SJØMANNSKIRKEN OG BURSDAGSFEIRING I SAN FRANCISCO

Jeg har aldri vært i en sjømannskirke før. Da jeg giftet meg, var det i utlandet, men i ambassaden.

Når jeg planla turen til San Francisco, besluttet jeg at jeg hadde lyst å besøke sjømannskirken der. Jeg hadde hørt om den, at den var fin å besøke.

Den 26. juni gjorde vi det. Denne dagen fylte Daniel 22 år, og vi skulle først besøke kirken, og deretter skulle vi ut og feire litt 🙂

Vi tok først undergrunn og trikk til Fishermans Warf, og derfra gikk vi videre til fots. Og til fots gikk det oppover. Været var flott, men med mye vind og litt kjølig.
Her på bildet sees sjømannskirken. Det norske flagget er skjult bak treet, men ellers ser vi det svenske, danske og amerikanske flagget.

Inngangen var også koselig…og skiltet og flagget fortalte at vi var på riktig sted 🙂

Innenfor døren oppe i andre etasje var et oppholdsrom med flere sittegrupper. Men jeg lot meg fengsle av denne fine veggen med glassmalerier i den ene enden av rommet.

Inne i kirka møtte vi to hyggelige damer, og vi fikk servert vafler og vann. Kaffe eller te kunne vi også få, men vi takket nei til det.

Her er bordet vi kunne forsyne oss fra, riktignok før vaflene var ferdig stekt. Ved siden av, er det en kiosk, hvor man kunne få kjøpt norske varer, som Solo, kvikklunsj og sånne ting 🙂

Jeg kjøpte ikke noe, men valgte å betale for vaflene (det var frivillig).

Etterpå gikk vi ut på terrassen. Og derfra var det god utsikt.

Må være fint å komme hit ofte og beundre utsikten 🙂

Etterpå gikk vi nedover igjen mot Fishermans Warf. Der skulle vi kjøpe noe søtt å ha med for å feire bursdagen 🙂

Planen var nå å gå til Alamo Square og parken der. På veien måtte vi ta litt buss, og gå litt hit og dit. Og da gikk vi forbi rådhuset i San Francisco.

Etter siste bussen var det et lite stykke og gå, og vi beveger oss mot den victorianske delen av byen 🙂

Fint strøk å rusle i 🙂

Til slutt var vi fremme ved målet: Painted Ladies.

Det er disse victorianske husene som ligger i en rekke vegg i vegg som kalles for Painted Ladies. De var visst de eneste victorianske husene som overlevde det kraftige jordskjelvet i 1906.
Å være her i parken, og se dette gamle, mot det nye i bakgrunnen, setter ting litt i perspektiv.

Vårt motiv for turen hit var for å feire Daniels 22-årsdag. Og det var fine omgivelser til en rolig og koselig feiring. Vi hadde kjøpt doughnuts fra Krispy Kreme, og de var lagt fint i en eske som vi forsiktig bar med oss gjennom halve San Francisco.

Vi fant et bord med benk rett i nærheten, og hadde vakker utsikt mens vi spiste doughnuts og feiret bursdag 🙂

Her er jeg med en bolle fylt med krem og dekket med deilig sjokolade 🙂

San Francisco Skyline.

Et siste farvel med Painted Ladies før vi rusler avgårde med masse godt i magen, for å se på neste bydel, Chinatown.

Porten inn til Chinatown.

Chinatown i San Francisco er den eldste Chinatown i Nord-Amerika. Den er også et av de største kinesiske samfunn utenfor Asia. Og det sier ikke så rent lite 🙂

Chinatown er en fargerik bydel, på mange måter. De dekorerer med sine lamper og har butikker med all slags varer, alt fra teer av forskjellige slag, til souvenirer man ikke visste fantes 🙂 Og restaurantene lå på rekke og rad 🙂

Her er nok stor konkurranse, og det virket fredelig nok. Vi gikk ikke innom noen plass, da vi bare var på gjennomfart 🙂

Fargerike bygninger 🙂

Det var et eventyr å gå gjennom Chinatown, og vi vurderte å spise middag her.

Men så endte vi plutselig opp i Little Italy, og da ble vi å spise der. Og da ble det pasta med laks for meg 🙂

Og dette var en koselig dag for oss alle tre. Rolig trasking, null stress, og masse kos 🙂

 

Hva liker du å gjøre når du er på storbyferie?

 

 

#storbyferie #sanfrancisco #chinatown #paintedladies #doughnuts #bursdag #sjømannskirken #kirke 

12 kommentarer
    1. Å så koselig dere har det! Jeg har ikke vært i så mange storbyer, men liker å gå rundt og se ting, og sitte rolig på en fortausrestaurant å nyte livet! Takk for titten! Klemmer <3

    2. Sjømannskirker har hatt stor betydning for mange mennesker tror jeg..men jeg har aldri vært i en .. Så gøy å oppleve så mye forskjellig..og det ser både flott , annerledes og spennende ut av det du har lagt ut fra turen :)) Fin måte å feire dagen på for en ung gutt.. Ser lekre ut di doughnutsa..tor bare jeg har smakt en gang eller to..minnes det var innnnnmari søtt..hehe.. men du så bli og fornøyd ut der du koser deg :)) Klem <3

    3. Margrethe: Storbyer er flotte, men også masete, så det å sitte rolig på en fortausrestaurant, eller bare på en benk for den saks skyld, kan være ganse flott ja. Det er viktig å ta seg tid til å studere livet som går forbi også 🙂

      Klemmer <3

    4. annebe: Ja, sjømannskirken er en plass som står høyt i mange menneskers hjerter. Og er jo kjent verden over. Jeg synes det var en god opplevelse å gå dit selv om jeg ikke er praktiserende kristen. Jeg synes bare at jeg måtte gå dit, en once in a lifetime opplevelse 🙂

      Ja, doughnuts er jo søtt, og veldig amerikansk 😀 I går kjøpte vi noen kjempestore. Like store som en hel liten kake 🙂

      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg