HJELP, BILRUTA SPREKKER!!!

Da jeg kjøpte bilen min brukt for mange år siden, hadde den allerede en skade. Den hadde en steinsprut skade i frontruta. Ganske stor også i grunnen. Men ikke mitt i synet til meg som bilfører. 

I årenes løp har jeg ikke reflektert så mye over det egentlig. Bilen var jo brukt, den hadde skraper, og flere har den fått etterhvert 🙂 Og tydelig så har ikke den steinsprut skaden hatt noen betydning. Den har ikke utviklet seg. 

Så for ca en måned siden, kom en ny steinsprut skade. Irriterende var det. Men heller ikke den midt i utsikten til meg som sjåfør. Men rett foran meg, helt nederst i ruta. Jeg håpet jo på at det ikke skulle få noen betydning, denne skaden heller. Så jeg besluttet å vente å se.

For to uker siden skjedde en utvikling. Bilen hadde stått parkert ved et kjøpesenter i byen, og solen hadde skint på den. Nydelig varm vårsol. For et sjokk å komme tilbake til bilen etter handleturen, og se at den lille steinsprutskaden hadde utviklet seg til en sprekk på 15 cm mens jeg var borte en halvtimes tid!!!!

SUKK OG GRRRR!!!!

Etter å ha pratet med venner om saken, roet jeg meg, og bestemte meg for å vente litt med å gjøre noe med det, og det så ut til at det ikke skulle skje så mye mer. Alt roet seg. Helt til i dag.
Jeg og datteren min skulle ut å handle litt ting til påskepynt og klubbkveld. Og mens vi kjørte på motorveien, måtte jeg kikke litt ekstra på sprekken. Den var blitt større siden sist jeg studerte den. Og jeg kommenterte det til datteren min. Hun var enig.

Et par minutter senere kikket jeg igjen på sprekken, og til min store forskrekkelse så det ut som den vokste mens vi satt og så på. Og ja, det gjorde den faktisk. Det så ut som en slange som buktet seg bortover ruta. Creepy følelse for å si det rett ut, og panikken begynte å vokse i meg. Vi fikk parkert så raskt som mulig, og jeg fikk ringt til Hurtigruta Carglass. Den første og beste jeg kom på. Der fikk jeg en hyggelig østlending på tråden, som beroliget meg med at det ikke var noen fare for å kjøre videre osv. Og han beskrev hvordan vindusruten var bygget opp. Jeg pustet lettet ut, og besluttet å kjøre innom for å vise frem skaden, og få noen til å bekrefte dette. Og som sagt så gjort. 

Vel fremme fikk jeg i tale en hyggelig og service innstilt mann, som kikket på skaden, og fortalte like nøye som han i telefonen, hvordan ruten var oppbygd, og hva som evt kunne skje. Han fikk jo forklart litt bedre da, hvor han fortalte at sprekken ville fortsette, og kanskje skifte retning. Så i dag sitter jeg igjen med en god del ny viten om frontruter på en bil 🙂 Konklusjon, ruten MÅ skiftes…men det behøver ikke å skje med en gang. Fordi skaden er ikke sånn at den hindrer sikten. Så da er påsketuren til Sørlandet reddet 🙂 For ikke å snakke om at jeg bør finne penger til egenandelen på 2000 kroner, en eller annen plass. Får vel kanskje satse på Gull lotto eller noe sånt… Men tviler vel på at vinnerlykken står ved min side. Inntektene står ikke i forhold til utgiftene i alle fall. Såpass kan jeg bekrefte. Sukk. Men i alle fall…den gode nyheten er at det ikke står om livet sånn på stående fot. En mangellapp er verste konsekvens. Eller at sprekken skifter retning. Mannen på verkstedet forsikret meg om at jeg ikke ville ende opp med ruta i fanget sånn plutselig. Så da er panikken avverget, for denne gang! 🙂 


Frontrute med hjertesorg.

 

#hurtigrutacarglass #frontrute #steinsprut #skade #lotto

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg