14 FLÅTT / 14 TICKS

Katten min har en tendens til å få MYE flått denne sommeren. Selv om han får både det ene og det andre middelet mot flått og annet utøy. Og når jeg går tur i skog og mark er jeg også alltid redd for å få flått. Men det har gått bra så langt. En gang tidligere har jeg fått en flått, og det er mange år siden, da jeg var på hytta.
I forbindelse med mine helseproblemer har jeg blitt testet flere ganger for Borrelia, men testen kom heldigvis ut negativ hver gang.

I går var det endelig fint vær igjen. Jeg hadde vært ute og spist lunch med en venn, og kom hjem og satte meg ut på terrassen en liten stund. Med bena hvilende i gresset.

En stund senere kom sønnen min også ut. Jeg hadde da forflyttet meg, og holdt på å stelle noen av plantene på terrassen. Sønnen min plukket opp noe han fant i gresset, noe som hadde falt av en stol. Så da fikk han satt den på plass.

Og plutselig oppdager han at det kryper og kravler på armen sin. Noe helt vanvittig. Det viser seg å være en gjeng flått. Han skyndte seg å få dem av, så vi talte dem ikke, men det kan ha vært så mange som som 10 stykker. Ingen av dem nådde å sette seg fast, siden de ble oppdaget så fort.

En stund senere oppdager jeg noe som kryper på meg selv. Under den ene neglen min. Og jammen er det en flått 😮
Ganske fortvilet begynner jeg å granske oppover armene mine jeg også, og håper at det kun er denne ene jeg har fått. Og ganske riktig, jeg fant kun denne ene flåtten på armene.

På bena derimot……. Hjelpe meg!

My cat tends to get a LOT of ticks this summer. Although he gets both the one and the other remedy for ticks and other vermin. And when I go for walks in the woods and fields, I am also always afraid of getting ticks. But it has gone well so far. Once before I got a tick, and it is many years ago, when I was at the cabin.
In connection with my health problems, I have been tested several times for Borrelia, but fortunately the test came out negative each time.

Yesterday it was finally nice weather again. I had been out eating lunch with a friend, and came home and sat out on the patio for a while. With legs resting in the grass.

A while later, my son also came out. I had then moved, and was tending some of the plants on the terrace. My son picked up something he found in the grass, something that had fallen off a chair. So then he had to put it in place.

And suddenly he discovers that it is crawling and crawling on his arm. Something completely insane. It turns out to be a bunch of ticks. He hurried to get them off, so we did not count them, but there may have been as many as 10 pieces. None of them managed to get stuck, since they were discovered so quickly.

A while later I discover something crawling up on myself. Under one of my nails. And well, it’s a tick: o
Quite desperate, I begin to examine my arms too, and hope that this is the only one I have received. And quite right, I only found this one tick on my arms.

On my feet on the other hand ……. Please help me!

 

Her sitter jeg, og lar alle blindpassasjerene ta plass, helt uten at jeg oppdaget det.

I’m sitting here, letting all the blind-passengers take their seats, completely without me noticing.

 

Jeg fikk ikke panikk akkurat, men jeg så for meg den kjempejobben å sjekke hele kroppen. Jeg var ikke akkurat i god form når dette ble oppdaget. Men jeg gransket begge bena og fikk av mange flått. De var alle plasser, mellom tærne, nedi kanten på tåneglene, oppover leggene.

Jeg fikk begge barna mine også til å granske meg med lys og lupe. Og de fant flere de også.

Da hele kroppen var sjekket, hadde vi fjernet 14 flått. Hvor 3-4 av dem hadde begynt å sette seg fast. Noe så sykt ekkelt altså. Flått hjemme på min egen plen, så mange til og med!

Jeg hadde planer om å klippe plenen i dag, men jeg tror jeg venter til i morgen, eller i overimorgen. Håper at de da har flyttet, eller dødd i mangel på kropper å nære seg på.

Og jeg tipper at de kommer fra en eller annen flått som har sluppet taket i et dyr som har vært innom plenen. Det kan være fra min egen katt, eller fra en annen katt. Det er ofte katter innom. Ja til og med en stor hund har vi observert i hagen min for ikke lenge siden. Og mange fugler selvsagt.

Og flåtten som fant veien på oss, var på larvestadiet har vi lest oss til. Så jeg håper ikke den overlever der på gresset. For det er sikkert enda mange igjen der. Æsj altså….!

 

I didn’t exactly panic, but I imagined the huge job of checking my whole body. I was not exactly in good shape when this was discovered. But I examined both legs and found many ticks. They were all places, between the toes, down the edge of the toenails, up the legs.

I also got both my children to examine my skin with a light and a magnifying glass so to speak. And they found even more.

When the whole body was checked, we had removed 14 ticks. And 3-4 of them had started to get stuck. Increadibly discusting. Ticks at home on my own lawn, and so many!

I had plans to mow the lawn today, but I think I’ll wait until tomorrow, or the day after tomorrow. Hope they have then moved, or died for lack of bodies to feed on.

And I guess they come from some tick that has left an animal that has visited my lawn. It could be from my own cat, or from another cat. Cats often stop by. Yes, even a large dog we have observed in my garden not long ago. And many birds of course.

And the ticks that found its way to our skin was at the larval stage. I found this on a webpage. So I hope the rest of them don’t survive out there on the grass. Because there are probably still many left there. Oh well….!

 

Er du redd for flåtten?

Are you afraid of the ticks?

17 kommentarer
    1. Huff! Det hørtes skummelt ut. Er glad kattene mine ikke har fått flåttbitt. Kjenner flere av mine rasekattvenner som har hytter hvor de har med seg kattene sine. De må sjekke kattene sine grundig.

      Lurt å ta dette på alvor ja.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Ja, når det er skog i nærheten, så er sjansen for flått stor. Her har vi skog rett i nabolaget, så det er mye flått å få ja. Det er det som er dumt. Og i år har det vært en mild vinter, og da blir det mye flått.
        Fineste helgen til deg og dine firbente små ♥ Klem ♥

    2. Huff, ja kattene er jammen utsatt, de som vandrer rundt i skog og kratt. Jeg har ikke sett min katt på flere dager, den storkoser seg utendørs nå om sommeren. Og så kommer den inn og spiser litt iblant. Mye flått på ham til tider. Datteren min er flink og renser dem bort. Men jeg klarer det ikke. Jeg bare brekker meg, og blir kjempedårlig. Så jeg er glad hun får det til. Borrelia kan skade både dyr og mennesker, så lurt å ta det på alvor ja.

      1. Ja, verste jeg og vet om. Jeg blir skikkelig uvel når katten har fått flått. Og jeg klarer ikke å fjerne dem heller. Jeg bare brekker meg og må snu meg bort. Så det er datteren min sin jobb. Jeg skal aldri ha katt igjen, bare pga akkurat det.

    3. Absolutt redd flott! Du får klippe det gresset, klippe dem i filler. SÅ de ikke får noe sted å gjemme seg osv. Håper du slipper denne opplevelsen igjen. Ekkelt 😮

      1. Ja, gresset skal til pers, forhåpentlig i morgen, hvis jeg overhodet tør å trå ned på gresset da 🙂
        Skikkelig ekkelt ja. Og bare tanken får det til å grøsse her hos meg…..

    4. dette er ikke kjekt nei ,jeg får flått hver gang jeg går i marka ,men i år har jeg tatt en flåttvaksine og skal ha påfyll 2 ganger til ,den beskytter mot en farlig hjernhinnebetendelse en kan få fra flåtten ,borelia har jeg hatt en gang men det utviklet seg ikke til boreliose,måtte gå på pencilin i 6 uker .Du må sjekke deg hver dag du nå siden du har fått så masse i hagen din

      1. Ååå….godt det ikke utviklet seg til boreliose. Jeg har hørt om vaksinen. Beskytter den kun mot hjernehinnebetennelse?
        Ja, sjekker meg hver dag nå. Tør ikke gå ned på gresset. Leit at det skal være sånn. Men jeg må vel få klippet plenen en eller annen gang denne helgen. Gleder meg ikke til det akkurat.

    5. Vrææææl!😱😱😱
      Flått er mitt mareritt! Absolutt det ekleste krypet som finnes!
      Bra du oppdaget dem,- nå vet du at de kanskje er der fortsatt, så du får ta en jevnlig sjekk hver dag.
      Skrekk og gru… Håper du får sove godt i natt, Eva💕😘

      1. Ja, flått er supervemmelig. Jeg kan virkelig ikke fordra dem, og er redd for dem. Jeg har ikke turt å gå på plenen etter dette, men skulle veldig gjerne klippet plenen. Så det er jammen ikke noe gøy. Får vente en dag eller to til.
        Jeg sov sånn noenlunde greit 🙂
        ♥♥♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg