DENNE JULEN BLIR EN NY OPPLEVELSE

Det er faktisk ikke så lenge til jul. Allerede.


Huset på bildet ligger ikke så langt fra meg. Det blir alltid pyntet på ordentlig amerikansk vis. Lyser opp i landskapet 😀 Dette bildet er fra i fjor.

I grunnen skremmende hvor fort tiden går. Spesielt siden sommeren var den verste i mitt livs minne.
Men jul, det blir det likevel.

Jeg har til og med fått i havn første julegaven.
Det er min bror som er den heldige. Kan vel si det sånn, at han er garantert å få noe av meg til jul, siden den gaven nå er klar 😀

I flere år har jeg grudd meg til jul. Jeg har slitt med alle juleforberedelsene, som jeg ikke har kommet i mål med. Og med en selvfølelsesknekk som en konsekvens av dette.
Jeg er slett ikke god nok. Klarer ikke å få ferdig noen ting til jul.

I fjor la jeg lista mye lavere enn tidligere år. Julebaksten ble kun 3 sorter, som er våre favoritter her i huset. Julevasken droppet jeg, tok kun normal ukentlig rengjøring. Jeg har 3,5 store kasser med julepynt. Jeg brukte bare 1 av kassene. Gavene, jeg gjør det så enkelt som mulig. Men jeg elsker akkurat den aktiviteten der, så da får det bare bli litt stress. Positivt stress, kanskje? 😉 Selveste julaften ble feiret hos broren min og hans familie. Og de hadde også invitert min eks mann og hans mor, altså ungenes farmor. Og så var det min mamma også, så klart.

Denne julen blir annerledes.

Det mangler en person. Min mamma ♥
Jeg har skjøvet tanken på det bort i lang tid nå. Men realiteten er snart her, og jeg grep meg i å tenke på hva jeg skulle gi henne i gave? Og så kom jeg plutselig på at hun ikke er blant oss mer.

Det ble nesten et sjokk, det å tenke på at dette blir første julen uten mamma. Veldig uvant, og trist.

Men jul vil det bli, uansett.

En annen ting som vil bli annerledes, er at jeg nå har en diagnose jeg kan lene meg til når det gjelder julestresset. Så kanskje julen blir litt mindre slitsom for meg i år?
Jeg tenker i alle fall å bruke omtrent samme strategi som i fjor, minst mulig dill og dall, mest mulig kos ♥
Og så ønsker jeg meg hyggelig førjuls samvær med venner og familie. Lunt og koselig. Og uten å stresse.
Det skal jeg forsøke å få til, for det er noe jeg virkelig liker.
Men jeg planlegger det ikke nå. Det må tas litt mer impulsivt.

Jeg grugleder meg til jul. Den blir både trist og god på samme tid, men av forskjellige årsaker.
Jeg vil i alle fall gjøre det beste ut av den, så langt jeg klarer, uten å møte veggen 🙂

Det er ikke lenge igjen, tiden går fort fremover 🙂

 

#jul #julestress #juleforberedelser #juleglede #familie #savn 

 

12 kommentarer
    1. Ja der satt du ord på det…jeg liker ikke jul..og det er kanskje fordi jeg føler meg udugelig…orker, klarer, makter ikke…og alle andre er så flinke! Ja jeg prøver også å gjøre det enkelt, men bare tanken på alt…får meg til å stresse…Min mor var et “julemenneske” altså elsket å handle juleting og gaver…så når hun ikke var der, på første jul etter at hun døde..ja da var det tomt…skikkelig tomt..Men man lærer å leve med det..og ting blir bare litt annerledes..Håper du klarer å posjonere energien, og får en fin jul! Ha en god kveld ihvertfall!

    2. Da er vi to, som sliter litt i jula. Mamma’n min døde i romjula, det er lenge siden, og den jula satt jeg stort sett ved sykehussenga. Etter det ble aldri jula det samme. Ikke en gang nå – 26 år etter. Får det bare ikke til … men har kjøpt et par gaver allerede da. En MÅ jo bare …

    3. Å det er trist første jula mamma mangler! Jeg syns faktisk fortsatt det er trist – etter 14 juler uten….. Det blir jul uansett hvor mye eller lite vi styrer! Prøv å kose deg med det du orker, og la resten være! Klemmer <3

    4. Jeg har et forslag til enda en forbedring for deg, kjøp alle kakene på butikken. Jeg vet ikke meg din familie, en jeg har aldri vært fan av tørre kaker. Og ikke så mange i min familie. Hvis noen kommer hit på besøk, så blir det kjøpekaker, eventuelt noe is eller HELT andre ting. Gjør det enda enklere enn i fjor Eva 🙂

    5. Tida går fort ja. Men du er i gang, kjøpt første gave allerede. Tenker alltid at en burde begynne på nyåret, men jeg er egentlig veldig lei av ting. Blitt en del gavekort.
      Den blir nok spesielt denne jula, når noen er borte.
      Jeg kjenner godt til dette å ikke rekke alt en hadde lyst til. Da er det bare å senke krava. I fjor var jeg ikke sikker på om jeg klarte å lage jul…men bestemte meg for at det som var viktig var fellesskapet. Ikke om alt var “perfekt”. Om folk vil ha samme jul i år har jeg ikke spurt om, men har erfart at når huset blir fullt av folk er det mange hender som hjelper til.
      Det som er så fantastisk er at etter jul går vi atter mot lysere tider igjen <3<3.

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg tror ikke vi er de eneste som føler det slik. Det er andre tider nå enn før i “gamle” dager. Mange kvinner var hjemmearbeidende, og hadde bedre mulighet til sånt enn dagens kvinner har. Og så begynner jo julestresset så innmari tidlig også nå om dagen. Så vi får forlenget sesongen med et par måneder nå synes jeg. Og det blir jo stress.

      Det viktigste er å skape en lun hygge på ens egen måte, og ikke sånn som media og handelsstanden mener det skal gjøres 🙂

      Jeg håper også at jeg klarer å lage en fin jul på min måte. Da er lykken gjort 🙂

      En fin ettermiddag/kveld til deg også <3

    7. Marit: Ja, en må jo bare. Og ekstra trist for deg, som forbinder julen med noe trist. Da blir det ekstra vanskelig. Den ser jeg klart og tydelig.
      God du da, som allerede har fått kjøpt ET PAR gaver 😀 Tror jammen jeg skal ha som mål å være rimelig ferdig med det før advent. Det hadde nok gjort seg 🙂 Vi får stå på, uten å slite oss ut….viktigst det. Gjøre det så koselig som det lar seg gjøre <3

    8. Margrethe: Ja, det er helt sant. Har jo hatt snart 14 juler uten pappa, og det kjennes tungt fortsatt. Men det er jo livets gang. Og vi må jo bare kose oss så godt det lar seg gjøre. Og det tror jeg vi får til, uten stress 🙂

      Klemmer <3

    9. frodith: Ja, det er et veldig godt forslag. Men en av sortene, muligens to, fikk vi ikke tak i, og da må vi bake selv 🙂
      Men jeg kjøpte et par sorter i fjor. Pepperkaker har jeg kjøpt i mange år. Orker ikke å bake det, selv om det er koselig. Er billigere å kjøpe dem.
      Men så er det litt kos med baking også, og gir en god duft i huset 🙂 Så noe blir bakt, også for kosen sin del 🙂 2 kakesorter blir det nok uansett. Og det går fort 🙂
      Ellers er jeg helt enig med deg. Utvalget i butikkene er nå på høyde med det man har pleid å ha i alle år som hjemmebakt, så man kan like gjerne kjøpe 🙂 <3

    10. BforB: Jeg pleier å begynne godt med gavene, og så havner jeg i siste liten med noen likevel 🙂 Men nå blir det jo en gave mindre i år. Så kanskje det da går bedre?
      Blir uansett fint å gå på graven og tenne lys. Det er en ny tradisjon som er innført 🙂

      Ja, senke kravene. Betydelig. Da blir det en koselig jul 😀 Det trenger ikke å være perfekt rundt oss, så lenge vi har de perfekte menneskene sammen med oss <3

      Gjett om jeg gleder meg til lysere tider <3 <3

    11. Alltid trist førte gang uten <3 Det er disse tidene som blir så såre akkurat da <3
      Juleforberedelser er slikt jeg stor koser meg med, men jeg gjør jo det jeg orker 🙂 Er nok bare jeg som forventer ting til jul xD Min samboer kunne godt vært foruten pynt og hele pakka, men jeg elsker det og forventer pyntet hus og slikt ;P Men jeg lager kun det vi to liker av julekaker, og gavene blir ofte bestilt på nettet 😉 Er så mye stilig der <3 hehe. Men skal da litt på senteret også mot jul 😉
      Tusen takk for at du vil være med i konkurransen <3

    12. Søtmonsen ): Ja, alt som er første gang uten er trist. Men vi kommer oss gjennom det likevel 🙂

      Denne julen her blir nok fredelig og koselig tror jeg 🙂 Jeg er ferdig med julegavene, og gleder meg til å bake litt 🙂 Akkurat sånn kos som jeg liker 🙂

      Kjekt å være med i konkurranser, når jeg får det til 🙂 Kjekt at du engasjerer og lager det til <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg