MANDELKAKE MED KIRSEBÆRFYLL

Jeg liker å lese matblogger, for det er så mange flotte oppskrifter å finne. Men jeg har aldri prøvd meg på å lage egen matblogg, for så dyktig er jeg jo bare ikke. Men jo, til tider trives jeg på kjøkkenet. Og når jeg først skal lage noe, så vil jeg jo svært gjerne at det skal smake godt 🙂

I går hadde jeg venninneforening. Og da er jo alltid spørsmålet: Hva skal jeg servere? Svaret denne gangen ble Kjøttdeigpai og Kirsebærkake.

Den kaken er jeg veldig tilhenger av. Den er lett å lage, smaker utrolig godt, og passer til både selskap og enda finere anledninger. 

Jeg fikk den servert en annen venninnekveld for mange år siden, og fikk da oppskriften tilsendt, for jeg hadde lyst å lage den selv. Nå kom jeg på at jeg har lyst å dele den videre.

Håper den smaker 🙂

MANDELKAKE MED KIRSEBÆRFYLL

2 egg

200 gr sukker

piskes og blandes godt sammen med

200 gr malte mandler og

1 teskje bakepulver

 

Stekes på 180 grader i ca 40 min. 
(evt. litt mindre hvis den begynner å bli brent!)

 

Fyll oppå kaka:

1/3 l fløte

1,5 dl melis

1 eske philadelphia ost (200 gr)

Pisk kremen stiv, og bland oppi Philadelphia osten.

 

1 boks kisebærfyll

(amerikansk paifyll Hartleys fruitfilling hos Helgø)

Dette skal oppå kremen.

 


Ingrediensene til kaken og fyllet.

 


Egg og sukker piskes sammen.

 


Malte mandler (Jeg kjører mine i mikser, ikke for lenge), og bakepulver blandes i eggedosisen.

 


Røren has i bakepapirkledd, smurt form. Jeg brukte hjerteform denne gangen, men vanligvis bruker jeg 24 cm form. Stekes ved 180 grader i ca 40 minutter.

 


Kremfløten piskes stiv sammen med melisen. Og Philadelphia osten blandes i til en glatt krem.

 


Ostekremen bres over kaken. Noen ville kanskje hatt kremen langs kanten også, men det er en smakssak.

 


Til slutt har man over kirsebær fyllet. I oppskriften står et eksempel på godt kirsebær fyll. Selv kjøpte jeg et annet merke, på Spar. En gang i fortvilelse fikk jeg ikke tak i, og da brukte jeg kirsebærkompott. Det smakte også godt. Kaken ble spist opp på en-to-tre 🙂 Men fyllet må ha en litt fast konsistens, sånn at det ikke drypper av kaken.

 

 

#mandelkake #kirsebær #kirsebærfyll #kake #krem #ostekrem

 

8 kommentarer
    1. Åååå den så himla god ut 🙂 Åsså så masse kule bilder da 🙂
      Går det an å bruke andre bær og?
      Klem til deg

    2. Monica Tronsmoen: Tusen takk for det 🙂
      Ja, klart det går å bruke andre bær, og frukt. Så lenge det har en konsistens som ikke flyter av kaka, så kan man sikkert variere etter smak og behag 🙂

    3. Den såg kjempegod ut! Jeg har og en kake med sånn krem, å det går godt an å vispe i Philadelphia osten samtidig! Da slipper du å vispe to ganger!

    4. May: Ja, den er kjempegod…virkelig 🙂 Konfekt 😉
      Stemmer det, det går an å vispe begge deler sammen. Jeg synes selv det er greiest å vispe kremen først. Men det er jo en smakssak 🙂 Tusen takk for tipset 🙂

    5. 😁 Jeg har en slik litt merkelig uvane. Finner jeg en bok med noe som tiltrekker meg litt så leser jeg alltid siste side først. Aviser og diverse andre tidsskrifter blir også lest fra siste side og framover. De som har lagt merke til dette 🙈 har jo da analysert dette med å riste på hodet og kalle meg eksentrisk. Nå ble du offer for det samme så det er muligens et godt tegn 👍

      1. Hehe….vi kan ikke alle fungere helt på samme måte 🙂 Så eksentrisk eller ei, viktigst å like det man leser mener jeg 🙂
        Så tusen takk for det ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg