HYPOTYREOSE – LAVT STOFFSKIFTE

Jeg skriver støtt og stadig at jeg ikke har energi og overskudd. Hver gang jeg skal gjøre noe, må jeg ha mange pauser. Jeg klarer ikke å stå på. Og beundrer alle andre som klarer det.


Bildet er funnet via Google.

Min mangel på energi bunner ut i to viktige ting. Den ene er at jeg i mange år har slitt med feber og sykdom. Den andre er at jeg har lavt stoffskifte, Hypotyreose.

Det med feber og sykdom har jeg endelig klart å komme meg over nå. Etter mange år med uforklarlig feber, forsvant den i oktober da jeg hadde en infeksjon som ble behandlet med antibiotika. Det viser seg da at jeg antakelig har hatt en skjult infeksjon i disse årene. Og det ga jo utslag i feber, og at jeg aldri var frisk. At jeg er trøtt og mangler energi mener legen vil ta litt tid, siden kroppen min har vært gjennom mye.


Bildet er funnet via Google

Hypotyreose er noe jeg aldri blir kvitt. Jeg er medisinert, antakelig livet ut. Hypotyreose er lavt stoffskifte. Jeg fikk påvist dette for over 20 år siden. Det er ikke alltid så opplagt å komme på å påvise det, for det kommer snikende. For meg ble det så ille at jeg kunne sove hele dagen, og hele natten, og likevel var jeg aldri utsovet. Jeg følte alltid behov for mer søvn. Jeg la kraftig på meg, og jeg var veldig ofte syk.

Hypotyreose, eller lavt stoffskifte, kommer nesten alltid av en svikt i skjoldbruskkjertelen, og ofte er det en betennelse som forårsaker svikten. Skjoldbruskkjertelen produserer hormonet tyroksin, som virker på alle celler i hele kroppen. Mangel på tyroksin gir mangeartede symptomer. 

Det antas at mange har en arvelig disposisjon for å utvikle sykdommen, og at større belastninger og livskriser kan medvirke til at sykdommen utvikles. Omtrent 80 prosent av de som får hypotyreose, får den autoimmune varianten som kalles Hashimoto. Noen utvikler også andre autoimmune sykdommer som diabetes, revmatisme, leddgikt, Sjøgrens syndrom, pernisiøs anemi m.m. Sykdommen finnes i alle aldersgrupper, og den forekommer hyppigere med økende alder. Det er flest kvinner som får sykdommen.

Hypotyreose er kjent som en snikende sykdom, og hos de fleste kommer den gradvis. Derfor kan det være vanskelig å legge merke til forandringer.

Kilde: http://www.stoffskifte.org/Lavt-stoffskifte-hypotyreose/

 

Symptomer:

Aldri uthvilt
Ukonsentrert
Glemsk
Fryser
Hovne fingre og ben
Håravfall, tørt og livløst hår
Tørr hud
Hes og uklar stemme
Vektøkning til tross for dårlig apetitt
Forstoppelse eller treg mage
Søvnforstyrrelser
Hyppige humørsvingninger
Depresjon, nedstemthet
Nedsatt eller ingen sexlyst

Mange av disse symptomene har stemt, og stemmer fortsatt på meg. Jeg er jo nå medisinert, og tar tilskudd av thyroxin, og da har mye ordnet seg. Men likevel mangler en del ting. Da jeg leste meg litt frem her om dagen, så fant jeg ut noe jeg har prøvd å få frem hos legen min. Nemlig det at det som er normal thyroxindose hos naboen, trenger nødvendigvis ikke å være normalt for meg. Det vil si at det kan være store forskjeller fra person til person, for hva som er normalen. 
F.eks. min normale kroppstemperatur er rundt 36.5 grader. Mens for en annen person er normalen 37 grader. Det er så individuelt. Og det samme gjelder jo for hva som er normalt stoffskifte nivå. Da jeg tok dette opp med legen min, fortalte han meg at det er veldig vanskelig å dosere når man i blodprøveresultatene ligger innenfor normalen. For man kan ikke vite hva som er min normal. Ergo: Han ville ikke være med på å justere dosen.


Jeg tar thyroxin i form av Levaxin.
Bildet er googlet.

Når jeg leste meg frempå nå, fant jeg ut at det finnes et annet preparat man kan kombinere med thyroxin. Et stoff som heter Trijodtyronin. Dette sier selvsagt ikke meg noen ting. Men om jeg tar det opp med legen min, er jeg vel nokså sikker på at han er like steil. For å bli så nøye medisinert, krever veldig nøye oppfølging. Og det er det visst ikke så mange som driver med. 
Legen min har sagt at etter all sykdom som jeg tross alt har hatt i flere år, så må vi gi det litt tid. Kanskje vil energinivået mitt komme seg etterhvert. Jeg måtte huske på at kroppen min er veldig nedkjørt etter så mange påkjenninger. Så da har jeg roet meg med det, inntil videre. Men, jeg følger godt med. For av alle symptomene listet ovenfor, sliter jeg fortsatt med: a
ldri uthvilt, glemsk, frysen, hovne ben, tørr hud, treg mage, søvnforstyrrelser, og nedstemthet.

De andre symptomene har jeg tidligere hatt, bortsett fra hes og uklar stemme. Så med andre ord, det gjenstår enda mye, selv om jeg ligger innenfor normalen på blodprøvene. 

Oppsummering:

Jeg avventer situasjonen, vel vitende om at jeg har rett. Men klokken tikker, og snart er jeg ute i en skikkelig ille krise, hvor sosialen er neste instans som får meg bankende på døren…igjen. Men jeg satser på at jeg klarer å få meg en liten stilling, som jeg kanskje vil klare å ha akkurat nok energi til. Sånn at jeg vil føle at jeg gjør noe nyttig, og tjener pengene mine stolt selv 🙂

Lykke til, til meg selv 🙂

 

#thyroxinmangel #stoffskifte #energimangel #levaxin #feber 

 

 

10 kommentarer
    1. Vi virkelig krysser fingrene for at det går rette veien med deg, og det har jo blitt en bedring i løpet av siste halvår, så det kommer seg jo sakte men sikkert. EN ting er sikkert: Humøret ditt er HELT annerledes, og det er fantasktisk deilig å se en så fin utvikling! 🙂
      Kjempeklem! <3

    2. monicen: Tusen takk…setter veldig pris på det. Ja, sakte men sikkert går det fremover, håper å komme helt i mål.
      Ja, humøret mitt er veldig bra. Energien i hodet den har kommet seg betraktelig, og du har jo virkelig fått bevitnet akkurat det 😀 Og jeg føler det selv også. Det er herlig å endelig være oppegående i hodet i alle fall 🙂

      Kjempeklemmer tilbake <3

    3. Huff ja..slenger meg på de andre her..du har et mye mer stabilt humør nå, og du har fått det roligere rundt deg.
      Det er slitsomt å leve med konstant sykdom, og utallige diagnoser.
      Føler virkelig med deg. Du viser at du ikke gir deg og står på i vanskelige stunder. Det er viktig å lytte til kroppen..det er tross alt vi som lever med den 24 timer i døgnet 🙂
      Klemmer <3

    4. Monica: Ja, det er helt sant…ting har skjedd, og jeg har i alle fall MYE bedre humør nå 🙂
      Og som du sier…vi må leve med kroppen vår 24 timer i døgnet. Viktig å ta vare på seg selv 🙂

      Klemmer <3

    5. Hei. Interessant å lese om mennesker i samme sitasjon. Jeg har også lavt stoffskifte og mulig infeksjon (Borreliose), kunne vært interessant å ta kontakt med deg for å utveksle erfaringer. Mvh Nadine

    6. Nadine: Høres ikke så bra ut med borreliose, om det er det du har. Misunner deg ikke. Og i tillegg er det ikke uvanlig å utvikle andre sykdommer også, i tillegg til stoffskiftet. Noe jeg sliter veldig med selv. Dele erfaringer er alltid interessant, og spesielt med tanke på at man får forståelse 🙂 Tusen takk for kommentaren din. Jeg skal lese litt på din blogg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg