ALCATRAZ – VAKKER OG BRUTAL

Et av mine største ønsker å gjøre i San Francisco var å besøke beryktede Alcatraz. Fra tidlig ungdom har stedet fengslet meg, om ikke bokstavelig, så i alle fall i fantasi og tanker. Jeg har lest krimhistorier og sett filmer om Alcatraz og dem som bodde der, og det har festet seg.

Så når muligheten bød seg, til å besøke et beryktet fengsel i USA, selv om det er aldri så nedlagt, så måtte jeg jo ta den muligheten.

Jeg må innrømme at jeg ble ganske overrasket over øya. Faktisk en vakker øy, med mye fin fauna og et rikt fugleliv, og også vakre hager. Dette hadde jeg ikke sett for meg. Jeg så for meg noe rått og brutalt, masse betong og metall, og isolert og øde.

Jeg tok feil. Jeg så ikke for meg at noen kanskje bodde der, utenfor fengselsmurene også. Men det gjorde faktisk det.

I dette innlegget skal jeg vise frem alt det vakre, og i neste innlegg kommer det brutale 🙂

Jeg hadde vært forberedt, og kjøpte billetter hjemmefra. Ryktene sa at turene til Alcatraz fort ble utsolgt, og at å komme dit på drop in ikke gikk an. Her er båten som skulle ta oss den 12 minutter lange turen ut til øya.

Ved første øyekast ser det nesten ut som hoteller som ligger på øya. Men sånn er det ikke. Det ville vært et pent sted for et hotell da 🙂
Bygget som troner på toppen er fengselet.

Øya Alcatraz er en av Amerikas Nasjonalparker. Og en park ranger fortalte oss litt om akkurat dette, og at det ikke er lov til å ta med seg noe, eller forsøple. At alt blir tatt vare på, og skal vernes for ettertiden.
Og mens dette ble fortalt, sto jeg og tenkte på at det neppe kunne være så interessant å ta med seg en stein eller noe grus. Lite visste vel jeg om hva som ventet meg 😉

Vi startet ferden vår på øya, med å gå gjennom en port/undergang. 

Og vel gjennom porten ble vi ønsket velkommen av en av øyas mange måker.

Veien opp mot fengselet var fin, vi gikk forbi noen hvitmalte hus, og blomster vokste ut fra muren.

Kikker man videre oppover muren over porten/tunnelen, så ligger fengselet rett ovenfor.

Noen hadde laget en snarvei opp også 😉

På veien opp valgte vi å gå gjennom rosehagen. Ja, for det var faktisk en rosehage der på øya. Mange fine blomster og vekster, og ikke bare roser.

Vakkert, med utsikt og det hele 🙂

Golden Gate bridge i bakgrunnen.

Her er jeg sammen med ungene, med San Francisco Skyline i bakgrunnen.

Fengselet i bakgrunnen.

Det er hekketid på øya, og vi var så heldige å få se en lykkelig liten familie 🙂

Her er ruinene etter fengselsdirektørens hus. Her bodde han sammen med sin kone og barn. Rett utenfor fengselet.

Dette var alle bildene fra det vakre på Alcatraz, helt annerledes enn det dystre jeg ventet meg. Og en glede å ha opplevd denne nasjonalparken 🙂 Og om du noen gang er i området, så anbefaler jeg en tur til Alcatraz. Men husk å bestille før du reiser hjemmefra, fordi det blir fort utsolgt.

Hva synes du, har Alcatraz noe vakkert over seg, til tross for sitt rykte?

 

 

#alcatraz #sanfrancisco #california #nasjonalpark #reise #ferie 

12 kommentarer
    1. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Det er helt sikkert mange skjebner der og i andre amerikanske fengsler som har fortjent isolasjon og bli glemt. Men i dag fengsles jo innvandrer barn…. Det blir så vanskelig å holde en tanke fra en annen… 🙂 Men jeg ønsker dere en herlig og flott og uforglemmelig ferie 🙂

    2. Tusen takk for et veldig fint innlegg. Jeg også har Alcatraz på listen over steder jeg vil besøke, og nå har du gitt meg et hint av hva jeg kan få se der :-)) Herlig.

    3. Fantastisk vakkert..og du tar så flotte bilder..og du og ungene dine er jo så fine også :)) Har sett Flukten fra Alcatraz..og minnes det som en bra film..:) Mannen her kan mye og interesserer seg for slik historie .. Jammen mye forskjellig dere opplever på turen… Klem til deg og dine <3

    4. fruensvilje.blogg .no: Fra Alcatraz var jo krimmen fra virkeligheten 🙂 En av de mest kjente innsatte var Al Capone. Han var visst en godlynt og godt likt fyr i fengselet, men ble veldig deprimert da han var der.
      At omgivelsene var så fine ante jeg ikke, så jeg er glad jeg fikk oppleve det også 🙂

    5. dedicat: Tidene har endret seg masse i årenes løp. Det som er nå er helt annerledes enn da Alcatraz var i drift. Jeg forsto det som at Alcatraz ble lagt ned da det kom nye reformer om menneskerettigheter osv. Da kunne de ikke drive Alcatraz som det var bygget. Men ja, man går gjennom der med mange tanker i hodet…..
      Ferien sånn ellers er fylt med glede og sol 🙂

    6. Jernbanefrua..: Kjekt å fortelle om hva jeg opplever, og hvordan jeg ser det 🙂 Det er store kontraster på Alcatraz, og det er vel verdt å få med seg 🙂 Så har du muligheten, må du besøke øya 🙂

    7. annebe: Tusen takk for all den fine rosen. Er jo glad i å knipse vet du 😉

      Ja, jeg har også sett Flukten fra Alcatraz, og det var vel etter jeg så den, at interessen min for fengselet startet….all mystikken og alt er jo spennende 🙂

      Veldig mye variert og kjekt på reisen vår ja 🙂

      God klem til dere også <3

    8. JA det var vakkert! men det spørs om det var så flott på den tiden det var åpent…Flotte bilder og en opplevelse uten like…Virkelig flott! kos dere videre!

    9. Toini: Ja, jeg tror faktisk det var det. Det bodde jo tross alt folk utenom fengselet også 🙂 Men helt klart, nå tas det jo vare på, fordi det også er en park 🙂

      En opplevelse er det, helt klart 😀 Tusen takk for det <3

    10. Margrethe: Ja, vi fikk en grundig innføring i hvordan det var også. Og det var noe helt annet.
      Skriver om det i kommende innlegg 🙂 Men selve øya var vakker og ganske frodig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg