FØR JEG SOVNER (bokanmeldelse)

Christine våkner hver morgen i et fremmed rom, ved siden av en fremmed mann. Mannen ved siden av henne sier han er ektemannen hennes.
Når Christine møter seg selv i speilet, får hun sjokk, hver dag. Fordi hun har rynker og er gammel. Hun forstår det ikke, for hun er jo bare i 20 årene.

Men årene har gått etter at Christine ble funnet kraftig skadet på motorveien, med hukommelsestap.

Dette er en thriller som sniker seg innpå deg, og hekter deg fast. Spenningen stiger når man begynner å se et mønster i Christines tilværelse.

Før jeg sovner var debutromanen til S.J. Watson, og filmrettigheter er solgt til Ridley Scott. Boken ble utgitt første gang i 2011.

Da jeg først begynte å lese de første kapitlene, lurte jeg på om det ville bli kjedelig? Siden kapitlene begynner med at hun våkner og husker ingenting, og aner ikke hvor hun er eller hvem mannen i samme seng er?
Og med dette tenker jeg at sånn type repetisjon vil bli litt ensformig.

Men ganske snart begynner ting å skje. Og Christine lurer på hvem hun egentlig kan stole på, og hva skjedde egentlig den gangen for lenge siden?

Trådene nøstes opp gjennom en dagbok, og spenningen stiger til uante høyder mot slutten.

Dette med hukommelsestap og mangel på minner må være en forferdelig tilstand å være i. Jeg lider selv av dårlig hukommelse, og synes det er ille nok, men dette må være 1000 ganger verre, minst. Og det er jo faktisk mennesker som har det sånn, av ulike årsaker. Mye av boken brukte jeg til å forsøke å sette meg inn i hvordan det må være å ikke huske noe når man våkner og står opp. Men det er komplett umulig å forestille seg.

Romanen er velskrevet, og lett å lese, til og med for en glemsk person som meg selv.
Kan absolutt anbefales 🙂

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Christine ble funnet naken og forslått på motorveien, uten å vite hva som hadde skjedd. Flere år etter har hukommelsen fremdeles ikke kommet tilbake, til tross for mange år med terapi. Terapeuten har fått henne til å skrive ned det hun husker, og ved hjelp av notatboken avdekker hun stadig nye og skremmende ting fra fortiden.

 

Om du er interessert i flere bokanmeldelser eller boktips, meld deg gjerne inn i Facebookgruppen min: Leseglede 🙂 Der kan du selv også tipse andre, eller på annen måte engasjere deg, om du føler for det 🙂

 

#boktips #leseglede #bokanmeldelse #førjegsovner #thriller #bokglede 

 

8 kommentarer
    1. Jernbanefrua..: Ja, denne er verdt en titt. Den er ikke typisk thriller synes jeg. Jeg var faktisk ganske usikker til langt ute i boka om det var en thriller eller drama? Men mot slutten bygger spenningen seg opp 🙂

    2. Må være fryktelig når store deler av livet er viska vekk..selv om jeg kan være glemsk blir det ikke på den måten..
      Om bøker er skrevet bra kan nesten alle temaer og historier bli interessante ..og motsatt om det er dårlig skrevet… Men det handler jo om smak og behag også da selvsagt..:) Ønsker deg ei god natt og en fin morgendag <3

    3. annebe: Huff ja, det der misunner jeg ikke noen må jeg si, så jeg er fornøyd med mitt normalt glemske liv 😉

      Så klart det er smak og behag. Og derfor velger jeg å ikke gi terningkast. For det jeg liker, liker kanskje ikke naboen 😉

      God natt og en god start på den nye uken <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg