høre 🙂 Altså en uidentifisert sykdom.

      Ja, langhelgen var utrolig kjekk og varmende 🙂

    11. Marianne: Ja, turer er fint å ha, og å se tilbake på. Gir enormt god mental energi, noe jeg kan glede meg lenge over 🙂
      Jeg er spent på hjelpen fremover, og gruer meg bittelitt også, fordi jeg ikke vet hva som skal skje 🙂
      God helg til deg også 🙂

    12. Hold meg gjerne oppdatert på hva slags behandling du skal få for ME. Min datter er syk på 7. året.. og noen godkjent ME-medisin er foreløpig ikke på markedet. Vel, vet at det finnes endel alternative behandlingsmetoder der ute. Mulig noe som lindrer symptomer osv. Aktivitetsavpasning er det beste rådet jeg kan komme med. Håper du får god hjelp!
      Jeg blir litt frustrert over at det finnes leger som fortsatt sier at de som de ikke finner ut hva feiler får en ME-diagnose. Det er omfattende utredning og strenge kriterier for å sette den diagnosen. Sier ikke dette for å si at du ikke har riktig diagnose altså! Masse masse god bedring! Og spør gjerne om du lurer på noe, jeg begynner etterhvert å få mye kunnskap om denne sykdommen. Klem

    13. Grete: Legen min, som for øyeblikket er vikar til den egentlig legen min, har sikkert satt en diagnose, for å få fortgang i prosessen, kan jeg tenke meg. Enten det eller så er han uten forslag til hva som videre kan utredes. Jeg ble overrasket, må jeg si. For jeg hadde forventet noe helt annet før jeg kom så langt.
      Men uansett, så er jeg glad for å ha en knagg å henge ting på, for føler at jeg plutselig blir hørt og lagt merke til. Og det er ikke feil. Jeg har gått mange år med dette her, uten å få noen svar. Foreløpig, alt som er testet, har kommet ut i min favør, dvs, at jeg ikke lider av de tingene. Men enda er det jo mye igjen, en lang vei å gå, som den egentlige legen min beskrev for meg.

      Så jeg er avventende, og ser frem til å få se hva som vil skje videre 🙂 Litt skummelt er det også, for jeg føler at jeg er ganske nært en knekk/sammenbrudd. Men det kommer nok mer av at jeg er så sykt sliten, og har hatt en dårlig sommer generelt sett 🙂 Så jeg håper jeg takler det som nå er i vente 🙂
      Setter pris på å ha deg og et par andre å spørre til råds 🙂 Må samle meg litt her, og få en slags formening om hva jeg skal føle akkurat nå 😉

      Synes det er så uendelig trist når unge blir rammet. For dette er såvisst ikke noe bra. Og veldig hemmende.

      God klem til deg Grete 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg