TUR OG VINDMØLLENE VI ELSKER Å HATE / A HIKE AND THE WINDMILLS WE LOVE TO HATE

I den siste tiden har vi fått en ny utsikt fra vinduene våre her hvor jeg bor. Utsikten er noen nye vindmøller som vokser opp som ugress i horisonten. Det er ikke en fryd akkurat, for vi liker jo best at naturen og turområdene er mer eller mindre uberørt skog og fjell.

Lately we have got a new view from our windows here where I live. The view is some new windmills growing up like weeds on the horizon. It’s not exactly a joy, because we like best that nature and hiking areas are more or less untouched forest and mountains.

 

Sist gang jeg talte dem, var det 5 stk. Nå er det 7. Jeg lurer på hvor mange det skal bli til sammen? Men etter bildet her å dømme, så kan det se ut som det gjenstår ganske mange som ikke enda er på plass. Vi liker dem ikke. Og de er ikke nyttige for oss. Og de ødelegger naturen.

Last time I counted, there were 5 windmills. Now they are 7. I wonder how many there will be all together when they are finished. When looking at this photo, there are room for many, many more. We don’t like them. And they are not useful to us. And they ruin the beautiful nature.tur

Jeg gikk tur i dag ser du. Og det var da jeg kom til et sted hvor jeg hadde fri utsikt til alle vindmøllene.

Turen gikk fint. Jeg gikk nesten 3 km. Og det var mer enn nok for meg i dag. Ikke det beste utgangspunktet akkurat, med dagsformen å ta hensyn til. Men det er så godt å gå litt, så da subbet jeg avgårde 🙂
Jeg gikk ikke en tung tur. Den verste biten er opp bakken før jeg er hjemme. Men da er jeg tross alt hjemme igjen, og kan flate ut så snart jeg kommer inn dørene.

I had a hike today, and that’s when I got to a spot with this view to all the windmills.

The hike went good. Almost 3 km. And that was far enough for me today. Not the best day for a hike, when thinking of my health this day. But it is so nice with some fresh air, and to walk a little. So then I stumbled along, as good as possible 🙂
I didn’t choose the most hard route. The hardest piece is the uphill before I am finally back home. But then I am home, and can rest as soon as I close the entrance door. 

 

Det finnes fine motiver langs veiene nå om dagen. Disse nyperosene har en fin rosa farge som jeg liker godt.

There are many lovely photomotives along the roads these days. This rose-hip has a beautiful pink color I like a lot.

 

Og her går jeg inn i et område jeg aldri har gått i tidligere. Et nytt boligområde. Det bygges noe helt vanvittig mye boliger i denne byen nå. Jeg lurer på hvor de kommer fra alle som skal bo her?

Here I enter a ground I have never been to before. A new housing estate. An insane amount of housing is being built in this city now.
I wonder where all the people comes from, who will move in here?

 

Litt spennende var det også, for noe er jo ferdig og innflyttet allerede.

It was exciting too, as some buildings are already finished with people living there.

 

Jeg kommer til en ganske stor lekeplass. Får ikke med alt på bildet. Men det ser kjekt ut for ungene her.

Suddenly I enter a big playground. Too big to fit into my picture. But it looks nice for the kids here.

 

Til og med for større barn og voksne er det noe å gjøre. Et lite utendørs treningsanlegg har også fått plass på denne lekeplassen.

Even for bigger kids and grown ups there are things to do her.e A small outdoors fitness center is also placed at this playground.

 

Og etter å ha kikket litt rundt på lekeplassen, begynner jeg på bakkene hjemover igjen. Og endelig er jeg hjemme. Hjem, kjære hjem ♥

And after experiencing the playground, I start walking the hills to get back home. And finally I am home. Home, sweet home ♥

 

Her er ruta jeg gikk i dag.

This is the hiking route today.

 

Og vel hjemme er det en litt trøtt Eva som søker hvile og lading av batteriene.

Safe back home, a tired Eva seeks rest and recharging the batteries.

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Vil jo ikke ha slike ting i naturen..men på bildet var det litt “kult”.. Fint å være ute litt..uansett lengde på turen.. Her i sentrum bygges det stadig nye leilighetskompleks..som deg lurer jeg på hvordan man får “fylt”dem opp med folk.. Grønn og fin plen hos deg..og du er bare såååå fin..Klem <3

      1. Ja, bildet ble ganske kult 😀 Så sånn sett ikke så ille. Men etter hva jeg hører, så er de lite gunstige i strømproduksjonen også, enda så store de er.
        Ja, fatter ikke det med alle boligene som bygges. Må jo være skikkelig mangel på plasser å bo, men jeg har ikke hørt noe om det akkurat 🙂
        Tuuuusen takk fine du ♥♥ Klem ♥

    2. En fin runde du gikk der 🙂 her bygges det også vanvittig mye – spennende å følge med på, men jeg skjønner heller ikke hvor alle som skal flytte dit kommer fra…… hmmmm 🙂

      1. Merkelig fenomen det der altså. Det bygges hele tiden noe nytt og dyrt. Men hvem skal bo der, og hvordan har de råd til det? Er jo kjekt med litt fornyelse og da. Men det kan kanskje bli litt mye og 🙂

    3. Har ikke satt meg så godt inn i vindmølle-produksjon enda, er hverken for eller i mot akkurat nå. Men som Annebe skrev over her, – de var faktisk ganske kule på det bildet 🙂

      Godt å få gått seg en tur, Eva. – Håper dagen i dag også blir én av de bedre😍👍

      1. Jeg forsto faktisk ikke helt motstanden til å begynne med selv. Men etterhvert har det demret litt for meg, og jeg ser galskapen i hele greia. Men de er jo fanscinerende da, og ble kule på bildet ja. Så jeg ser jo at jeg har fått meg et nytt favorittfotomotiv inntil videre 🙂
        Veldig godt med tur. Og dagen i dag har vært ganske god. Selv om dagen heter mandag og normalt er nokså dårlig 🙂 Nyter alle gode dager ♥
        Ha en herlig mandagskveld fine du ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg