SANNHETENS ØYEBLIKK

Da er jeg hjemme igjen, etter nok en liten reise.
Jeg har reist litt i det siste. Det har vært godt å komme seg bort litt 🙂

Men det er ikke hva jeg skal skrive om i dag.

I dag skal jeg skrive om et lite eksperiment jeg gjorde på Facebook.

Jeg er medlem i flere forskjellige grupper på Facebook. Og i to av disse gruppene besluttet jeg å legge ut et bilde jeg laget i morges.

Disse to bildene av meg er tatt med 10 minutters mellomrom i dag morges.

Et bilde før jeg sminket meg, og ett etterpå 🙂

Så la jeg bildet ut i to grupper, presenterte dem, og ønsket å høre hva folk mente var penest eller mest fordelaktig for meg, uten sminke, eller med sminke?

Den ene gruppen er medlemmene kun kvinner. Der har det i skrivende stund kommet nærmere 200 kommentarer. Mange mener jeg er finest uten. Mange mener jeg er fin både med og uten. De fleste mener jeg er finest med sminke, at jeg ser mer fresh og våken ut. Og mange sier at jeg sminker så fint at det ser naturlig ut. Jeg har til og med fått lese at jeg har utrolige sminkeskills 😀 Veldig kjekke tilbakemeldinger 🙂

Den andre gruppen var en av singelgruppene jeg er medlem i.
Der tenkte jeg at det kunne være greit å få tilbakemeldinger fra menn også.

Og det fikk jeg. Folk er jo forskjellige. Noen synes uten sminke er finest, andre synes med sminke er finest, og mange syntes at begge var like fine.

Det er veldig kjekt å engasjere litt synes jeg. Og mange steder er det jo en del fokus på utseendet, sminke kontra uten sminke, osv. Og det å sette søkelyset litt på det, forteller jo litt hva folk tenker, og hva de legger vekt på.

Det var ikke så stor forskjell på hva kvinner mente, og hva menn mente. Men kvinnene var litt flinkere til å kommentere utfyllende hvorfor de likte best det eller det.

Noen mener jo at det bare er tull å sminke seg. Mens andre sa at man virket mer opplagt og våken med lett sminke.

 Meningene er delte. Og det kan jeg forstå, og synes jo det er bra.

Selv sminker jeg meg for min egen del. Ikke for andres del. Men for at jeg skal føle meg mer våken og opplagt.

For jeg ser jo i speilet, at jeg ser mer våken ut med sminke. Og det tar bare 6 minutter å påføre sminken.

Det er rart med det. Noen av oss med kroniske sykdommer, vi gjør alt som står i vår makt for å skjule at vi ikke er like friske og spreke som andre. Og sånn er jeg. Jeg føler ikke at jeg behøver å se like sliten ut som jeg føler meg.

Det kan jo narre alle og enhver. Og kanskje blir jeg misforstått også av enkelte da. For jeg ser jo ikke akkurat syk ut.
Men det viktigste for meg, er at jeg føler meg vel. At jeg føler jeg utstråler en frisk sunnhet 🙂 På den måten, klarer jeg å narre meg selv litt også 🙂 Og dagene blir ørlite granne bedre ♥ Og helsen føles mer på bølgelengde med meg selv 🙂

 Så da var dette et fint lite eksperiment for meg. Jeg fikk vite at jeg trygt kan ta en tur på butikken usminket, uten å skremme bort hvert menneske på veien, men at jeg ser mest opplagt og våken ut med sminke 😉

Hva gjør du for deg selv, for at dagen skal bli god?

 

 

#helse #sminke #uttrykk #opplagt #frisk #eksperiment

22 kommentarer
    1. Så flott du er! med og uten! Men jeg syns jo også du ser mer strålende ut med…Det vet jeg at jeg også gjør..men jeg orker ikke sminke meg..går jo stort sett bare hjemme..alene..og det klør og jeg får sminke i øyne osv..MEN jeg tar på maskara når jeg skal ut av Tofte..altså ut på noe blant folk…og det er jo fordi jeg føler meg freshere..men som sagt..blitt så lat, at jeg gidder ikke daglig…selv om jeg VET jeg ser bedre ut med litt…som maskara..Ha en god kveld og natt!

    2. Selvfølgelig er du like flott for det er jo det indre som teller, men det som forundrer meg er øynene, øynene ser ut som de har sterkere farge på det bilde med sminke. det ser ut som to ulike øyefarger 🙂 og på det høyre stråler du mer enn på det andre i øynene.
      Av og til er jeg litt molefonken når jeg står opp, da setter jeg meg ned og slapper av så kroppen våkner opp og da ser jeg lysere på det og da koser jeg meg hele dagen 🙂 Leser, spiller, prater med folk og er takknemlig for at jeg ikke skal ut på noe de dagene det er tomt for energi 🙂

    3. Jeg har knapt nok sett deg uten sminke før – og da “tror” hjernen at det er slik du ser ut. Du “Tåler” absolutt å gå usminket. Likevel ser du mer strålende og mer fornøyd ut med sminke. Jeg bruker mer sminke nå enn jeg har gjort før. Jeg har begynt å bruke kajal. før var det “bare” mascara. Jeg synes absolutt jeg er “penere” MED sminke, men det er jo viktig å våge å vise seg akkurat sånn man er også! Tøft eksperiment!! <3

    4. Flott dame, men du var nydelig med det lille ekstra…Flott uten, men vakker og fresh med sminke…Et ansikt helt uten sminke kan kanskje se litt slitent ut…..Bruk det som er best for deg 🙂 morgenklem….

    5. Hei!
      😀
      Med og uten sminke……………..også spørs det hvor MYE sminke noen har på seg.
      Jeg synes du ser veldig våken ut med sminken du har på deg, i forhold til IKKE sminke. Klare øyne og freshere 🙂 Og dette tror jeg gjelder de fleste av oss. Det kvikker opp om man bare gjør litt ut av sminken. Lett sminke er fint.
      Du sminket deg veldig fint synes jeg 🙂
      Noen sier at man ikke må bli lat og sluntre unna. Man må sminke seg mens man fortsatt KAN 🙂 Gjøre seg selv kvikk og fin hihihi man er jo kvikk fra før kanskje men jeg er FOR litt sminke ja 🙂

    6. Syns du er søt på begge bildene jeg. Men som du sier, litt freshere på det med sminke.
      Jeg sminket meg alltid før, kanskje unntatt om sommeren når jeg hadde fått farge. I dag er det ikke så ofte det skjer, men tenker jeg skal bruke litt mer tid på den biten igjen etter hvert.

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk 🙂
      Det tar meg såpass kort tid å legge den lille sminken, at som regel blir det hver eneste dag. Men noen få dager, hvor jeg vet at jeg overhodet ikke skal ut på noe, og gjerne også holder senga (for jeg har sånne dager også), da blir sminken urørt.
      Men til og med det å vite at jeg sitter hjemme, og ikke har sminke på, får meg til å føle meg trøtt og gusten. Selv om det ikke er noen der som kan se meg.
      Er litt kjekt å freshe seg opp litt ja, når man skal ut blant folk. Men skjønner også godt at du som regel dropper det. Du er jo en kul dame, og det finnes mye annet kjekt å bruke tiden på også 😀
      En fin fredag til deg 😀

    8. Laila MA: Tusen takk 🙂
      Ja, jeg må jo rett og slett gjøre det jeg føler for. Heldigvis ingen som sliter med akkurat det 🙂
      Eksperimentet var artig, og kjekt å få så mange tilbakemeldinger 😀

    9. Mariann Sæther Tokle: Takk for det 😀
      Ja, det er jo sånn med sminke, hvis man gjør det på rette måten, så rammer man inn og forsterker de vakre trekkene man har. Det blir nesten som et flott bilde. Man finner en ramme som fremhever bildet før man henger det på veggen 🙂
      Sånn blir det med sminke også. Noen bruker sminke for å skjule. Jeg bruker den for å fremheve 🙂 Og fargene jeg bruker, er nok det som fremhever øyenfargen min så godt. Jeg har hørt det før, at øynene mine stråler og blir mer intense 🙂

      Ja, det du beskriver at du setter deg ned og slapper av, det er nesten obligatorisk for meg nå til dags. De dagene jeg må ut på noe, gjerne litt tidlig, er dager som ofte blir veldig tunge. Så jeg forstår veldig godt hvordan du har det 🙂

      Håper du har en fin fredag, og ønsker deg en god helg 🙂

    10. karidansen: Hehe, ja det er sjelden noen ser meg uten sminke. Så sånn sett var jo dette litt vågalt av meg, å legge ut et usminket bilde. Men så er det ikke sånn at jeg ikke tør å gå uten sminke. Det hender jeg tar en tur på butikken før jeg har fått sminken på. Det kommer litt an på dagsformen 🙂 Men med det samme jeg har fått på meg sminken, føler jeg meg utrolig mye mer fresh og opplagt. Det sitter nok egentlig i hodet. Men poenget er at det “virker” 😀

      Jeg synes nok at alle blir “penere” eller freshere med sminke. Selv om de er knallpene fra før av også. Men jeg tror også det kommer litt an på øynene som ser 🙂 Vi har jo forskjellig smak og forskjellig syn på ting. Det fant jeg ut med mitt eksperiment 🙂 Jeg er nok sminketilhenger selv. Og synes det er flott når man vet å ramme inn det som er pent ved seg selv. Litt mascara, og så har man løftet øynene betraktelig <3

    11. Min matgale verden: Tusen takk 🙂
      Ja, det er noe med det, vi som har litt lite farge i ansiktet, trenger en liten klatt farge for å fremheve det vakre <3 Jeg har aldri tenkt over at du har sminke, så der kan man se, lett sminke er ikke jålete, det bare frisker opp 🙂

    12. solliv: Tusen takk 🙂 Ja, jeg tenker sånn selv, at uten sminke ser jeg unødvendig sliten ut. Og det forsøker jeg å unngå 🙂
      Ha en flott fredag 🙂
      Klem

    13. Etdiktomdagen: Takk for det 🙂 Ja, jeg synes også jeg våkner opp litt mer med sminke på 🙂 Rart hva det faktisk kan gjøre. Lett sminke er pent. Men noen, spesielt unge, har så mye sminke på, at jeg ikke helt skjønner hvordan de klarer å holde øynene åpne i det hele tatt? 😉
      Jeg er FOR litt sminke jeg også. Fremheve det vakre man allerede er utstyrt med 🙂

    14. BforB: Tusen takk 🙂 Ja, jeg føler nok at sminke fremhever trekkene mine litt klarere. Og det føles så godt når jeg vet at jeg er ferdig sminket og klar for en ny dag 😀

      Er rart med det, men ofte kan ting dabbe litt av. Som at man sminket seg før, men ikke så mye nå lenger. Jeg synes nok at en lett og fin sminke kan friske veldig opp 🙂 Selv om både du og jeg er flotte og friske i utgangspunktet 😀

    15. Så morsomt ekspriment!
      Jeg gjorde noe liknende en gang. Diskuterte heftig med en mannnlig kollega som var steil i sin påstand om at kvinner så best ut uten sminke. Kort fortalt ba jeg ham studere mitt usminkede jeg nøye for jeg gikk ut på Damer og la på lett makeup. Så ba jeg han studere meg igjen. Svaret var litt ehhhh… og øhhhh…. før “Det var ikke SÅNN sminke jeg mente da!” LOL
      Jeg la også merke til at styrken i øyefargen endret seg, men du er jo vakker både med og uten sminke.
      Ha en fin søndag! :)))

    16. jeg synes du er vakker på begge bildene :)) jeg liker det naturlige,men du sminker deg nøytralt så det ser naturlig ut det også ,så ja du kan trygt bevege deg ute både med og uten sminke

    17. Ei_heks: Hehe…jeg tror faktisk at mennene ofte sier sånt, bare fordi tror at det smigrer oss 😉 Men jeg gjennomskuer en del, tror jeg da 😉 Hihi 😀

      Artig eksperiment du også gjorde ja. Den varianten har jeg ikke forsøkt 🙂 Lurer på hva slags sminke han mente, siden det ikke var SÅNN sminke han mente? Hehehe 😀

      Tusen takk 🙂 Ja, øyefargen blir litt mer forsterket. Det avhenger kanskje litt av hvilken farge jeg bruker rundt øynene. Men jeg liker i alle fall å få et litt mer intenst uttrykk 🙂

      Tusen takk for kommentaren, og beklager treg respons. Helsen min er ikke medgjørlig for tiden.
      Ha en strålende fin dag 🙂 <3

    18. fruensvilje: Takk for det 🙂
      Ja, jeg lesser ikke på med sminke, det gjør jeg ikke. Jeg rammer bare inn det som er fortrinn hos meg selv 🙂 Enkelt og greit 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg