Reiser i inn og utland

EN HET OPPLEVELSE

Av og til blir tiden knapp, og den ble faktisk litt knapp da vi skulle til neste overnattingssted etter fjellturen i California. Jeg kjenner p det n i ettertid, at enkelte steder ble tiden litt k...

I VILLE VESTEN

Vr ferd videre i California gikk til en av mange ghost towns, Bodie. Bodie var en gullgraverby fra 1859 til 1942. P det mest aktive bodde det rundt 8000 mennesker i Bodie, og de hadde bde kir...

TUREN TIL MAMMOTH LAKES

Fra San Francisco skulle vi videre med leiebilen, og frste overnatting p veien var i fjellandsbyen Mammoth Lakes. Vi hadde jo frst vrt innom Muir Woods, og kjreturen til Mammoth Lakes tok sin...

DE GIGANTISKE TRRNE I MUIR WOODS

I USA er det mange nasjonalparker. De er veldig flinke til ta vare p sine omrder som er sjeldne, utrydningstruet eller rett og slett bare vakre og spesielle. Og mye kan betegnes som en na...

UT I TRAFIKKEN, TIL GOLDEN GATE BRIDGE

S kom dagen da vi skulle forlate San Francisco. Ikke med fly, men med leiebil. Og for ei som er vant til snill norsk trafikk, s var det ikke bare, bare hive seg ut i amerikansk bytrafikk med ...

SJMANNSKIRKEN OG BURSDAGSFEIRING I SAN FRANCISCO

Jeg har aldri vrt i en sjmannskirke fr. Da jeg giftet meg, var det i utlandet, men i ambassaden. Nr jeg planla turen til San Francisco, besluttet jeg at jeg hadde lyst beske sjmannskirken ...

LOMBARD STREET OG DEN GAMLE TRIKKEN I SAN FRANCISCO

Det er mange severdigheter i San Francisco, og vi mtte jo s klart n over noen av dem. En av attraksjonene er Lombard Street. Det m jo vre verdens mest svingete gate, eller noe snt. kjre i...

FENGSELSLIVET P ALCATRAZ

I forrige innlegg viste jeg frem den frodige og vakre siden av fengselsya Alcatraz. Der var anlagt hager, og i sine fordums dager ble det holdt hageparty, teparty osv der, s klart arrangert av de...

ALCATRAZ - VAKKER OG BRUTAL

Et av mine strste nsker gjre i San Francisco var beske beryktede Alcatraz. Fra tidlig ungdom har stedet fengslet meg, om ikke bokstavelig, s i alle fall i fantasi og tanker. Jeg har lest k...

FRSTE GLIMT AV SAN FRANCISCO

Med jetlag og det hele, fikk vi likevel en fin start p vrt San Francisco opphold. Eneste minuset var at temperaturen var forbausende kjlig. Etterhvert opplevde vi at det var kaldere enn hjemme....

KLAR FOR FERIE

Som mange nok allerede har ftt med seg, har jeg reist p ferie. For en uke siden. Det har s langt vrt travelt, og enkelte steder med litt begrenset nett, s ikke s god anledning til skr...

EN AV OSLOS GRNNE LUNGER

Enhver storby med respekt for seg selv har en eller flere parker eller omrder hvor man kan flykte bort fra trafikk og mas og kjas. Grnne omrder i form av parklandskap eller utmark. Og det treng...

FLY OG HOTELL = WEEKENDTUR

Jeg er veldig glad i reise. Og liker flere slags reiseformer. Men jeg m nok innrmme at fly og hotell faller mitt hjerte nrmest n om dagen, nr omtrent alt jeg gjr krever enormt med energi. ...

KIRKEBYGG

Jeg liker vre religise byggverk her i dette landet. De er vakre p hver sine mter, i utsmykning og utrykksform. S nr jeg er p ferie eller turer rundt om i det ganske land, m jeg ofte stoppe ...

SOLNEDGANG P LISTA FYR

Noe av det vakreste jeg vet i godvr, er solnedganger. Og soloppganger er jo ogs vakkert, men oftest er jeg ikke tidlig nok oppe til f se det :) N i psken har vi jo hatt drmmevret, det har...

MEG GJENNOM PL SIN KAMERALINSE

Jeg pleier jo ha med en selfie ofte nr jeg skriver innlegg her, men denne gangen skal dere slippe det. I stedet skal dere f masse bilder av meg, fotografert av Pl ;) Jeg kan love at det er ik...

JOMFRU MARIAS SYNL

P Karmy, p vr vei hjem fra Skudeneshavn for noen uker siden, stoppet vi innom Olavskirken, eller Avaldsnes kirke som det heter n. Det var jo jeg og kjresten som var p tur denne gangen. Me...

PARKEN, STRANDEN OG KJRESTEPARET

Skudeneshavn har en fin liten park, som alle byer med respekt for seg selv har :) Den var ikke vanskelig finne, der den ligger i enden av Sragad. Fr vi kom inn i parken, fant vi ogs Skudene...

GATELANGS I SKUDENESHAVN

Jeg er ikke ferdig med Skudeneshavn enda, s dere som er leie, fr scrolle forbi ;) Jeg tenkte dette, og ett innlegg til, s er jeg ferdig. I neste innlegg fr dere et lite glimt av kjresten min...

JA/NEI BENKEN - KJRESTETUR TIL SKUDENESHAVN

Det var en gang to nyforelskede mennesker som gikk tur i parken i Skudeneshavn. De kom til et skilt som viste vei til noe de mtte utforske. De fulgte stien, til de kom til et nytt skilt. ...

KJRESTETUR TIL SKUDENESHAVN - MAT OG DRIKKE

Uten mat og drikke, duger helten ikke! Og snn er det jo nr man er p tur med kjresten ogs :) Vi varer ikke lenge om vi ikke fr litt mat og drikke i kroppen. Litt ekstra stas er det jo p en ...

KJRESTETUR TIL SKUDENESHAVN - HOTELLET NORNESHUSET

Til dere som aldri har vrt i Skudeneshavn, jeg anbefaler en tur dit ♥ Jeg og Pl besluttet at vi skulle dra p tur sammen, og valget falt p Skudeneshavn. Skudeneshavn er en liten by som l...

SKY GARDEN - HAGEN HYT TIL VRS (LONDON)

Den uken vi var i London, ville vi gjre ting som vi ikke hadde gjort fr. Vi ville gjre ting som ikke alle andre gjr. Vi ville utforske noen av Londons litt mer lavprofilerte skatter. Et tips j...

AFTERNOON TEA (LONDON)

Da jeg og Amalie var i London, var vi i alle fall ikke alene. Millioner av mennesker var i byen p samme tid ;) Ogs flere vi kjente. Tilfeldigvis var min bror og familien hans ogs i London samm...

SHOPPING ER HARDT ARBEID (LONDON)

I London viet vi den frste dagen til shopping. Og s shoppet vi litt innimellom, de andre dagene. Vrt frste ml var et kjpesenter som het Westfield i Stratford. Der hadde de nemlig en butikk s...

HOTELLOPPHOLDET (LONDON)

Nr man skal reise bort og vre der en stund, er det greit ha et sted man kan bo. Jeg vurderte et par alternativer. Det er jo snn at oftest skal man jo bare sove der, s det trenger ikke vre...

P REISEFOT (LONDON)

Jeg tok Amalie, datteren min, med p en mor/datter tur til London nylig. Turen var bursdagsgave til henne, og litt til meg selv ogs :) Det hadde fristet lenge med en storbyferie til London. Vi ...

LONDON P FILM

N er det en stund siden sist jeg skrev noe her. Men det er fordi jeg har vrt p ferie :) Jeg reiste en uke til London sammen med datteren min, Amalie ♥ Mor/datter tur til storbyen. Det b...

HOTELLOPPHOLD P GARDERMOEN

I mai dro jeg til Gardermoen sammen med broren min, og gikk p kurs. Det var et prrende kurs, arrangert av Senter for sjeldne diagnoser. Vi ble innlosjert p et av hotellene, med fullp...

BTLIV I TNSBERG

Min frste stopp i ferien min ble Tnsberg. Jeg har vel vrt innom Tnsberg en gang for 20-30 r siden. Men min kunnskap om byen var minimal fr jeg ankom. Men ganske fort, etter ha funne...

TELT FOR ALLE PENGA

Jeg slo virkelig p stortromma i rets ferie :P Jeg dro p teltcamping! Det er ikke frste gang. Men andre gang som voksen. Frste gang som voksen var for 3 r siden, da jeg tok med ungene mi...

HOTELLOPPHOLD I BERGEN

Etter den litt vel rffe turen fra Samnanger til Bergen, kunne jeg like hel ta inn p hotellet jeg hadde booket tidligere p dagen. Jeg pustet lettet ut over at jeg var kommet meg frem, og kunne ta...

FREMME I BERGEN

Det er rart med det, men med en gang jeg er p tur, stiger energien litt. Ikke at jeg er noen energibombe akkurat n. For jeg er passelig sliten etter ha kjrt bil i mange mange timer. Men jeg e...

MINICRUISE TIL DANMARK MED FJORD LINE

Etter kort tids rdslagning med meg selv, besluttet jeg sist fredag bestille en tur. Aller helst i helgen.Valget mitt falt p Minicruise med Fjordline til Hirtshals i Danmark, med en dag i land, ...

MATEN ER HALVE FERIEN

Nr jeg er p ferie, s er maten halve ferien. Og jeg var litt spent p akkurat dette, nr jeg tross alt har vrt uten matlyst i halvannet r. Men s vet jeg jo det, at jeg er veldig glad i gresk ...

DRAMATIKK I LUFTEN

Da vi skulle reise hjem fra Rhodos, opplevde vi en ganske "turbulent" flytur. Vi hadde sjekket inn fr vi forlot hotellet, s det eneste vi trengte gjre da vi kom til flyplassen, var g rett...

KJOLEPARADEN

Nr man er p ferie, har god tid, i et annet milj enn det vante, og kanskje gr ut og spiser hver dag, ja, da kler man seg gjerne opp litt. Der var jeg og Siv ganske s samstemte fr vi reiste.Je...

DE FLOTTE DAMENE P SYDENTUR

Som de fleste sikkert har ftt med seg n, s har jeg vrt en tur i Syden. Nrmere bestemt p Rhodos. I ganske mange varmegrader koste jeg meg med fine omgivelser, god drikke og mat, og hyggelig la...

HOTEL SUNPRIME MIRAMARE BEACH, RHODOS

Da jeg var p Rhodos, valgte jeg flotte meg litt med et ekstra fint hotell. Jeg har ikke for vane gjre det, men denne gangen synes jeg at jeg fortjente det. S da hotell skulle bestilles, besl...

GATELANGS I IXIA, RHODOS

Joda...jeg gikk tur p Rhodos ogs :) Riktignok ikke hver dag. Det var alt for varmt for det. Men likevel var det jo en fin mte f se seg litt rundt :) Jeg gikk en lang tur en dag, i over 30 v...

BORTE BRA, HJEMME BEST

Jeg er nok enig i det utsagnet, for vi har det jo aller best hjemme. Men noen ganger verdsetter man ikke det helt, fr man opplever litt av verden utenfor vr lille stue. I dag kom jeg hjem fra en...

HILSEN FRA RHODOS

Det er utrolig hvor godt det gjr med hvile, sol, varme, god mat, gode venner, og kjekke aktiviteter.Sakte men sikkert, kjenner jeg at den vanlige skrale energien er p vei tilbake. vre helt tom ...

HVA HAR JEG GLEMT?

Etter en svrt opprrende uke, og med en energi som i utgangspunktet er helt punktert, kan jeg love at energilageret var langt over p minussiden nr sndagen kom.Jeg hadde nemlig to valg for hvord...

PRAHA - BYGNINGSUTSMYKNING

Da jeg var i Praha i juni, sammen med min bror og vr mamma, ble jeg overveldet av hvor vakker byen var. Overveldet over utsmykning og dekor p de aller fleste bygninger. Det var overddig, og en f...

ALENEAKTIVITET I OSLO

S har jeg kommet til siste episode om turen jeg hadde til Oslo tidligere denne uken. Jeg hoppet litt frem for et par innlegg siden, men n gr jeg litt tilbake. For i forrige Oslo innlegg, skrev ...

MOR OG SNN OPPLEVER OSLO

De siste rene har jeg beskt Oslo snn omtrent en gang i ret. Og som regel pga. konserter. Denne gangen var det pga. en fotballkamp. Og nr man frst er i Oslo, s reiser man jo ikke hjem igjen ...

FOTBALLFEBER

P sndag var den STORE dagen. Grunnen til at vi kom hit til Oslo, jeg og snnen min, Daniel :)Vi skulle nemlig p fotballkamp. Kampen var historisk. Frste gang Real Madrid kom til Norge. De skul...

TUR TIL OSLO

Da kom dagen da jeg kunne vende nesen mot Oslo igjen. Jeg er her sammen med min snn, og vi skal litt senere i dag g p fotballkampen mellom Vlerenga og Real Madrid. Det er min aller frste fot...

FLOTT TUR OG BURSDAGSFEIRING I PRAHA

Praha var en nytelse, fra ende til annen! N har jo jeg lett for forelske meg i nye steder jeg besker. S snn sett har jeg endel kjrlighet liggende rundtomkring. Men Praha er jeg ikke ferdig ...

VELLYKKET OSLOHELG ♥

S kom endelig helgen hvor Oslo sto p programmet ♥ 4 jenter p tur, i alderen 14 til 40+. Jeg og min datter Amalie, hennes venninne, Embla, og venninnens mamma, Kari.N har det seg snn, a...

REISEMINNER

Jeg elsker reise. oppleve noe, se ting som ikke er hjemme. Gjerne til andre land. Og jeg er s heldig, at jeg har ftt sett mye flott, fantastisk, uforglemmelig. Mine reiseopplevelser begynte ...

FORELSKET I BERGEN

Jeg vil ikke, men jeg m. Sitter p bussen, p vei hjem fra Bergen. Bergen, badet i nydelig solskinn, med sine farger og sine herlige mennesker. Og her sitter jeg p bussen....p vei hjem. Det er j...

Helg i Bergen

Denne helgen gikk turen til Bergen. Endelig skulle jeg f ta denne vakre byen i nrmere yesyn :) Det er ikke snn at jeg reiser bort hver eneste helg, men denne helgen fikk jeg et sterkt behov fo...
Eva

50, Sandnes

Rolig dame, med to barn hjemme p deltid, en katt p fulltid, og en kjreste som jeg mter s ofte jeg kan. Jeg er fra Hommersk, men bor p Hana i Sandnes. Jeg skriver om ting som opptar meg, eller bare rett og slett for f ut litt av skriveklen min :) Jeg er stort sett en blid dame, med mange interesser. Jeg er glad i menneskene rundt meg, og jeg er ogs sosial p nettet. Her finner du mitt vindu. Man kan bde se inn, og ut :) Velkommen!