BLOMSTRING I VÅRHAGEN MIN

Er det noe jeg helt har mistet grepet om, så er det hagen og hagestell. Helsen har satt en effektiv stopper for den slags. Men jeg gleder meg likevel over det lille jeg får til, og har mål om å bygge om hagen litt, og få den litt mer lettstelt når ting tross alt er som de er.

Det er nå om våren det blomstrer mest i hagen min. Jeg satser mest på busker og trær, og har lyst på litt av hvert som kan blomstre og gi farge til forskjellige årstider. Luking orker jeg ikke noe mer, så jeg må ha noe superenkelt som ikke krever for mye av meg.

Påskeliljer er så fine synes jeg, men jeg trodde helt ærlig at jeg ikke hadde noen. For sneglene har likt disse så godt, så derfor hadde jeg fjernet dem, trodde jeg. Men en enslig påskelilje/pinselilje har overlevd, og lyser gul og fin i bedet i hagen min ♥ Jeg har i grunnen lyst på flere. For i år har det vært så tørt at jeg knapt nok har sett en snegle. Virkelig herlig. Men de ligger nok bare å venter på fuktigere vær.

En annen gul blomst som jeg har i overflod i hagen min er løvetannen. Den er jo fin da, men jeg vil ikke ha den i hagen min, så jeg holder på å pønske ut en plan for å bli kvitt dem for det meste 🙂 De har dessverre fått ta litt overhånd.

Disse her, som jeg ikke husker navnet på, har jeg mange av i bedet. Det er ikke noe som klarer å knekke disse tror jeg. Og det er jeg litt glad for, for jeg liker dem veldig godt med sin fine farger og klokkeform.

Gressløk har jeg også. Den er jo villig. Jeg vet at den helst ikke skal blomstre, så jeg skal fjerne disse knoppene 🙂

Denne busken husker jeg heller ikke navnet på, men den er en av mine favoritter i hagen. Og når jeg bygger om hagen skal jeg ha et par til av denne sorten. Den er fin året rundt, vintergrønn og greier. Og nå har den hvite klokkeformede blomster som vokser i klaser, og så får den så fine røde bladskudd 🙂

Og så blomstrer rhododendronen min nå ♥
Den er så nydelig. 2 rosafarger i samme blomst. Busken vokser ikke så fort, og jeg har lyst å lage en avlegger av den, så det er noe jeg skal forsøke på i år om grenene er føyelige nok 🙂 Jeg har lyst på en eller to andre sorter også når jeg bygger om hagen. Men tiden vil vise. Har ikke planlagt alt i detalj enda 🙂

En annen favoritt er syrin. Den står i knopp nå, og i fjor var det ingen blomst på den, nå blir det mange. Jeg gleder meg. Denne er ganske ung, 3. sesongen den er i min hage. Så dette blir kjekt 🙂

Gyvelen står også i knopp nå. Men hvor denne busken kommer fra aner jeg ikke. Antakelig har jeg fått den fra en fugl eller noe sånt. For da jeg flyttet hit for 10 år siden, var det ingen gyvel i denne hagen. Denne har kommet ubemerket inn i hagen etter jeg gravde opp en del av hagen, og den oppgravde delen sto brakk i et par år. Plutselig ble jeg obs på gyvelen da den var ganske liten, og så har jeg tatt vare på den i ettertid. Den er ganske stor nå 🙂

Stoltheten min, epletreet, står også i blomsterknopp nå ♥ Og som alltid, er det en rikholdig mengde blomster som er klare til å blomstre. Det er et av hagens vakreste blikkfang ♥ Og jeg gleder meg allerede til eplehøsten 🙂

Det er nå om våren min hage har sin storhetstid, men på sikt skal det bli bedre gjennom hele sommeren også. En ting om gangen, jeg har begynt å planlegge 🙂 Dette blir kos 🙂

Har du noen vårfavoritter i hagen?

 

#vår #vårblomstring #vårhagen

10 kommentarer
    1. Veldig mange fine planter 😀 Her har jeg ikke kommet skikkelig over omstillinga fra drivhustida. Men vi tar det lungt. Det første jeg har på planen er å få raket før vi drar sørover. Nå begynner det jo å tørke såpass opp at det er mulig 🙂

      1. Da du hadde drivhus var det jo helt fantastisk hva du dyrket frem. Jeg var mektig imponert ♥ Nå er det nye tider for deg, og det går seg til det også 🙂
        Godt det begynner å tørke litt opp 🙂

    2. Så koselig. hei igjen forresten. Gratulerer med vel gjennomført fotokonkurranse. Bildet som vant var så fint. Jeg rakk da å stemme og se på alle innleggene, men det fikk være med det. Hyggelig med hage. Dine engelske bluebelles er så vakre. Tenk at i England dekker de bakken i skogen som vår hvitveis. Det er så vakkert! Vi fikk tatt et tak i hagen i dag. Litt ny bark måtte på plass under buskene, så det ikke blir så mye ugress og en del krukker på terrassen fikk ny jord. Herlig med hage, men den skal ikke ta all min tid heller. Vi har mest stauder og de kommer villig igjen hvert år. Kos deg videre. Klem 🙂

      1. Hei igjen, og velkommen hjem igjen 🙂
        Tusen takk for det, konkurransen var veldig vellykket, og nå er jeg faktisk klar til å sende ut premien til Connie som vant 🙂
        Er det engelske bluebelles de heter de blå klokkene? Det var jo koselig å vite. Det er litt kjekkere når man har et navn på det man liker i hagen 🙂
        Kan se for meg at de dekker bakken ja 🙂
        Enig med deg, det skal ikke ta all tid å holde på i hagen. Det skal være kos, og en nytelse etterpå 🙂
        Det blir nok litt stauder på meg også etterhvert. Men jeg har tatt bort de fleste, for å bytte dem ut med noe annet 🙂
        Kos deg du også 🙂 Klem

    3. her har du mange fine blomster :=) du er som meg,jeg går også mer og mer over til busker og trær for jeg orker ikke å luke,jeg har nedskrevet navnet på en busk jeg ønsker meg for denne sesongen og så har du den også ,herlig den med kvite blomster etterfulgt av røde blader,den heter Japanese Andromeda ,skal kjøpe en ved neste besøk på hagesenteret jeg :=)en annen fin ting med busker og trær er att sneglene ikke greier å bite av veden på stammene hi hi

      1. Ja, sneglene er en av grunnene til at jeg bytter plantene i hagen. Jeg søker opp det som sneglene ikke liker, og velger å plante det. Og da er det jo busker og trær som er tingen for det meste. Japanese Andromeda ja, det var det den heter 🙂 Jeg har lyst på et par til sånne. Jeg kjøpte bare en til å begynne med, for å teste om den ville trives i hagen. Og det gjør den. Så da skal det bli noen til 🙂 Den kommer nok til å bli veldig fin hos deg også ♥

    4. Nydelig hade du.. Masse blomster allerede. Herlig. Og frukttre.
      Min favoritt er plommetreet og Rododendron… Har 5 stykk pluss en ny som jeg lagde fra en busk jeg har.

      1. Tusen takk 🙂
        Ja, plommetre skulle jeg gjerne hatt. Jeg hadde det der jeg bodde før. Og når det er mye plommer, pleier jeg å få en del fra det treet fortsatt. Det er mine barns pappa som styrer det treet nå. Han får epler av meg, og jeg får plommer av ham 🙂
        Rhododendron er så fint synes jeg…elsker dem ♥ Heldig du som har så mange 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg