TANKETERAPI

For tiden blir det lite skriblerier fra min side her inne. Men jeg er innom og leser litt, og legger igjen noen kommentarer i ny og ne.

Jeg har hatt en dårlig sommer. Og nå er det høst. Og jeg lengter etter den sommeren jeg ikke helt fikk.


Bildet her er fra en av de få dagene denne sommeren som det faktisk gikk an å sole seg litt.

Det siste året har i grunnen vært slitsomt. Helsa er jo en medvirkende faktor til akkurat den følelsen. Det går liksom bare feil vei. Og noen ganger blir jeg veldig motløs.

Jeg har nok isolert meg litt det siste halve året. Eller kanskje omtrent hele dette året egentlig.

Grunnen til det er jo at sosiale ting er like utslitende som andre ting. Jeg er en sosial person. Liker å være i lag med andre, og oppleve ting. Liker å prate og føle meg innkludert. Så selv om det er slitsomt, gir det meg glede, og positiv mentalenergi.

Ettersom tiden har gått, har jeg følt at det har blitt for mye for meg. Det er rett og slett litt for slitsomt. Og jeg har prioritert at jeg må forsøke å takle hverdagene og det jeg strengt tatt må gjøre for å opprettholde et snev av verdighet for meg selv og min eiendom. Jeg klarer slett ikke alt. Både husarbeid og nødvendige ærender, og alt med ungene som jeg elsker over alt på jord. Og så være sosial på toppen av det hele.

Så noe følte jeg at jeg måtte velge bort.

Og da ble det den sosiale biten som ble kraftig redusert. Og turer har også blitt litt redusert. Men turene er rett og slett fordi jeg har for mye smerter, jeg mangler energi, og jeg sliter med forskjellige betennelser som hindrer meg en del.


Denne herlige familien møtte jeg og min datter på da vi skulle besøke graven til mine foreldre tidligere i sommer.

Så ble det jo sånn da, at når livet ellers var litt vanskelig, så mistet jeg min mor også. Og den prosessen der, mens hun lå på det siste, og alt etterpå, har tæret mye på meg. Og jeg har ikke akkurat blitt friskere. Tvert imot. Og jeg følte faktisk at jeg ble enda mer innesluttet. Jeg orket knapt tanken på å skulle forholde meg til noen. Å skulle være kledd og opplagt til å virke sånn noenlunde oppegående. 

Og så etterhvert, begynte jeg å se at jeg nok ikke har gjort en riktig prioritering.
For de tingene jeg prioriterte bort, er ting som gir meg den viktige mentale energien. De tingene gir meg godt humør og optimisme.
Og når jeg da tok dem bort, så satt jeg igjen med å bevege meg ned i bølgedalen som kalles depresjon.

Og der har jeg vært før!
Jeg kan love at det ikke er noe blivende sted.

Heldigvis er jeg i stand til å se det selv!

Så her må jo ting gjøres om.
Så hva skal jeg egentlig prioritere bort?
For flere år siden ble jobb prioritert bort. Dette var mulig, fordi vi har NAV. Og jeg har vært skattebetaler.
Og det er jeg jo fortsatt, selv om jeg hever min “lønn” fra NAV. Det er ikke rare summen jeg får (AAP). Og det er takket være at jeg har vært i et av Norges lavest lønnede yrker.
Så det har absolutt vært en kamp. Men jeg er glad for den hjelpen jeg har fått, tross alt 🙂

Turer forsøker jeg å få til så ofte jeg kan. Det er ikke snakk om lange turer i ødemarken. Det handler mer om å komme seg ut litt, få litt bevegelse og frisk luft. Og kikke på, og nyte omgivelsene rundt meg. Det gir en utrolig glede. Det gir også mestringsfølelse. Men i det siste året, har det blitt litt for lite turer. Jeg sliter for mye, og det straffer seg hvis jeg presser meg.


Jeg besøker Ulvanuten med jevne mellomrom. Og er været fint, og energien sånn noenlunde brukende, tar jeg gjerne med meg frokost eller lunsj dit, og nyter den til en flott utsikt.

Jeg har innsett at jeg også trenger den sosiale biten. Det er faktisk ikke noe alternativ å velge det bort. For jeg er nok alene, som det er, siden jeg ikke er ute i jobb. Og jeg trenger kontakt med mennesker. Jeg er jo tross alt alene i 3 uker i strekk, når ungene mine er hos faren sin.

Det betyr at jeg er nødt til å prioritere bort noe annet.
Og da er alterantivet husarbeid. Det må jeg trappe ned.
Løsningen er å håpe på at noen kanskje kan hjelpe meg litt. For det går på æren og trivselen løs om hjemmet mitt skulle se trasig ut.
Hagen har jeg hatt litt hjelp til. Så det har virkelig vært en god ting.
Jeg får fri litt mer til mine barn. Kanskje kan de hjelpe til litt mer med huslige gjøremål 🙂

Så har jeg da sakte men sikkert økt den sosiale agendaen min litt den siste tiden. Eller i alle fall planene om en sosial agenda 😉
For vet du hva?
Jeg opplever oftere og oftere at jeg rett og slett må legge meg, også på dagtid. I senga mi. Med blendingsgardinene trukket for.
Og den sliter jeg med å godta!


Ut på solnedgangstur. Det er fin terapi, og koster ikke så enormt med energi.

Jeg er veldig mye alene, som jeg nevnte litt tidligere. Og planen er sånn, at de dagene jeg planlegger noe med noen, må jeg vite at jeg kan hvile godt før, og etterpå. Ellers fungerer jeg omtrent ikke.
Jeg har oppdaget at jeg kan være litt kort og kvass når jeg ikke har det bra, eller når jeg føler meg presset og stresset. Noe som er totalt ulikt meg. Og det er et dårlig tegn. Da må jeg bare vite å trekke inn årene, og ta meg en liten “time out”. For det siste jeg ønsker, er å være urettferdig mot noen. Uten grunn liksom.
Konklusjonen er at jeg trenger mye mer hvile enn før.

Og så kom jo plutselig bekreftelsen for noen uker siden.
Jeg har fått diagnosen ME.

Og da våget jeg meg til å søke meg inn i en ME-gruppe.
Der fikk jeg enda mer bekreftelser.
Jeg er nesten i sjokk. For det jeg leser der, om andre, hvordan de har det, hvordan de løser ting, hvilke erfaringer de har gjort?
Det er jo meg det. Nesten alt sammen. Det er jo variasjoner selvfølgelig. Men det var skremmende å lese, som om jeg leser om meg selv.
Jeg har også lest ting andre har opplevd, symptomer og sånn, og sitter nesten på gråten, for jeg har jo opplevd det samme selv, men har aldri koblet at det kunne ha en sammenheng til resten.
På en måte følte jeg meg ikke så alene lenger, etter jeg meldte meg inn der. Men det er like skremmende å lese noe hver gang. For det er så massivt. Og det går plutselig opp for meg i sin helhet, at dette faktisk handler om meg også. Dette er min hverdag.
Rett og slett.

Etter bisettelsen til min mamma, har jeg ikke grått.
Tårene har presset på nå i det siste. Men jeg har ikke klart å gråte.
Men mens jeg sitter her og skriver nå, så kommer tårene, endelig.
Det gjør vondt og godt på samme tid.

Jeg får jobbe litt med meg selv og med å godta ting nå fremover. Jeg skal jo begynne til behandling. Og det jeg ser frem til da, er mestringskurset.
For det er jo sånn, at hver minste lille ting jeg får gjort, gir mestringsfølelse. Men jeg skulle gjerne lære meg å godta også. Godta det jeg ikke får gjort. For den sliter jeg ganske mye med.
Så det er litt å ta tak i her hos meg for tiden 🙂
Og da har jeg ikke en gang nevnt mine tanker på datefronten 😉

Men det kan jeg skrive om en annen gang 🙂

Avslutter med dette bildet jeg tok på en solnedgangstur nylig.

Ønsker alle en fortsatt fin helg.
Håper du har det akkurat som du hadde planlagt, eller bedre ♥

 

 

#helse #mestring #me  

 

 

28 kommentarer
    1. Jeg syns du er tøff jeg! Og så godt at du har fått en diagnose og at ting faller på plass! Håper du kan nyte litt innimellom og at du får den hjelpa du trenger! Mange gode klemmer <3

    2. Synes du er herlig positiv uansett. Føler med deg i savnet av din mamma. Sorg er også noe som følger med en god stund videre. Jeg har vært i tre begravelser de siste ukene og alle var i min alder. Vondt og vanskelig når de dør av kreft, men enda vankeligere når de dør brått. Sorg gjør noe med oss. Men det at du har ME er jo noe helt annet. På en måte er det sikkert godt å få en diagnose. Det er ikke noe du bare kan vifte bort, men noe du må ta på alvor. Fint du kom deg inn i en gruppe med likesinnede, det hjelper. Ønsker deg fine dager framover med en diger klem 🙂

    3. Så bra du har funnet måter du kan løse hverdagen på..for ja..du må ikke velge bort alle tingene som gir glede og positiv energi..Det er det viktigste..jeg fikk en oppgave av lege og behandlere: Finn gleder i hverdagen! Noe å glede seg over..se frem til..og ting man gleder seg over…og la andre ting være…jeg dør ikke om huset ikke er tipp topp til enhver tid..Så, jeg er blitt flinkere…men lang vei igjen..Lykke til! og det er trist å høre at du har det sånn nå…men ønsker deg ihvertfall alt godt! klem fra meg!

    4. Jeg vet jo en del om hvordan du har det, selv om man har noen “individuelle” plager og ulikheter også..
      Sikkert greit å ha fått diagnosen, selv om man jo helst ville vært frisk.. Prioriter slik det passer for deg..og kos deg med det du klarer… Mange fine bilder her :)) Stor klem og fin kveld til deg <3<3

    5. Nydelig bilde 🙂 Jeg tenker at du må sette bort litt jobb ja, snakk med barna om det. Og at det er nødvendig faktisk for at du skal kunne delta mer på andre ting. Husarbeid er ikke det viktigste. Jeg har ikke ME , men er mye sliten etter jobb..og jeg prioriterer IKKE det 🙂 God klem <3

    6. Jeg kjente meg dessverre igjen i mye av det du skriver. 🙁
      Sender deg masse gode ønsker og du vet…. har du vært gjennom noe EN gang, vet du jo at du kan klare neste kneik også. 😉
      Oppmuntringsklemmmmm på vei

    7. Hei kjære deg <3
      Ja..........så har du en diagnose og forholde deg til som heter ME. Det er greit å kunne være i en gruppe - snakke md likesinnede. Og får aha-opplevelser. Få støtte av andre som forstår.
      Jeg forstår du har slitt.
      Men bilder jeg har sett av deg i sommer har du strålt på 🙂 Og du har hatt noen turer i godt lag............. men det er jo yttersiden vi har fått se.
      Vi ser ikke det indre. Der tankene slites i alle retninger og graver seg dypere og dypere.
      Så trist å lese - at du har hatt det så vondt - og har det vondt enda.......
      Men jeg er veldig glad for at du SER det selv - for det skriver du - at du er klar over at du nå er i en depresjon og at du kjenner deg igjen fra før.
      Da er det jobben med å komme seg opp igjen.
      Jeg kjenner jo til det selv, selv om jeg nok ikke har vært så langt nede..... det er vondt. Det er hardt og tøft å komme på overflaten igjen - men det går - gang på gang!!!!!!!
      Du er så flink å sette ord på det som har med deg selv å gjøre - og det er SÅ viktig 😀
      En har kommet veldig langt allerede, når man innrømmer.
      Og du er i gang oppover igjen.
      Trasig å ha fått ME diagnose...........men er jo alltid greit når en vet hva en skal forholde seg til.
      Jeg ønsker deg alt vel, Eva <3
      Ønsker deg god bedring og gode dager!
      MESTRING!!!!
      klem <3

    8. Trist å lese om deg ❤️ Jeg har dessverre ikke noe fasit…Jeg selv har stort hørseltap ….og det gjør at jeg må ha mye stillhet og finner energi i stille stunder..
      Tenker på deg, stor klem ❤️❤️❤️

    9. <3 gjenkjennelig mye av det du skriver og jeg synes du er superflink. Me høres logisk ut slik du har det. Jeg har også hatt en periode med lav energi men jeg kjennes helt frisk ut, helt til jeg skal gjøre noe fysisk, da er det ikke noe der. Nå skal jeg prøve å slutte med stoffskiftemedisiner så det blir spennende. Men innimellom blir man motløs av å være sliten og det må man få lov til. Du er mye flinkere enn meg til å komme deg ut. Jeg har en tendens til å bli sittende inne og er litt redd for å gjøre for mye.

    10. Det er godt at du endelig har fått diagnose, kjære venninne! Ikke fordi diagnosen er noe kjekk i seg selv, men fordi det er noe å ta tak i. Man VET noe. Det er trist å lese at du har måtte kutte ut så mye, spesielt på den sosiale fronten som gir deg så mye, men også godt at du prøver å endre det igjen. Og en sorg etter å ha mistet sin mor er jo noe som man må igjennom, og det er hardt. Det er nesten litt godt å lese at du endelig slapp tårene. <3 Du jobber på. Du er sterk og innsiktsfull, og du kommer deg alltid videre. Det er beundringsverdig!
      Stor klem til deg!

    11. Uff det er trist å lese at du har det sånn, men allikevel stråler det på en måte optimisme av deg. Du gir deg ikke du <3 Du er tøff og vakker innenfra og ut. Jeg ønsker deg så gode dager som mulig fremover <3

    12. natheless: Huff ja, det er utrolig leit og trist når noen går bort. Det blir et savn. Men oftest har man i alle fall gode minner <3
      ME diagnosen er god å ha. Noe å forholde seg til. Selv om det kjennes skummelt også. Veldig sliten for tiden, så godt å få satt et navn på det 🙂
      Gjør jo det beste ut av dagene vet du 🙂
      God klem 🙂

    13. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er så sant så sant. Man dør ikke om ikke huset er tipp topp. Jeg har forsøkt å overbevise meg selv om det. Og nå til dags, er det jo også sjelden man får uventede gjester likevel 😉
      Jeg forsøker å porsjonere så godt det lar seg gjøre. Og gleder meg ekstra over det jeg får gjort. Og prioriterer nå det som gir mental glede 🙂
      God klem 🙂

    14. annebe: Ja, jeg ser jo det når jeg leser rundt omkring, at det er store likhetstrekk, men også en del individuelle ting, som setter preg på den enkelte det gjelder.
      Veldig greit å ha fått diagnosen. Greit å ha en knagg å henge det på. Alltid når jeg har forklart noen at jeg er kronisk utmattet, så pleier responsen å bli: “Åh, er det ME du har?”. Så nå er det jo greit å bare si det med en gang, at jeg har ME. Så slipper man mer prat om det 🙂

      Takk for det 🙂 Bilder gir meg glede, så viktig å holde på det 🙂

      Stor klem til deg også. Og en fin kveld når den kommer <3 <3

    15. frodith: Det er i grunnen godt å høre at ikke alle prioriterer husarbeid 🙂 Det er noe med det, man er jo sliten etter en aktiv dag. Alle er jo det. Så får man gjøre husarbeidet når det passer sånn 🙂

      God klem <3

    16. eiheks: Takk for det 🙂
      Ja, du har rett i det du skriver, man blir jo faktisk sterkere for hver gang. Så skal nok klare de fleste kneikene 🙂

      God klem 🙂

    17. Etdiktomdagen: Tusen takk for det 🙂 Dette var så fint skrevet av deg <3

      Ja, det er på yttersiden at alt ser flott og vellykket ut. Men vi som har sånn type sykdommer, vi streber jo etter å se friske ut. Det skal helst ikke innrømmes at man sliter. Og nettopp derfor er det viktig for meg å prate ut om det. Å si hvordan ståa er. Og innrømme at dette ville jeg ikke ønsket meg.
      Når det nå endelig har fått et navn, er det enda lettere å uttrykke, for man møter mer forståelse. Og da er det lettere å prate om det 🙂

      Og du, som også har vært langt nede, og sliter med dine ting, de er like ille de, som mine. Men på en annen måte kanskje. Du har utfordringer som jeg ikke har. Og du er sterk, som likevel står på, kommer deg ut, og omfavner livet <3

      Takk for gode ønsker, og ønsker det samme til deg også <3

      Klemmer <3

    18. solliv: Ja, jeg har fått med meg det, at du har hørselen som et problem i livet. Og har måttet lære deg å leve med det. Men du forklarer det med stillhet som er likt hos meg. Jeg må også ha mye stillhet, og jeg trives godt alene. For da er det jo stille 🙂
      Vi har hver våre utfordringer, og vi blir tøffe av å mestre det <3
      Stor klem til deg også <3

    19. Mariann Sæther Tokle: Vi har nokså like utfordringer 🙂 Men med variasjoner så klart 🙂 Hos meg sliter alt på, både fysisk og psykisk. Og reaksjonene kroppen får, kan være nokså like i begge tilfeller.
      Jeg er nok der at jeg gjør for mye. Jeg nekter å la meg kue av helsespøkelset. Men jeg må nok dra inn årene av og til, og bare ta en skikkelig time-out. Nå skal jeg lære meg å leve mer i takt med helsen. Så får vi se hvordan det går 🙂

      Jeg er også spent på hvordan det vil gå å kutte ut stoffskiftemedisinen. Er det noe lurt da? Jeg klarer liksom ikke helt å se den. Når man er sliten, og mangler thyroxin, så er vel medisinen det som skal tilføre det du mangler?
      Men det er nok komplekse saker, som jeg selv har gitt opp å forstå. Jeg tar selv Levaxin, og det har aldri vært noen som har foreslått å endre på det, unntatt meg selv da. Men har ikke blitt hørt 🙂
      Lykke til med det, gleder meg til å følge med 🙂

    20. BareMonica: Tusen takk 🙂 Beundringsverdig ja…du sa noe der. Når jeg tenker tilbake, så skjønner jeg nesten ikke at jeg er i live? For jammen har livet vært tungt. Men likevel, man blir jo sterkere jo mere motgang man klarer å bekjempe 🙂
      Jeg har vel egentlig en stor livsglede. Og den verner jeg om 🙂 Så her skal det kjempes videre 🙂 Og spesielt på den sosiale fronten 🙂
      Må nok kanskje ta meg en Bergenstur igjen snart 😉
      Ja, tårene som kom, hjalp godt <3
      <3 Stor klem til deg også <3

    21. Mona: Tusen hjertelig takk <3
      Jeg har livsgleden i god behold, og nei, jeg skal ikke gi meg. Gode dager må vi ha iblant, så jobber godt for det.
      En fin helg til deg, som også står på i ditt liv <3

    22. Men det er det legen mener at stoffskiftet kanskje er bra uten medisin. Kanskje jeg var rett og slet utslitt av dusinvis av infeksjoner og penicillinkurer i 98, når jeg ble satt på medisin og ikke skulle hatt den.

    23. Mariann Sæther Tokle: Ja, når du beskriver det på den måten, så skjønner jeg hva du mener. Det er nok ikke tilfellet for meg. Jeg merker det hvis jeg plutselig skulle være uten dem en periode. Da blir jeg betraktelig dårligere, faktisk etter kort tid.
      Har forsøkt, da jeg glemte dem når jeg reiste på en ferie en gang 😉
      Greit hva som er testet ut 🙂

      Ønsker deg lykke til…og håper at det vil ha en gunstig virkning 🙂

    24. Mariann Sæther Tokle: Helt sant det. Viktige medisiner må man ikke slutte med uten at det er forsvarlig.
      Ja, ser jo klart sammenhengen mellom disse sykdommene. Mange som har en eller flere av disse sammen med ME.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg