POLITIKK OG NYHETER

Egentlig skulle jeg skrive et turinnlegg, men det får vente litt 🙂
For jeg var på tur i går, en tur som slo meg ut litt.

Istedet vil jeg skrive litt om politikk og nyheter.

Ville bare nevne at politikk ikke engasjerer meg så veldig. Og tilliten til våre politikere minker jo når man bevitner all mobbingen som finner sted i de kretser.

Jeg pleier å gjennomføre valg når det er kommunevalg og Stortingsvalg. Men når man ser hvordan de oppfører seg, de der politikerne, så mister i alle fall jeg lysten til å stemme. Jeg blir bare dårlig av hele greia.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har gjort noe dypdykk i hva det hele handler om for øyeblikket. Annet enn at noen navn er hyppig nevnt, og en god del skittkasting finner sted.

Og da kommer vi inn på temaet nyheter.

Jeg ser og leser aldri nyheter. Eller joda, en sjelden gang gjør jeg kanskje det. Men stort sett, om jeg forviller meg innom en eller annen avis, så skummer jeg overskriftene, og ferdig med det.

Det er viktig å holde seg oppdatert. Men for meg er det så utrolig mye nyheter som er av det dårlige slaget, at det preger meg og mitt humør i så stor grad, at dagene blir ødelagt. Så derfor har jeg sluttet med det.

Siden jeg er en ivrig bruker av Facebook, så får jeg inn en dose nyheter likevel. Litt i reklame, og litt fordi ting blir diskutert på Facebookfeeden. Jeg regner meg derfor for rimelig opplyst og oppdatert likevel, siden jeg jo får med meg disse sakene som engasjerer mine venner.

Er ikke det egentlig nok?
Jeg føler meg hverken dum eller uvitende. For jeg har fått med meg det meste i grove trekk, uten å få humøret veldig ødelagt.
En ting kan jeg i alle fall si med en gang….å diskutere politikk, eller religion, det holder jeg meg unna så godt det lar seg gjøre. Jeg har så klart mine meninger. Men jeg respekterer også at andre har sine. Jeg orker ikke å begynne å diskutere, og kanskje til og med krangle. For er det noe som er vanskelig å bli enig om, så er det nettopp de tingene der. Så da vil ikke jeg bruke min dyrebare energi på sånt.

Gode nyheter, de tar jeg veldig gjerne i mot 🙂
Det er bare å pøse på 😀

Får du med deg nyhetene hver dag?
Hvordan preger nyhetene deg og din tilværelse?
Engasjerer du deg i politikkens irrganger?

 

#politikk #nyheter #religion #meninger  

10 kommentarer
    1. feiden i regjeringen som har gått nå har jeg fulgt med på,jeg er helt enige med deg att det er mye mobbing der,iallefall det vi ser utenfra,dette året har det blitt mye tullmog bråk i regjeringen og lite eller ingen politikk,er liksom ikke det dei får betalt for,enige med Erna att nok er nok og nå må dei begynne og jobbe med det dei er ansatt til å jobbe med :=) rart det ikke er hyggelige nyheter å vise folket synes eg

    2. Jeg er nok mindre engasjert enn tidligere. Før var det demoer og masse diskusjoner, men jeg gidder liksom ikke mer.. Hører hva folk sier, men skjønner at mange er KJØRT FAST, orker ikke prøve å overbevise dem om noe annet..Stemmer, men er lei politikerne…

    3. Er litt som deg, får med meg ting på fb, ellers tv, radio og nett. Men jeg kan bli fryktelig sliten. Spesielt dette med å overgå hverandre i skitkasting. I mitt hodet har politikkere vunnet på å innrømme at de tok feil og om de kunne berømme en motstander. Snakka med noen politikkere i dag, tror ikke de skjønte hva jeg prøvde å si. Om klokskap og uforstand. En blir lei av hele suppa. Da bevilger jeg meg en pause, deilig med av-knapper :)).

    4. Jeg er så enig…holder meg unna diskusjoner om dette…OG jeg er egentlig allergisk mot politikk..så må innrømme at jeg holder meg unna alt av det…(vokste opp med endel krangling akkurat om politikk) Jeg er nok som deg…tar så innover meg alt det gale der ute i verden..så unngår alt for mye nyheter…ser lite av det på tv og leser sjeldent nyheter i avisene…Men mannen gjør det..så han sier i fra om det er noe viktig…hihihi..Du må ha en god ny dag!

    5. fruensvilje.blogg .no: Ikke sant, det er ikke krangling og mobbing de får betalt for i regjeringen. Kunne vært interessant om de faktisk gjorde en ordentlig jobb for en gangs skyld.
      Synes det burde være en fast tradisjon jeg, at alle aviser og nyhetsmedier hadde hatt minst 5 gode nyheter hver dag 🙂

    6. BforB: Jeg tenker nok som så at for de politikerene som “herjer” nå, så er de så høye på seg selv, at de nok ikke ville klare å skille rett fra galt uansett hva man sa til dem.
      Man blir sliten av sånt ja, både av politikk og dårlige nyheter. Det er en “ond” spiral på en måte.
      Fordyper meg heller i en god bok. Der vet man at det ikke angår oss selv som regel 🙂

    7. Toini: Hehe….godt sagt: allergisk mot politikk. Det er nok jeg også gitt 😀
      Og det med nyheter, det er nok verre nå enn før i livet. Nå får man det jo inn over alt, så mye lettere enn før. Det har ingen ende. Før i tiden kom avisen en gang om dagen. Og nyhetene gikk på TV en gang om kvelden. Synes det var mye bedre jeg 🙂
      Heldig du som har mannen som holder deg oppdatert. Høres mer behagelig ut det ja 🙂

      En flott dag til deg <3

    8. Jeg er jo akkurat som deg. Leser sjelden nyheter, men jeg får da litt fra omgivelser. Trist når det ble slik fordi jeg er en stor beundrer hvordan politikerne styrer Norge uten skitkasting. Jeg ønsker at folk kan være snille mot hverandre.

    9. Ligaya: Ja, den norske regjeringen har vært flinke på det å respektere hverandre uten slåsskamp osv. Men nå har det vært en lei utvikling. Håper at de finner tilbake til den gode tonen igjen snart 🙂 Og som du sier, nyhetene kommer inn uansett, fra andre kanter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg