KJÆRESTETUR TIL SKUDENESHAVN – HOTELLET NORNESHUSET

Til dere som aldri har vært i Skudeneshavn, jeg anbefaler en tur dit ♥

Jeg og Pål besluttet at vi skulle dra på tur sammen, og valget falt på Skudeneshavn.

Skudeneshavn er en liten by som ligger på sørspissen av Karmøy. Man kan vel si at det er Vestlandets svar på Sørlandsidyllen. Du kan lese om Skudeneshavn HER!

Det var ingen varme da vi tok turen dit, men solen glitret og været var flott fordet. Og gamlebyen, hvor vi mest oppholdt oss, oser av sjarme, historie og et overveldende antall kaféer. Man skulle ikke tro det var marked for det i den bitte lille byen, men jammen var det fullt over alt hvor vi droppet innom, og over alt hvor vi kikket inn gjennom vinduene.

Vi bodde i Norneshuset.

Huset lå i gamlebyen, i Søragadå, ved trange smug, og ved sjøen som bildene viser.

Her i smuget var døren inn for oss, hvor vi hadde leid oss et koselig rom.

Husets historie sto fortalt på husveggen.

Ikke så tradisjonelt å bli flyttet, men sånn var det kanskje best den gangen.

Vi kom inn i en lang gang. hvor vi hadde fått tildelt rom nr. 2., som er den første døren vi ser her til venstre. Om man går helt inn i gangen, er to vegger fulle med fotografier av kjendisbesøk. Jeg skulle ta bilde, men glemte det 😉 De synes ikke på dette bildet dessverre.

Inne i gangen viste nummereringen som var gravd inn, som da hjalp til å få huset riktig bygget opp igjen da det kom fra Riga til Skudeneshavn. Det må ha vært litt av et puslespill, for det er ikke et lite hus dette her 😉

Ikke noe minimalistisk over rommene i dette hotellet akkurat. Men veldig koselig, og god seng å sove i ♥
Må kanskje poengtere at det var 4 hotellrom til sammen. Overetasjen var forbeholdt husets vertskap. I kjelleren tror jeg det var leilighet til utleie. Sikkert noe som er i drift i sommersesongen.

Badet på rommet var lite. Det ble aldri noe bilde av det. Men et knøttlite rom var det lille badet, og faktisk veldig funksjonelt 😀

Her har jeg funnet godstolen, som faktisk var veldig god 😀 Det var to av disse. Noe som pleier å være en sjeldenhet på de fleste hoteller. Vi hadde med oss vin, og nøt et par glass i løpet av helgen 🙂 Det var en god energi på dette hotellet, jeg slappet 100% av, og vertskapet var også veldig hyggelig, og fortalte litt historie og passet på at vi hadde det bra. Det er jo fordelen med sånne små hoteller, hvor man blir kjent med vertskapet 🙂 Vi ble også bedre kjent med hverandre, vi to turtelduene 😉

Her er utsikt fra stuen og til kanalen.


Stuen og kjøkkenet sto til vår disposisjon. I stuen var det sittegruppe og spisebord. Og TV.
Kjøkkenet inneholdt et kjøleskap med mat vi kunne forsyne oss av, og nødvendige ting som oppvaskmaskin osv. Pluss et spisebord med plass til 6 personer. Her styrte vi oss selv, så lenge vi ryddet etter oss 🙂

Hele helgen var koselig på dette lille hotellet, og da vi sjekket ut, skrev vi en hilsen i gjesteboka 🙂

Det er noe eget ved det å bo på et sted med masse historie. Og det kan jeg gjerne gjøre igjen.

Her sees smuget fra den kanten vi først ankom. En liten benk er laget til akkurat i svingen her, og oppå bakkekammen ligger hotellet vårt.

 

Skudeneshavn er en velholdt gammel by, hvor det spirer og gror av et veldig engasjement for å holde liv og røre i byen. Et sted veldig verdt å besøke 🙂

Det kommer flere innlegg fra Skudeneshavn etterhvert 🙂

 

PS: Dette er ikke et sponset innlegg.

 

 

#skudeneshavn #rogaland #norneshuset #historie #idyll #hotell #småby 

 

 

   

28 kommentarer
    1. Så koselig 😀 Og jeg hadde helt klart valgt dette hotellet fremover et vanlig hotell- så fint og all den historien da 😀 Takk for at du deler 😀
      Og så lurer jeg jo veldig på om denne kjæresten din kommer til å dukke opp på bloggen etter hvert også? Jeg er jo så nysgjerrig og det er det kjekt å ha et ansikt å se for seg når det er prat om noe 😉 Tihi <3

    2. Elevele: Ja, dette her er så koselig. Liker historie selv, og det å bo i et så gammelt hus, det er veldig spesielt <3

      Hihi...jo, kan hende dukker kjæresten min opp i et av de fremtidige innleggene fra denne turen 😉 Følg med, følg med 😉 <3

    3. Ser helt herlig ut! Så idyllisk og vakkert! Kan fint tenke meg dere koste dere der ja! Så deilig! ha en god kveld! Flotte bilder!

    4. Toini: Tusen takk 🙂
      Ja, det var virkelig vakkert og idyllisk. Jeg kan tenke meg hvor flott det må være om sommeren <3
      Ha en god kveld du også <3

    5. For et koselig hus, med historie. Flere titalls år siden jeg var i Skudneshavn. Utrolig fine bilder! Tusen takk og ha en finfin dag! Klemsiklem 🙂

    6. natheless: Ja, det var faktisk lenge siden jeg også hadde vært der…overnattet altså. Var der i fjor et par ganger, men da kun som sjåfør 🙂 Veldig mye historie i Skudeneshavn generelt, og de er flinke til å ta vare på den 🙂
      Tusen takk 🙂 Klemmer 🙂

    7. Å her dukka kjæresten opp 🙂
      For å si tusen takk for en utrolig kos tur å mange goe minner som er godt å ha med videre <3
      Tusen takk til fineste Eva

    8. Makan, her har jeg virkelig gått glipp av noe! Kjæreste!! Så utrolig koselig <3 Nå må jeg bla bakover på bloggen din for oppdatering. Veldig koselig sted dere bodde på også 😀

    9. Mona L. Torgersen: Hihi, det kan være litt av en utfordring å få med seg alt, og det får i alle fall ikke jeg til 🙂
      Må bare si nok en gang, at din kjærlighetshistorie er litt foregangsmodell for meg også 🙂 Godt voksne mennesker som finner kjærligheten. Det er håp for oss alle <3

      Ja, stedet vi bodde på var veldig koselig. Personlig og nostalgisk 🙂

    10. Flott by, fantastisk område med mange muligheter for tur og friluftsliv. Bor i området selv og kan anbefale både stedet og området ellers. Helge

    11. Helge Syre: Ja, du har veldig rett i det Helge 🙂 Jeg har jo vært der før, men det er lenge siden. Jammen var det kjekt med et gjensyn <3 Vi skulle gå noen turer også, men det ble det ikke tid til, vi får ha det til gode 🙂 Du er heldig som bor der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg