TUR OG MORRO PÅ ISEN

I dag ble i grunnen en turdag, eller i alle fall en dag med mye utendørsliv.

Først gikk jeg tur i formiddag. Formen begynner å bli såpass god nå, at jeg føler jeg kan begynne å gå litt lengre turer igjen. Og ikke bare det, men hvis jeg ikke hadde kunnet begynne å gå turer igjen, så tror jeg at det hadde klikket for meg. For her, på privaten, med hus og hjem, er det en smule krise akkurat nå, og det er litt unntakstilstand i heimen. Mye jeg faktisk er litt lei meg for.

Men takket være at jeg kan gå litt tur nå, så kommer jeg meg ut, og i tillegg bort fra et kaotisk hjem.
Kan fortelle mer om det i et annet innlegg en av de nærmeste dagene.

Turen i formiddag gikk rundt Stokkelandsvannet, eller Stokki som det heter på folkemunne.
Her har jeg gått mange ganger før. Forskjellen i dag, i motsetning til normalt, er at alt vannet er frosset igjen, med en ganske glatt og fin is. Og jeg har faktisk aldri tenkt over det før, for jeg har aldri sett det, men isen er tykk og fin, og man kan gå ut på den 😀

Og da jeg gikk runden min, så jeg flere var på skøyter på isen, også med barnevogn.

Et fascinerende syn for meg. Her er det sjelden så kaldt så lenge at store vann fryser igjen.

Det var riktignok et par partier som var sperret, og livbøyene hang dobbelt. Så sikkerheten står i høysetet heldigvis.

Når man nærmer seg utløpet av vannet, er isen fraværende, heldigvis for endene som koste seg i det kalde vannet og på “isbrygga”.

Her på bildet sees sperringer, og folk på isen på den trygge delen 🙂

Jeg våget meg litt utpå jeg også, uten skøyter da 😉

Senere på dagen, etter min datter var kommet hjem fra skolen og hadde gjort lekser, fortalte jeg om det islagte vannet, og foreslo at vi kunne dra dit. Hun hadde fortsatt skøytene sine hos faren, så vi dro dit for å hente dem. Selv har jeg ikke skøyter, men synes jo det er glatt nok på skoene jeg, så trenger ikke skøyter 😉

Jeg trives i grunnen utmerket som fotograf 😉

Synet som møtte oss var flott. Veldig mye folk koste seg på isen. Et syn som for meg var veldig eksotisk på en måte 🙂

Amalie fikk på seg skøytene ganske fort, og kom seg ut på isen. Og i farta var hun, og ikke så lett å få tatt skarpe bilder av, helt til jeg kom på at jeg jo har en sportsfunksjon på kameraet 😉

Med OL og kunstløp friskt i minne, måtte jo noe forsøkes. Lett er det ikke, men med litt øvelse, og at jeg tok noen videoer som vi studerte imellom, ble det en ganske god forbedring på kort tid.

Dette hadde aldri jeg klart i alle fall, så jeg beundrer ungdommens mykhet og balanse ♥

Fine mønster i isen ble det jo med all denne øvingen 🙂

En liten selfie må jo også til denne dagen. Som dere ser, så koser vi oss 😀

Og med dette bildet, setter vi strek for dagen. Både jeg og veslejenta mi har fått masse frisk og kald luft i dag. Det gjør godt langt inni sjelen, for min del i alle fall 🙂

Liker du deg på isen?
Går du på skøyter, eller foretrekker du tryggheten på skosålen?

 

#skøyter #kunstløp #is #frossen #sandnes #stokkelandsvannet #stokki 

 

14 kommentarer
    1. Fint du føler deg litt bedre..men dumt det er noe annet “styr”med hus og hjem da.. Men tur ut så deilig ut..og flotte bilder av is og skøytedans 🙂 Utrolig mange folk ute på den isen..jeg føler meg ikke trygg på is, så holder meg nær land om jeg blir frista til en tur utpå.. Før gikk jeg jo på ski over vann når løypene gikk der.. Klem og fin morgendag til deg <3

    2. Å så moro da! Jeg har aldri gått på skøyter… vel, 10 meter blei jeg vel dratt avsted engang…. jeg passer best til å gå…. flotte bilder dette! Klem <3

    3. Så bra du koste deg med datteren din. Når vi har utfordringer trenger vi positive pustepauser. Håper alt ordner seg for deg!
      Fine bilder! 🙂

    4. Jeg har gått veldig mye på skøyter da jeg var barn. Jeg bodde ved sjøen og det var ofte skøyteis og vi hadde andre vann som frøs på. Det var utrolig gøy. Nå går jeg ikke lenger. Redd for å falle på is. Går bare på bena som deg. Kjempeflotte bilder og litt nostalgi.

    5. Ja det er is her også – på vannet nå- og sist år prøvde jeg mine flotte hvite kunstløpsskøyter, men jeg ble fort sliten i beina og balansen er ikke som den en gang var 🙂 Også er det en litt rar følelse plutselig – å komme høyt opp og bare på noe smalt greier 🙂 Nei, mine får være til pynt fra nå av 🙂

    6. Så herlig! OG så godt at du er bedre…Men hørtes ikke noe hyggelig ut med unntaksstilstand på hjemmebane…uff…JEg er en ordentlig pyse på isen..og tørr ikke gå utpå…Men har veldig lyst…så en dag Bjørn er med..skal jeg prøve meg. Men liker meg nok best på tørr grunn… Flotte bilder! ha en god ny dag!

    7. Så deilig å kunne bevege seg ute litt igjen, etter lang tid med plagsom sykdom. Og et er alltid deilig å slippe kaoset i hjemmet <3
      Jeg liker veldig godt å stå på skøyter, men aldri i verden om jeg går ut på isen :O Skal jeg stå på skøyter må det bli på ishallen, eller også der de legger opp is på en stadio, eller lignene- det skal i alle fall være bakke under meg, ikke vann. Det har visst vært så kaldt, og stabilt i flere dager at fjorden her har fryst til tykk nok is til å kunne gå på, Kristoffer lurte derfor på om vi skulle dra å stå på skøyter, men det sa jeg blankt nei til- jeg tørr ikke. Ha ha

    8. annebe: Ja, det er godt å slippe alt det der influensagreiene og sånne ting. Nå føler jeg meg bedre fra det, men er veldig trøtt og nedkjørt. Godt da å kunne gjøre noe uvanlig og kjekt 🙂

      Skjønner at det er litt småskummelt ja, å gå ut på isen. Jeg kjente litt sug i magen på isen må jeg innrømme 🙂

      God klem tilbake<3

    9. Margrethe: Hihi…ja, jeg trives også på skosålene 🙂 Hadde skøyter da jeg var ung, og gikk jo på dem også, men ble aldri noen ekspert 🙂 Det passer bare ikke for alle, enkelt og greit. Godt jeg ikke er alene om akkurat det 😉
      Klem <3

    10. solliv: Ja, jeg er veldig enig med deg, litt nostalgi. Og frykten for å falle på isen har jeg også i aller høyeste grad, så det er med tunga bent i munnen jeg våger meg ut på isen 🙂

      Høres kjekt ut å ha hatt en sånn barndom, hvor man kunne gå på isen om vinteren. Det er ikke sånn nå lenger….

    11. Etdiktomdagen: Hihi…ja, jeg tror deg på det, best å ha skøytene til pynt, og heller minnes yngre dager når balanse og mykhet var bedre 🙂
      Jeg hadde selv skøyter i unge dager, men det er noen år siden nå kan man si 😉

    12. Toini: Nei, denne unntakstilstanden kunne jeg virkelig klart meg uten, men trøsten er at alt blir bedre etterpå 🙂

      Skjønner deg godt at det er bedre å ha det trygt og godt på land, og det å ha støtten i Bjørn er nok det beste ja. Men å være pysete på isen, synes jeg ikke er noe galt i det hele tatt 🙂

      Fine kvelden til deg 🙂

    13. Elevele: Hehe, jeg skjønner deg veldig godt der altså. Jeg var ikke helt høy i hatten da vi var ute midt på vannet. Det var et stykke inn til land 🙂 Men med så mange andre mennesker som også var utpå, fant jeg at det var trygt nok om noe skulle skje 🙂

      Herlig når sykdommen har blitt historie. Sånn type vintersykdommer er noe møkk altså….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg