DAGENS ANTREKK ER SELVSAGT BUNAD

Jeg har altså ikke en moteblogg. Men siden vi har dagen over alle dager i dag, kan jeg jo vise frem bunaden min, som jeg har hatt i 31 år. Den er min stolthet. Og jeg er sikker på at alle andre som har bunad, føler den samme stoltheten når de tar den på.

Bunad er jo et festplagg, og har lange tradisjoner. Bunaden finnes også i uendelig mange varianter, over hele landet. Min bunad kalles Jærbunad. Den kom først i 1982. Året før jeg konfirmerte meg. Og siden jeg ikke hadde hatt interesse for den svarte Rogalandsbunaden, og moren min derfor ikke hadde begynt å sy en til meg, ble jeg da så forelsket i den nye bunaden, at jeg ønsket meg den. Og moren min satte i gang med nål og tråd, og sydde bunaden til meg på under et år. Jeg sto konfirmant i 1983, stolt og glad i min nye bunad 🙂

Nå i dag, 31 år og en utsying senere, bruker jeg fortsatt bunaden. Bare at etter den ble sydd ut, slanket jeg meg igjen. Og dermed ble bunaden litt for stor. Men, bedre med litt for stor, enn litt for liten 🙂

Datteren min har på seg en fest drakt, men med deler av det første sølvet jeg hadde til min bunad. Om to år skal hun konfirmeres, og da arver hun en Rogalandsbunad. Det gleder vi oss til 🙂

 

Gratulerer med Dagen ♥

 

 

#bunad #festdrakt #nasjonaldag #mai

6 kommentarer
    1. Nydelig bunad – det må jeg virkelig si 🙂 Skjønner godt du heller ville ha den da du stod konfirmant! 🙂 Og WOW – godt gjort av din mor å sy den! 😀

    2. monicen: Tusen takk 🙂
      Ja, hun var så flink…ønsket jo sterkt at jeg skulle ville ha bunad, så da hev hun seg rundt 🙂 Flinke mammen min 🙂

    3. Vel overstått 17.mai i vakker Jærbunad 🙂 Jeg har Oslobunad (lys blå) men i går var jeg på jobb og da var det uniform, som vanlig. Ha en fin søndag, i dag skal vi grille og bare kose oss i sola :-)))

    4. Lene S.: Tusen takk 🙂 Ja, vel overstått 17. mai til deg også….selv om du tilbrakte din i uniform. Bra vær er godt for humøret 🙂 Kos med grilling. Benytt anledningen hver gang den byr seg :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg