EN AV OSLOS GRØNNE LUNGER

Enhver storby med respekt for seg selv har en eller flere parker eller områder hvor man kan flykte bort fra trafikk og mas og kjas. Grønne områder i form av parklandskap eller utmark.

Og det trengs. Det er godt med litt fred og ro, hyggelige omgivelser og natur. Der kan man puste fritt, luften føles bedre, og kanskje kan man føle litt terapi på turen.

Da vi var i Oslo nå i helgen, besøkte vi to grøntområder. Det første var Ekebergparken.

Målet var å spise lunsj på Ekebergrestauranten, og deretter rusle rundt i parken og kikke på skulpturene.

Ekebergrestauranten viste seg å være stengt grunnet arrangement. Så den forventede lunsjen ble ikke helt som vi hadde tenkt.

Litt nedenfor restauranten lå et par gamle hus, hvor det ene inneholdt en kafé. Den hadde et fint uteområde, og siden tempen var oppmot 30 grader, besluttet vi å sette oss der i skyggen og spise lunsj.

Et vakkert hus, hvor en fin terrasse var laget til for kaféens gjester.

Jeg sliter litt med matlysten for tiden, så en salat fristet godt i varmen.
Den var litt kjedelig den salaten egentlig. Gode ingredienser, lagt punktvis, hvor den grønne salaten lå i bunn, og tok mesteparten av plassen. Et pluss var det å få dressinger i beger ved siden av, for da kan man ta på så mye man selv har lyst på.

Det er vel ikke helt hverdagskost å ta bilde av en do…men når jeg ser noe uvanlig, så gjør jeg det, da tar jeg bildet av doen, eller omgivelsene da, for å få det helt korrekt 🙂

Her var det laget tapet av forskjellige avisartikler om Ekebergparken. Og ja, det VAR tapet. En fototapet, for å være mer korrekt 🙂 Så altså, dette var ikke avisutklipp som var klistret direkte på veggen. Det er mer holdbart enn som så, heldigvis 🙂

Så da hadde jeg lesestoff mens jeg gjorde mitt ærend der inne 😉

Etterpå skulle vi rusle gjennom deler av parken, og heldigvis var det skilt forskjellige steder som fortalte hvor vi var, og hva vi så 🙂

Jeg må nok ærlig innrømme at jeg ikke husker navnet på alle skulpturene. Men jeg husker at jeg så bilde av denne inne på doen. Og at det var en favoritt til parkens eier, Ringnes.

En del av skulpturene er spektakulære, rare, skumle, ekle. Som denne her. Et skjelett, med en del uhumskheter i.

Ikke bare bare å unngå hjerteinfarkt i denne løypa 😉

Heldigvis fantes det litt mer normale ting også…som denne kjempestore damen som går tur.
Akkurat hvor normal denne dama er, kan vel diskuteres. Og i alle fall er jeg knøttliten ved siden av henne 🙂 Jeg må jo rett og slett småløpe for å holde følge 😉

Vi er små både Pål og jeg i den store sammenhengen 🙂

Venus hadde skuffer, lurer på hvilke hemmeligheter hun skjulte?

Reflections heter rett og slett denne skulpturen. Og alle skulpturer hadde et skilt med navn på skulptur og navn på skulptør.

Tja, ord blir små akkurat her 😉

Det skal vel ikke rare fantasien til for å skjønne hvorfor denne kalles Marilyn?

Litt artig for ungene var det også laget til. Ja, nå snakker jeg om klatreløypa i bakgrunnen altså. Tviler vel på at en kvinne som vasker tøy er særlig spennende for de minste 😉

Det er fine utsiktspunkter i Ekebergparken, og vi leste på infoskilt at i vikingtida var dette en strandsone. Da lå mesteparten av Oslo under vann. Akkurat denne plassen her var en tyskergravlund under og etter krigen. Med nazisymboler og det hele. Men heldigvis tok noen vett til seg, og flyttet gravene bort herfra, og laget en fin park i stedet 🙂

Anatomy of an Angel het denne skulpturen her. Den er laget av Damien Hirst. Akkurat det klarte jeg å huske, men jeg husker ikke hvorfor dette sitter så godt i?

Jaja, også skulpturer må få gjøre sitt fornødne vel 😉

Jeg også tydeligvis, men neida…her er det en annen agenda på gang.

Pål har også blitt en ivrig fotograf, og det later til at jeg er yndlingsmotivet. Og her fant jeg ut at jeg skulle forevige litt av blomstene i grøftekanten. De hadde i alle fall et element av normalitet over seg 😉

Og her er resultatet. Litt lite kontrast i det gule, men en glad og fin farge er det 😀

Naturens egen kunst er vel den vakreste og ærligste. Her i form av løv som solen skinner gjennom.

Utsiktspunkt igjen…men fotografen til dette bildet har et litt annet fokus 🙂

Så da fikk han like så godt være med selv også, og vise frem utsikten i bakgrunnen.

Kikkert og greier, for dem som har lyst å se ting på nærmere hold 🙂

Denne her fascinerte meg veldig. Alt ettersom hvordan man ser på den, vises ansiktet utover, eller innover 🙂 Helt spesielt, og veldig godt laget.

Lurer på om denne kaltes for kretsløpet, eller noe sånt….husker ikke helt.

Enda litt mer utsikt 😀

Joda….litt av hvert å se 😀

Så avslutter jeg med skulpturen med det klingende navnet Eva 😀 Så her er det rett og slett Eva og Eva på dette bildet 😀 Helt perfekt altså 😀

Parken er for stor til å orke å gå gjennom hele for meg, men i den varmen var det en flott utflukt, for det var mye skygge, og behagelig å gå 🙂

Her har jeg lyst å komme tilbake neste gang jeg er i Oslo, og se alt jeg ikke fikk sett.

 

Har du vært i Ekebergparken noen gang?

 

#reise #park #ekeberg #ekebergparken #oslo #grønnlunge #tur #sommer 

 

26 kommentarer
    1. Jeg har vært mange mange ganger i Oslo, jobber der en stund – men disse stedene har jeg ikke sett, så takk for titten =)) Veldig morsomt toalett da, artig påfunn å bruke avis bilder – bedre enn en kurv med blader kanskje 😉 he he he. Veldig fine steder, verdt å se en gang =))

    2. Så mange fine skulpturer…og nei..har aldri vært der selv jeg…Så mange flotte bilder! Ser ut som dere koste dere ja! Takk for titten..ha en god kveld!

    3. Ja, der har jeg vært, mye å se på og masse flotte bilder du har tatt. Ble en fin tur, men litt varmt kanskje, men som du sier. Var jo skygge også da. Herlige bilder av dere.

    4. Så flotte bilder. Jeg har vært der et par ganger (på doen “din” også), men jeg har ikke sett engelen fra den vinkelen før.
      Ha en god natt og en flott morgendag, vakre! :)))

    5. Du verden 🙂 Det er mange herrens år siden jeg var oppe i det området der 🙂 Men nå ga du meg en god grunn for å ta turen opp ved en senere anledning 🙂 Og så mange flotte bilder 🙂 Ser ut til at helga for dere ble helt perfekt på alle måter 😀 SÅ herlig 🙂

    6. Ser skikkelig fint..og kult ut der :)) Har ikke vært der etter det ble sånn park, men tror vi var oppom den restauranten for sånn ca 35 år siden..hehe..
      Bra dere fikk litt ulike og fine opplevelser på Osloturen..:)) Koselig å se bilder av dere også..flott par er dere :)) Klem til deg <3<3

    7. Så morsomt å se da ^^ Jeg har vel egentlig aldri vært i den parken jeg ;o Kanskje jeg skal ta med meg venninnen min som kommer på besøk neste helg, for å se den ^^
      Ha en flott dag videre <3

    8. Jernbanefrua..: Hehe, ja bedre enn en kurv med blader 😉 Fototapet er ganske fint det, tenker å ha det den dagen jeg pusser opp soverommet 🙂

      Ja, disse stedene er verdt å besøke 🙂

    9. solliv: Ja, inne i skyggen var det helt herlig passelig. Herlig å kunne gå i lette klær og bare nyte varmen 🙂
      Mye flott å se i parken 🙂 Tusen takk 🙂

    10. Ei_heks: Hihi….ja, doen alene var jo verdt et besøk 😉 Noen ganger bare er det sånn at noe skiller seg ut litt 🙂
      Engelen var spesiell, og vakker på sitt vis 🙂

      En nydelig kveld til deg <3

    11. frodith: Er jammen ikke lett å få sett alt, for noe er gjemt inne blant trær og vekster, mens andre ting er gjemt på stier man ikke kom på å gå 🙂 Så jeg må i alle fall tilbake, for å forsøke å se litt mer 🙂

    12. dedicat: Ja, den parken der er verdt et besøk 🙂 Skal nok tilbake dit 🙂
      Og helga den var god, lever lenge på den 😀

    13. annebe: Ja, det har nok skjedd litt på 35 år vil jeg tro 😉 Både i parken og i restauranten. Det var kjekt å ha med kjæresten der, for han er oppvokst i området, og fungerte litt som guide, pluss at det var mye nytt for ham også der. Og han fikk mimret litt og fortalt om sin egen barndom i området. Veldig kjekt var det.

      Tusen takk 🙂 Ja, kanskje vi kler hverandre, jeg og ham 😉

      Gode kvelden og klem til deg <3 <3

    14. Søtmonsen ): Ja, den parken var fin å rusle i, så anbefaler absolutt det. Nå er jeg litt sen med å svare her, så helgen har jo gått. Hva enn du gjorde sammen med venninnen din, så håper jeg dere koste dere 🙂

      Klem <3

    15. Margrethe: Tusen takk for det 🙂 Ja, et flott område var det. Og mye artig å se. Det var fredelig og fint å rusle der 🙂
      Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg