BARBARISTA I BERGEN

Etter et av mine besøk i Bergen i høst, fikk jeg definitivt smaken på et spesielt hyggelig utested, som min venninne, Monica, tok meg med til. BarBarista!

Mitt Bergensbesøk var grunnet en avtale på Haukeland, og derfor hadde jeg ikke så lang tid til rådighet nede i byen. Så altså, når jeg da først var innom, så hadde jeg gjort avtale om å møte Monica, for første gang 🙂 Vi hadde i lengre tid chattet, etter å ha møtt hverandre på et sosialt nettsted. Vi fant at til tross for en del forskjeller, så hadde vi god kjemi i skrivingen, og håpte at vi skulle kunne få til et godt vennskap. Og som sagt, så gjort. Vi avtalte å møtes på BarBarista, som da altså er hennes stamsted!

Jeg fikk beskrivelse av hvor gaten lå, Øvregaten, og så var det å finne rette lokalet. 

Monica sto på utsiden og ventet på meg, sånn at jeg ikke skulle ta feil. Men faktisk, tror ikke det er så lett å ta feil. Knallgrønn farge på veggen utenfor, og store vinduer hvor man ikke akkurat tar feil av hva som er innenfor.

 

Da jeg kom innenfor, ble jeg sånn halvveis forvirret, for en salig blanding av alt mulig fanget blikket mitt øyeblikkelig. Og med alt mulig, mener jeg virkelig alt mulig. Her var alt fra stoler, bord og salonger i alle slags varianter, bilder på vegger og til og med i taket, og pynt og lamper som jeg faktisk aldri ville kommet på selv, ville gjøre noen spesielt innbydende dekorativ virkning. Men her, smeltet alt sammen til en trivelig og velkommen symfoni ♥

 

Mitt første besøk på BarBarista sammen med Monica, var kort…et par timer, så var det over. Da måtte jeg finne bussen som skulle ta meg med til flyplassen. Men en ting besluttet jeg ganske tidlig. Og det var at hit skulle jeg tilbake. Enten med Monica, med andre, eller alene.

Neste gang i Bergen, hadde jeg med broren min, Tom. Jeg hadde gledet meg, for at han også skulle få se plassen. Men, dessverre var vi der så tidlig, at de hadde ikke rukket å åpne enda. Skuffelse!
Men istedet fant vi at vi fikk gjøre andre ting. Denne gangen var også viet en avtale på Haukeland, og derfor hadde vi ikke ubegrenset tid nede i byen. Men dessverre måtte vi reise hjem uten BarBarista opplevelsen.

Etter dette siste besøket i Bergen, som faktisk var det siste i helseforbindelsen, besluttet jeg at jeg måtte skifte stue. Og inviterte meg selv på helgebesøk hos Monica 🙂 Denne gangen ville jeg gjøre Bergen skikkelig. Ikke bare små glimt, men faktisk oppleve noe. Og Monica tok vel imot meg, i flere dager. Delvis sammen, fikk jeg utforsket den nydelige byen, og selvsagt ble jeg behørig presentert på BarBarista. Jeg fikk møte Monica’s venninne, som også er innehaver av BarBarista, May Vik Medås. Og hennes samboer, Arild Wærness. Flotte, fargerike og utadvendte mennesker med stor glede og kjærlighet for stedet.


Meg sammen med innehaver May Vik Medås.

 


Arild Wærness, med luen hans kjære nettopp har strikket til han.

 

BarBarista er som navnet tilsier, en kaffebar 😉 I alle fall tolker jeg det sånn. Og kaffe har de, i forskjellige varianter og for de fleste smaksløker. De har også andre fristende drikker. Noe å bite i har de også. Et lite utvalg småretter, og kanskje en vaffel eller to. På kvelden er stedet forvandlet til pub, hvor man enten nyter øl og vin, eller en drink, eller fortsatt drikker kaffe, for eksempel 😀 Men det jeg oppdaget er at det er like trivelig, lunt og koselig der samme hvilken tid det er på døgnet. DJ’en er som regel Arild, som med hatt på, spiller LP’er av den gode gamle sorten, variert og veldig hørbart. Sånn at man faktisk kan sitte der og ha en samtale, og høre hverandres stemme.

Interiøret er på en sånn måte, at hver gang man kommer inn dit, så ser man noe nytt, noe man ikke har sett før. Man gjør stadig nye oppdagelser. Jeg har jo ikke vært der så enormt mange ganger. Men likevel, så tror jeg dette gjelder flere enn meg 🙂


Både tak og vegger er galleri for en god del ting man ikke hadde kommet på som dekor.
Men likevel fungerer det strålende, som blikkfang for liten og stor 🙂 


Når det er fullt på veggene, tar man i bruk taket 🙂


Kreative barkrakker.

Et av bordene er dekorert av flere tegneseriekunstnere som har vært innom. 

Hyggelig stemning på kveldstid.



Toalettene som ligger i kjelleren er like fargerike som resten av lokalet. Her vises da dametoalettet 🙂 

 

Neste gang jeg kommer dit, så er jeg sikker på at jeg oppdager noe nytt jeg ikke har sett før. Jeg vet at det henger et aktfotografi av innehaveren der, og jeg vet også at de har “festlokale” i kjelleren, som kan leies for lukkede arrangement. Og jeg kommer til å besøke BarBarista igjen. Noe annet ville vært utenkelig. For meg, som trives godt på steder hvor ikke alt er symmetrisk, stramt og sterilt, så er dette plassen. Her kan jeg føle meg hjemme, i lag med alle slags mennesker som finner veien innom. Og jeg vet også at her er arrengementer med jevne mellomrom. Selv om jeg ikke fikk med meg noe av det. Quizkveld er ett av dem. Og jeg vet at nylig skulle en forfatter innom, for å ha boksignering. Forfatteren har utgitt boken i min brors forlag, Commentum. Og selv om det ikke foregår noe spesielt der, så er man selv med på å gjøre plassen trivelig, med en god prat og glad latter.
Så for deg som ikke har vært der, men planlegger å ta turen; Vær forberedt på hyggelig og fargerik atmosfære 🙂

Jeg har funnet noen linker som omhandler fargerike BarBarista:

 

 

#barbarista #kaffe #utested #bergen #pub #fargerik #symfoni #mennesker #øl #vin #småretter #atmosfære

 

 

2 kommentarer
    1. Herlig innlegg, Eva! 😀 Og ja, du kommer helt garantert til å oppdage noe nytt neste gang. 😉 I går var det “Ladies Night” i regi av LLH i kjelleren, så VIPS, så var det mange kjente der også 😀
      Alltid noe moro på BarBarista – Lungebetennelse og hoste, eller ikke 😉

    2. monicen: Lungebetennelse eller ei…Man trenger noe å glede seg over samme hva 🙂 Kjekt at du likte innlegget 🙂
      Ladies Night ja…og så var ikke jeg der??? Ille altså 😛 hehehe 😉

      God bedring til deg…nå MÅ du se å bli frisk <3
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg