DATE PÅ KRONEN GAARD

Jeg har vært på date 😀
Med kjæresten min ♥
Pål ♥

Vi har bestemt at vi har lyst å markere hver måned vi har vært sammen med en liten date.

Vi er jo ungdommer begge to. Ungdommer i 40-50 årene. Og i motsetning til ungdommer i 20 årene, så har ikke vi fullt så mange år å se frem til, så vi må feire mens vi kan 🙂 Og det betyr jo en feiring i måneden ♥

Eller så kan vi jo også kalle det en date ♥
For det er viktig å holde romantikken levende ♥

Nå når vi var på date, kunne vi feire at vi har vært kjærester i 3 måneder. Men vi har jo kjent hverandre i mange måneder flere enn det 🙂

Daten bestemte vi å ha ca 1.3 kilometer fra mitt hjem, nærmere bestemt på Kronen Gaard Hotell.

Kronen Gaard Hotell hører inn under De Historiske Hotell, og er et gammelt landsted fra 1898, bygd av daværende eier Gabriel Block Wathne. Mange kjenner sikkert til ferdighusgiganten Block Wathne. Og dette her var begynnelsen på boligsuksessen til firmaet. Gabriel og hans kone, og deres 6 barn bodde i Langgaten i Sandnes sentrum. Det tok dem ca. en halv time å komme seg til landstedet. I dag tar det ca. 7 minutter med bil 😉

Eiendommen ble solgt i ca. 1920 til østerrikeren Frans Salerius Faydt, og senere til oversøster Gudrun Baade Jensen som jobbet på Dale psykiatriske sykehus. Hun drev gården videre som hjem for sinnslidende damer. Det var etter det flere eiere som drev institusjonen videre, helt til det ble laget om til hotell i 1986. Det var et alkoholfritt hotell frem til 1993.

Litt mer detaljert om historien kan du lese HER.

Hotellet ligger i landlige omgivelser, men likevel ikke langt fra bysentrum. Det består seg av flere bygg og et stort hovedhus.

En koselig grillplass er også laget til, og det er fine sittegrupper utendørs, som jeg ikke fikk med meg på noen bilder.

Her er hovedinngangen, som fører inn til resepsjonen og restauranten. 

Vi skulle da altså ha daten vår i restauranten 🙂

Lokalene er hvit duk pyntet, og stemningen er lun og koselig. Det kan dekkes til mange, og i tillegg finnes flere lokaler som kan leies til forskjellige anledninger.

Fint pyntet med blomster i lokalet.

Treet på utsiden her sees fra hovedveien, og er alltid overstrødd med lys i juletiden 🙂

Her er Pål og jeg, klare til å bli servert det vi har valgt fra menyen 🙂 Hvit duk, fine tøyservietter, levende lys og en enkel rose. Romantisk og koselig 🙂

Forretten var en god fiskesuppe. Og bildet her minner meg om at jeg har lyst å lage fiskesuppe selv en dag 🙂

Til hovedrett falt valget mitt på laks. Pål valgte entrecote. Her vises min laks med gode poteter, grønnsaker og saus. Enkelt og veldig smakfullt ♥

Desserten var fondant med vaniljeis. Mmmmmm ♥

Vi var ganske sprekkmette etter dette måltidet, og alt smakte veldig godt 🙂
Vi koste oss her 🙂


Jeg avslutter med dette bildet, og takker for et hyggelig opphold på Kronen Gaard Hotell, selv om det kun var i restauranten.

Det er ikke siste gangen jeg setter mine ben på dette hotellet 🙂

 

 

#hotell #restaurant #mat #date #feiring #dehistoriskehotell #kronengaardhotell #kronengaard #sandnes #romantikk

  

 

19 kommentarer
    1. For en utrolig koselig ide =) Viktig å holde på kjæreste følelsene ja, så det ikke glir over i trauste hverdager. Så veldig koselig ut alt sammen =) God helg fininger =)

    2. En veldig fin plass å ha date på! Moro å lese litt om den spesielle historien til stedet! Jeg er så enig; romantikken må man ta vare på, ved å gjøre koselige ting sammen! En lite “månedsjubileum er en fin ide! Så kan man jo variere daten- en gang restaurantbesøk, en annen gang noe helt annet! Det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan finne på! <3

    3. Koselig med litt dating..vi har jo stadig det etter over 35 år som gifte..hehe..men det trenger jo ikke være såååå eksklusivt som dere hadde det her hver mnd..men små hyggelige ting :)) Dette så jo supert ut, både mat og omgivelser..og dere” kler hverandre “godt og ser fornøyde ut :)) Klem og god helg <3

    4. For et koselig sted! Og en god tradisjon å holde ved like! Viktig med romantikk – viktig å ikke glemme kjærligheten når ting blir hverdag! Jeg har bedt min kjære med på date i morra – ut å spise i Larvik – det blir koselig! Mange gode klemmer <3

    5. Det er koselig å gjøre noe sånt…så fine dere er begge to! Ser nydelig ut,..og virkelig store porsjoner ja…ha en god kveld!

    6. Jernbanefrua..: Ja, er det noe man har lært i årenes løp, så er det å ta vare på de gode ting 🙂 Og det har vi bestemt oss for å gjøre 🙂 Det var veldig koselig 🙂

      Fortsatt god helg til deg og dine <3

    7. karidansen: Ja, helt enig med deg, det er bare fantasien som setter grenser 🙂
      Neste gang vi har jubileum drar vi til Oslo 😉 Eller dvs. dagen etter. Så da feirer vi det med en tur <3 Koselig det også 🙂

    8. annebe: Takk for det <3
      Det trenger ikke å være like eksklusivt hver gang nei. Og jeg har merket meg at dere er flinke å gjøre ting sammen <3 Små dater, og det å bry seg om hverandre. Sånn skal det være, da holder man romantikken i live <3

      Gode klemmer til fine deg <3

    9. Margrethe: Så kjekt å kunne ha litt hverdagsromantikk, og å huske på hverandre selv om det ikke alltid er noe spesielt å feire <3
      Håper dere hadde en fin date <3
      Gode klemmer til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg