NÅR GLIDELÅSEN BLIR EN IQ-TEST

Heisann alle sammen. En liten oppdatering fra min kant er på tide nå 🙂

Det er mye som surrer i hodet mitt for tiden. Noe av alvorlig karakter. Og bedre blir det ikke, når jeg en dag tar på meg en jakke, og plutselig ikke skjønner hvordan glidelåsen fungerer.

Det forteller meg i grunnen at det har toppet seg litt. Det er et tegn på at det er på tide å skru ned tempoet, som ikke akkurat er særlig høyt fra før av heller. Det forteller at jeg ikke egentlig har det så bra.

Joda, jeg er blid og fornøyd som alltid jeg. Men jeg må innrømme at smilet sitter litt langt inne av og til for tiden. Og jeg blir bekymret når sånne småting som man jo tar for gitt plutselig blir et hinder.

Da begynner jeg å gruble for alvor.
Og det er ikke egentlig så greit det heller. Det blir en ond spiral etterhvert, og jeg har en lang vei å gå.

Jeg har lenge vært sånn at når jeg er skikkelig sliten og utmattet, så kan jeg virke forvirret/forfjamset, mens jeg samtidig forsøker å henge med etter beste evne.
Hukommelsen er også helt bortinatta forsvunnet til tider. Ja, ganske ofte egentlig. Det er ikke noen god følelse. Men jeg har jo begynt å bli vant til det. Rart hva man blir vant til.

Så når den dagen kom, og jeg skulle ut en tur med kjæresten min, og ikke fikk glidelåsen i jakken min til å stemme, ja det var faktisk en skremmende opplevelse!

Glidelåsen var selvsagt helt i orden den. Men i mine øyne manglet en del. Jeg klarte ikke å koble at alle delene var der, og hvordan de skulle brukes.

Jeg hentet meg inn etter nærmere et halvt minutt, da jeg endelig så at jeg tenkte helt feil. Og det var faktisk flaut. Jeg lo det bort, men inni meg var det faktisk krise akkurat da. Det var skremmende og ubehagelig.

Dette er jo ikke en dagligdags opplevelse, men det er sånt som kan oppstå når jeg er ganske på bunnen. Når jeg er så sliten at jeg omtrent stuper, og samtidig er så sta at jeg bare ikke skal gi meg.
Og der har jeg enda noe å lære.
For saken er jo den, at jeg kan bare ikke få med meg alt lenger. Jeg må bare snart klare å innse det.

I morgen kveld, og torsdag kveld skal jeg i venninneforeninger.
Dette er noe som i mange år har vært høydepunkter for meg, da jeg har vært mye hjemme alene uten voksent selskap. Jeg er jo en sosial person, med behov for venner.

Men nå må jeg nok trappe ned litt på min sosiale agenda. Jeg merker at jeg ikke henger med så godt lenger. Og det er også vondt og vanskelig. Jeg føler meg litt mislykket. Jeg vet at det er tullete tanker. Jeg er ikke mislykket, jeg er bare litt hemmet av sykdom (ME). Og det føles av og til bitende urettferdig.

Men til og med det begynner jeg å bli vant til. Selv om jeg enda har mye å lære om sykdommen min.

Så nå i kveld sitter jeg her, alene (og det er ikke negativt), og lader opp til i morgen og forening sammen med 4 venninner.
Tiden vil vise hvor langt jeg kommer.

I dag fikk jeg forresten bekreftet plass på et kurs på Lassa. Det kurset starter i slutten av mars, så det er lenge til enda. Det handler om mestring blant annet 🙂

Og i mellomtiden skal jeg forsøke å gå litt turer også. Det kan faktisk gå på bekostning av sosiale aktiviteter. Men det får bare bli sånt. Turene trenger jeg, selv om de ikke alltid er så lange. Jeg kan ikke få med meg alt. Jeg er nødt til å prioritere, dessverre.

Så håper jeg at alle mine venner, både her på blogg og ellers i tilværelsen, har det strålende, og nyter flotte høstfarger og stormende vær 🙂
Beklager at jeg er litt bortevekk av og til.

Og til vi sees igjen, ha en god tid

 

PS: Bildene er mine. Det øverste viser inngangsportalen til Hana kirke, som er kirken i min bydel. Dette bildet tok jeg i morges da jeg gikk tur. Det nederste viser Skippergata, en av hovedgatene på Hana :). Vakkert med høstfarger akkurat nå 😀

 

#helse #hukommelse #svikt #utmattelse #sliten #ME   

15 kommentarer
    1. Skjønner godt du er sliten jeg. Du har jo hatt litt av et tempo i det siste, har du ikke? Med reiser og aksjoner og sånt. Man må jo merke det etter hvert. Ikke lurt å kjøre seg helt ned 😮 Håper du får ladet litt til i morgen da 🙂

    2. Jeg har det mye likt for tiden. Glemmer helt enkle ting. Merker det spesielt på språket. Midt i en setning bare mister jeg ordene og jeg bare lager masse lyder uten at noen skjønner hva jeg sier. Og jeg greier ikke å hente meg inn igjen. Og når jeg prøver å si det på nytt så bare babler jeg i vei uten å få frem faktisk ord. Det er skikkelig ille og jeg føler meg dum, rett og slett.
      Håper du får tatt det litt rolig fremover og kost deg med de turene du orker <3

    3. Usj det var ikke noe kjekt å se fortvilelsen i dine øyer da du sa . Det mangler noe her.. Du stopper helt opp å vi bare ser på vær andre. Så sier jeg skal jeg hjelpe deg så ser vi på vær andre å ler lit.
      Husk kjæresten min jeg er der for deg <3 Det er ikke alt jeg kan hjelpe deg med men jeg kommer bestandig til å være der for deg <3
      Du er det fineste å sterkeste menneske jeg vet om <3

    4. Det høres virkelig ut som att du trenger noen rolige dager ja,håper du greier å gi deg det :=) bare slappe av og være deg,god bedring ,er glad vi fikk treffes,bare jeg ikke slet deg helt ut da :=)

    5. Flotte bilder! og trist å høre du har det sånn..men håper du får noen gode dager også….Ha en god kveld og prøv å nyte litt av høsten!

    6. Skjønner så godt hvordan det kan være, din versjon kjenner bare du – men kjente meg til tider veldig igjen i hvordan egne topper kan være. Sender deg en klem <3 Ta vare på deg og «jeg-et» ditt :-))

    7. Føler med deg. <3
      Det er vanskelig når man "mister seg selv". Utfordringen blir å finne balansen som gjør at man kan få så mye som mulig av det livet man ønsker seg uten å tappe alt som heter reservekrefter hele tiden. Det er IKKE lett.
      Masse gode tanker til deg, vakre! Klemmmmmmm

    8. Skummelt … ja. Vet akkurat hva du snakker om. For her blir det også litt vanskelig med alt når jeg er sliten over tid. Jeg prioriterer å gå turer, utenom familien er det ikke så mye sosialt jeg har. Innimellom ja, men veldig lite i forhold til hva jeg ville hatt. Kanskje blir det bedre etterhvert, kanskje ikke. Egentlig vil jeg ikke vite svaret på det. God bedring. <3

    9. Sender masse gode tanker i din retning 🙂 Jeg håper det ramler litt på plass sånn etterhvert. Kroppen har sine påfunn til tider. Godt å merke at du roer ned og prioriterer det du mener er best for deg 🙂 Lykke til og god bedring 🙂 <3 Klem 🙂

    10. Din historie, bare deg, som du kjenner<3 men jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver. Jeg kjenner igjen det kognitive, noe jeg syns er så skummelt og frustrerende, og skjønner ikke helt hvorfor det må være sånn... og «det å miste seg selv» unner jeg ingen... Det er utrolig hvordan små gleder og mestringsfølelsen gir seg til uttrykk når en klarer noe som er helt hverdagslig.... men så utrolig viktig for meg når jeg opplever det, men snakker ikke om det...
      Jeg syns du var modig her i innlegget ditt, så nært og varmt<3 sender over en god klem med god bedring, ta vare på deg selv, du er unik og verdifull<3

    11. Det kan være vanskelig å lytte til kroppen, det må liksom læres. Mange hører ikke signalene som kommer men når man blir flinkere til det, kjører man ikke seg selv i kjelleren så lett. Sender over en styrkeklæm og ønsker deg en god dag <3 Ps: den inngangen var skikkelig flott 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg