NYE GENSERE HAR KOMMET AV PINNENE

For en liten stund siden ble to nye gensere strikket. En til Amalie, og en til meg 🙂
I dag fikk jeg endelig montert og dampet dem, og så klart kom de i bruk med det samme. Det er alltid kjekt med noe nytt, og spesielt når jeg har laget det selv 😀

Genseren til meg selv ble til da jeg fant dette garnet i den fargen. Jeg likte så utrolig godt den blåfargen da jeg kom over den i en garnbutikk, og besluttet at jeg bare MÅTTE strikke en genser i den fargen til meg selv 🙂
Garnet er Air fra Garnstudio, og oppskriften er Tiril-genseren fra Sandnesgarn.

Genseren har rundfelling, og det betyr minimalt med montering. Jeg likte hullmønsteret veldig godt, og føler at genseren er akkurat så feminin som jeg føler meg. Fasong og alt falt jeg for 🙂

Genseren til Amalie ble ferdig for en god stund siden, men jeg har ikke fått dampet den før nå, grunnet at jeg ikke har hatt plass til å sette opp strykebrettet 🙂
Men nå ble det endelig omsider litt ryddigere her hjemme hos meg 🙂
Genseren er strikket i et navnløst garn fra Nepal. Et garn jeg fant på fabrikkutsalget til Sandnes Garn. Jeg fikk høre at det var en vareprøve. De hadde ikke veldig mange nøster, så jeg kjøpte alle de hadde, og de sa det burde holde til en genser.
Jeg brukte nok bittelitt for tynne pinner, så garnet holdt ikke til en genser, og så begynte jakten på et garn som kunne matche. Og til slutt fant jeg Skappelgarnet Myk fra Sandnes Garn, som så ut som det kunne matche sånn noenlunde. Så da ble jeg å strikke annenhver pinne med nepalgarnet, og annenhver pinne med Skappelgarnet. Da ble det et ganske fint stripemønster synes jeg 😀

Mønsteret til genseren har jeg ikke, for jeg har strikket det etter fri fantasi, eller etter hodet, som det også heter. Det er jo helt enkelt, akkurat sånn som Amalie ville ha det 🙂

Både jeg og hun ble fornøyd, og vi har begge brukt våre nye gensere i dag 🙂

Nå har jeg noe nytt på pinnene. Noe rødt 😉 Tiden vil vise hva det blir 😀

Strikking er god avkobling for meg av og til, en slags terapi 🙂

Liker du å strikke, eller har du annet håndarbeid eller hobby?

 

 

#håndarbeid #strikking #terapi #kreativ #garn #farger #hobby

 

 

22 kommentarer
    1. Så stilige :-)) Kjempefine begge to <3 Flink du 🙂 Veldig smart ide å strikke annenhver da, det ble jo et veldig pent mønster ut av det 🙂 Jeg er nok en smule for utålmodig til større strikkeprosjekter, veldig god på skjerf, enkle luer, lapper som blir tepper osv. Min tålmodighet ligger i kort og glassgravering. Godt vi har våre hobbyer å pusle med <3 det er gull å ha.

    2. Dæsken,, flinke du 😀 Det må jeg si… Nå skal jeg ligge lavt når det gjelder sånt håndarbeid.. Men kan hende det dukker opp noe laangt der fremme 😛 God helg 🙂

    3. Kjempe fine begge to! Så nydelig blåfarge! helt enig med deg der…Nei..jeg strikker ikke…aldri gjort..men min mor gjorde..så jeg fikk mange gensere av henne…ha en god søndag!

    4. Toini: Ja det er litt rart det der, det kan se ut som at strikking går igjen i annenhver generasjon. Min mormor strikket mye, og lærte meg å strikke. Min mamma strikket strømper i ny og ne, men ellers strikket hun ikke. Jeg selv strikker ganske mye, og min datter har ikke strikkedilla.
      Men heldig da, når noen strikker, å kunne få noe som de har strikket <3
      En god søndag til deg også 🙂

    5. dedicat: Takk for det 😀
      Ja, håndarbeid er vel noe flest damer sysler med, men altså, tredreing og sånne ting som menn gjerne gjør, er jo håndarbeid det også 🙂 Vet jo at du har sommerblomster og sånt som hobby 🙂
      Kjæresten til tanten min på litt over 80, er en reser med broderinåla, så mannfolka kan det de også, om interessen er der 🙂
      Fortsatt god helg til deg også 🙂

    6. Jernbanefrua..: Takk for det 🙂
      Ja, annenhver følte jeg ble bedre enn en brå overgang av farge og garnkvalitet.
      Kort og glassgravering er jo tålmodighetsarbeid ja, spesielt graveringen vil jeg tro 🙂 Jeg har aldri prøvd akkurat det. Jeg er nok ikke stødig nok i hånda til sånne prosjekter 🙂
      Veldig kjekt å ha noe å pusle med, som tar bort stress og tanker <3

    7. Margrethe: Vi har hver våre ting…jeg broderer litt jeg også, men garn og pinner er nok helst min greie ja. Er noen år siden sist jeg broderte. Men synes det er flott med broderier. Bunadskjorten min har jeg brodert selv, og den er utslitt nå. Så enten må jeg brodere en ny, eller klippe ut broderiet og sy på en ny skjorte. Jeg får se hva det blir til. Har i alle fall kjøpt en ny skjorte som ikke egentlig hører til min bunad. Den får duge inntil videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg