MIDDAG FOR ÉN

Jeg har ikke alltid så god matlyst. Og det, kombinert med ME, er jo ikke så greit. Det er jo viktig å få i seg riktig næring og den energien et godt måltid kan gi.

Heldigvis har jeg etterhvert klart å få sånn noenlunde bukt med den manglende matlysten. Nå smaker det meste godt, i perioder i alle fall.


En av mine favorittretter er koteletter i ris. Denne går også å lage til en ved å justere oppskriften, og som regel har jeg ingrediensene i hus. Ukomplisert, men må jo forberedes litt 🙂
Oppskriften får du ved å klikke på bildet 🙂

Problemet mitt er jo at når jeg mangler energi, så er det ikke lett å klare å motivere seg til å planlegge og lage smakfulle måltider hver dag. Og løsningene når jeg er alene, kan fort bli veldig magre og mangelfulle. For ikke å snakke om kjappe og enkle.
Særlig kreativt er det ikke.

Når ungene er hos meg, så er det viktig for meg å klare å få til ett varmt måltid om dagen. Altså middag. Og dette er dagens samlingspunkt.
Men det holder hardt noen ganger. Når inspirasjon, motivasjon og energi er totalt fraværende. Planen min fremover er å innvolvere ungene litt mer i matlaging. Jeg vet at når forslaget kommer, vil det bli taust. Ingen av ungene liker (les: gidder) å lage mat. Men nå med diagnose og alt, må jeg begynne å bli litt mer snill mot meg selv, og la andre få overta litt arbeid. Og da er de som bor i husholdningen min, nødt til å bidra mer. For selv om jeg går hjemme hele dagene, så er det ikke mye som blir gjort. Det er en grunn til at jeg ikke er i jobb liksom 😉 Det er jo fordi jeg er arbeidsudyktig.
Men jeg gjør mitt beste på hjemmefronten, og håper at det er godt nok.

Når jeg er alene, noe jeg er 3 uker i strekk, så står ikke varmt måltid på menyen i særlig grad. Det er utrolig energikrevende, og også kostbart, å lage middag bare til meg selv.
Ikke at jeg er så fin på det, men likevel…det blir som med de heftene til Rema 1000. Middag til under 100 lappen. Når du går og handler inn det du trenger, så har du brukt mye mer enn 100 kroner. For det meste man kjøper i butikken, er ikke ferdig porsjonert. Man må kjøpe det i større kvanta. Så det regnestykket der går ikke helt opp for min del. Og alt har ikke holdbarhet heller. Så da går vinningen opp i spinningen.


Disse potetene er også ganske greie å lage for en. God topping, og man kan tilføye stekt bacon på toppen for å få litt kjøtt også 🙂
Oppskriften finner du ved å klikke på bildet.

Men altså…å lage middag for én. Først skal du planlegge hva du skal lage. Det krever energi og fokus. Og tid.
Deretter skal du ut og handle det du trenger. Det krever energi og fokus, tid og penger. Og kanskje også drivstoff, hvis du må kjøre (og må ikke glemme at det går med kilometer også, til forsikringen altså). Eller en bussbillett, om man ikke kjører.

Vel hjemme igjen, skal du forberede når du setter i gang å lage maten. Grønnsaker og kjøtt skal kuttes opp, og alt skal gjøres i riktig rekkefølge. Det krever fokus, planlegging, energi og tid.
Deretter kommer selve varmebehandlingen. Alt skal danderes, stekes, kokes, gjerne flere ting på en gang. Dette krever tid, energi, fokus, og penger (til strømmen og redskapene man forbruker).
Når maten er ferdig, skal det danderes på en tallerken, helst litt sånn smakfullt, sånn at man får lyst til å spise det.
Dette krever tid, energi, og også litt fokus 😉

Så kommer selve spisingen da 🙂
Det er premien for alle anstrengelsene og pengene man har brukt 🙂

Etter maten skal det ryddes og vaskes.
Dette krever tid, energi, fokus, og penger (til strøm for oppvaskmaskin og varmt vann).

Det sies at tid er penger. Og det er jeg enig i, i akkurat sånne tilfeller. For når jeg er ferdig med alt dette, er energien oppbrukt, og oftest også i kraftig underskudd. Og kanskje blir jeg dårlig en stund, og må hvile lenge. I tillegg har jeg også brukt en del penger på dette måltidet. Og blir det noe til overs av ting jeg brukte for å lage måltidet, så får jeg kanskje ikke brukt det før det har gått ut på dato eller har forfalt i kjøleskapet.

For meg er det ikke noen løsning å lage store porsjoner og fryse ned. For jeg glemmer å ta det opp, sånn at det er tint til jeg skal spise det. Pluss at jeg ikke alltid orker å stå i timesvis og kutte grønnsaker og kjøtt. Og så er det noe med det at mye mat smaker bare ikke like godt etter det har vært fryst. Det blir nedtur. Og når man sliter med matlysten, som jeg gjør i perioder, så er det såpass lite fristende, at jeg heller står over.

Jeg har alltid likt å lage mat. Men nå krever det for mye. Jeg takler det ikke så bra lenger.

Løsningen har for meg kommet ut i dette regnestykket. Jeg har funnet ut at det går nesten ut på ett og gå ut og spise.
Jeg gjør ikke det hver dag altså. For det krever energi og tid, og penger, det også 🙂


Her sitter vi, jeg og min datter, i en restaurant under Tower Bridge i London, og spiser saftig og smakfull kylling. På ferie unngår jeg å lage mat. Da er det kjekkest å spise ute, og gjerne smake litt av matkulturen til stedet jeg besøker 🙂

Men de dagene jeg gjør det, er det gjerne fordi jeg kombinerer det med å gå tur. Da slår jeg to fluer i en smekk. Istedet for å bruke all energien min på forberedelse og tilberedelse av måltidet, bruker jeg energien til å gå. Noe jeg veldig gjerne ønsker å gjøre hver dag, å gå litt. Men også det har jeg måttet redusere.

De gangene jeg gjør det, er fantastisk godt. Jeg rusler da gjerne ned til sentrum, og finner meg en kafé eller restaurant, hvor jeg spiser en fyldig varm lunsj, som da også blir dagens middag.

Det trenger ikke å koste skjorta 🙂
For meg har det blitt en god løsning. De dagene jeg orker det 🙂

I dag blir det ikke middag. Kanskje en bakt potet. For dagen i dag er dårlig. Og hvile står høyest i kurs 🙂

Ha en fin dag ♥ 

 

 

#middag #energi #energikrevende #ME

18 kommentarer
    1. Jeg merker det selv nå når jeg er alene noen dager i uka, at jeg blir dårligere med kostholdet, det blir enklere, mer dårlig mat og mindre grønnsaker. Jeg må ta meg sammen og lage salater og smoothie for å få i meg nok av det jeg skal. Istedetfor å spise til faste måltider venter jeg til jeg er sulten og da vil kroppen gjerne ha det som ikke er så sunt 🙂

    2. Mariann Sæther Tokle: Ja, om man venter til man er sulten, så er det lettest å ty til det som ikke er så sunt. Rett og slett for at det er lettest tilgjengelig.
      Jeg er jo mye alene, så dette kan være et problem til tider. Men forsøker å være fornuftig midt oppi alt da 🙂
      Og så er det tungt å ta seg sammen når energien mangler også. Ikke lett det der.

    3. Føler med deg. Det der kan ikke være lett. Jeg jobbet i dagligvarehandelen i mange år, og der fikk vi høre om det samme. Folk ville ha god mat, men de orket ikke. Jeg tror at det er klokt å gå ut og spise av og til, og så får man heller ta det lettvint hjemme. Brød med egg og salat gir også energi. Fjordland er heller ikke dumt. Ha en så fin dag som du kan. Klem fra meg.

    4. ooh yum! Dette så kjempe godt ut. jeg har heller ikke så mye matlyst om dagen, og kjedelig å lage til bare 1. Men dette skal jeg prøve ut 🙂 Rart hvordan man får mer matlyst av å gå ut å spise he he det er alltid deilig. Iallefall når ikke energien er på topp 🙁
      Ha en fin dag!

    5. Kjenner meg veldig godt igjen i dette. Orker ikke å lage mat hver dag og når jeg først gjør det er det vanskelig å lage kun til én :/

    6. Ja du belyser at det faktisk tar på å lage og tilberede mat..jeg blir også sliten av å spise…sitter å svetter…særlig om vi skal sette oss å spise rett etter maten er klar…så det beste for meg er sånne ovnsretter..som gjøres i stand, og skal stå litt i ovnen..hihihi. man må finne det som passer for en selv..og det høres ut som du har gjort..lykke til!

    7. Flott skrevet…kjenner meg igjen på det å lage mat når man er alene…
      Da er det kjekt å gå ut og spise…og du har jo sykdommen i tillegg…
      Nesten bedre å bruke energi ute for da treffer du folk også….det Rema greiene er bare tull…for mye svinn….så det blir dyrt…

    8. natheless: Ja, det er ikke lett når man ikke får til selv enkle handlinger. Men jeg er heldigvis glad i brødmat, så det klarer jeg å få i meg. I går ble det med variert pålegg, sånn at jeg i alle fall kan si at jeg har spist variert 😉 Og så ble det fruktsalat til kvelds 😉 Nå har jeg ikke smakt alle Fjordland sine produkter. Men de jeg har smakt, likte jeg ikke. Så da sitter det litt langt inne å kjøpe det. Men det er en god løsning. Har ikke forsøkt Toro sine. Så kanskje jeg skal kjøpe inn et par, og ha nå i helgen. Det var i grunnen et godt forslag 🙂 Finne noe jeg ikke har smakt 🙂 Allerede sitter jeg og tenker på hva jeg kunne ha lyst på 😉 Må nok innom en stor dagligvarebutikk for å finne litt utvalg 🙂
      Ja, du har nok sett det. Jeg tenker at dem som jobber i dagligvarehandelen ser litt av hvert.
      For i dag MÅ jeg i butikken. Det er litt av et tiltak 😉
      Ha en fin dag du også, nyt dagen som den er 🙂
      Klem

    9. nordiclifestyle: Ja, disse to rettene er enkle og lage 🙂 Og så smaker det jo så godt 😀
      Å gå ut og spise er jo egentlig luksus, men jeg klarer å forsvare det med regnestykket mitt. Spesielt siden jeg ikke har like mye energi som folk flest har 🙂 Og koselig er det også, selv om man er alene. Jeg pleier å sitte og lese litt, eller studere andre folk på stedet. Trenger ikke alltid å gå ut med andre 🙂

      Ha en fin dag du også. Her blåser det høstlig i dag 🙂

    10. Elevele: Ja, den utfordringen der deler vi. Det er heller ikke like inspirerende å spise alene. Så det blir en slags kjedereaksjon.

    11. frodith: Hehe…ja, jeg har jammen blitt en treging på kjøkkenet jeg også. Liker egentlig godt å lage mat, men kroppen sier stopp. Og jeg blir fort matlei for tiden. Ikke bra.
      Det er jo koselig å spise ute også…litt variasjon er jo bra 😀

    12. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, enig med deg, ovnsretter, det er hva jeg også liker. Og begge de rettene jeg linker til i innlegget, er ovnsretter 🙂 Veldig greit å kunne hvile en time mens kotelettene og risen står i ovnen 🙂 Da smaker maten godt. Jeg kjenner på det jeg, hvis jeg har gjester, og har stått på kjøkkenet og svettet og kokkelert, så synes jeg ikke maten smaker godt. Og det er sikkert fordi jeg da er stresset, og ikke har funnet roen. Så da blir det omtrent som du beskriver.
      Ja, jeg føler jeg har funnet noe som fungerer…heldigvis 🙂

    13. solliv: Ja, jeg tror mange kjenner seg igjen i det jeg skriver. Det er slett ikke inspirerende å lage mat alene.
      Og det med energien, å bruke den “riktig” er viktig for meg.

      Huff ja, det Rema-trikset har jeg forsøkt. Og det ble et ganske ujevnt regnestykke i forhold til hva reklamen sier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg