HØSTEN ER SUPPETID

Nå har vi utvilsomt kommet til høsten. Vinden blåser, og det regner vannrett til tider.
Trærne feller blader som har forvandlet seg fra grønt til gult, rødt og brunt. En flott fargeprakt.

Noe som virkelig varmer i høstmørket, er en fyldig og god suppe.

Denne suppen jeg her presenterer, har jeg tatt utgangspunkt fra boken, Ei herlige røra. Den ble også utgitt under tittelen Ei salig røre.
Jeg har skrevet om boken ved en tidligere anledning HER!

Jeg har gort et par endringer i oppskriften jeg fant i boken, men smaken er nok like god.

 

 

SUPPE MED KYLLINGBOLLER

Til 4 porsjoner

Ingredienser:

600 g kyllingkjøttdeig
2 fedd hvitløk
1,8 l vann
3 buljongterninger eller et par teskjeer buljongpulver
1 ss tomatpuré
200 g fullkorns fusilli (pastaskruer)
1 bunt brokkoli
2 gulerøtter
1 skive kålrot
Salt og pepper

Ha vann og buljong sammen i en gryte. Kok opp.
Legg i oppkuttede grønnsakbiter og deretter fusillien (pastaskruene).
Ha i tomatpuré og la dette småkoke mens du gjør klar kyllingbollene.

Ha kyllingkjøttdeigen i en bolle og tilsett 2 teskjeer salt og en teskje pepper.
Hakk hvitløken og ha den også oppi.
Rør sammen til en farse.
Bruk en liten teskje og form små boller som du slipper rett oppi den kokende suppen.

Når alle bollene er på plass kar du suppen snåkoke i 5 minutter, eller til kyllingbollene er gjennomkokte. Dette kan du sjekke ved å ta en bolle opp av gryten og dele den i to. Er den gjennomkokt, er suppen ferdig.

Server suppen rykende varm, gjerne med ferskt og godt brød.

 

 

#mat #høst #suppe #grønnsaker #kylling #middag #måltid
 

17 kommentarer
    1. mmmmm denne hørtes herlige ut,ser herlige ut også :)) jeg er veldig glad i suppe,desverre er ikke min bedre halvdel like begeistret,men suppe blir det innimellom uansett.I dag fikk jeg lev landlig,der var det oppskrift på grønnkålsuppe,har planer om å prøve den siden jeg har utrolig masse grønnkål i hagen :)) så kan en nyte suppe og lage noe annet til dem som ikke liker det like godt :))

    2. Nå fikk jeg lyst på suppe!!!! Jeg har kjøpt purre og selleri, kål og gulrøtter, så suppe skal det bli en dag denne uka! Høst er suppetid! 🙂

    3. Ja suppe hører høsten til..jeg er kjempe glad i supper..og spiser det sommer som vinter…høst og som vår…Men lukten av fersk suppe..DET er høst lukt…Flott tips!

    4. fruensvilje: Ja, suppe er godt det. Jeg har egentlig oppdaget gleden over suppe de siste årene selv. Har liksom tenkt at det er litt tynn kost. Men det er jo ikke det. Det kan være proppfult av næring og gode ingredienser 🙂 Så vi har suppe rett som det er her i huset 🙂 Denne suppen her var god, så den skal lages flere ganger 🙂
      Og du som har så mye god avling, kan nok trylle frem mye godt i både supper og annet <3

    5. natheless: Nammm….ja, gode høstsuppeingredienser det 😀 Det skal bli mere suppe her fremover. For det er godt og mettende, og luner mens man spiser 🙂

    6. Anonym: Ja, det var ikke store kostnaden. Det meste hadde jeg jo i hus fra før av. Måtte bare ut og kjøpe kyllingkjøttdeigen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg