EVENTYRLIGE ROMA (dag 1, Vatikanet)

Jeg var i Roma siste uka i juli, sammen med mine to tenåringsbarn, Amalie, 13 år, og Daniel, 18 år.


Noe av det første vi prøvde ut var Metroen. I Roma kan man i grunnen gå til de fleste ting, men likevel er det tidsbesparende med metro, når bena også skal være hele innen vi kommer hjem igjen 🙂

Vi reiste fra heten her hjemme, til heten i storbyen. Og jeg tenker på det, det var jammen godt vi var blitt godt vant til varme og sol, for i storbyen blir varmen gjerne mer intens.

En uke i Roma, det var jammen akkurat passelig. Jeg hadde fra før av vært to ganger i Italia, men aldri i Roma. Barna mine hadde aldri satt sine ben innenfor Italias grenser, så dette var en skikkelig første gang på flere måter.

For noen år siden var vi i London, på en lignende tur. Og vi gledet oss alle til å gjenta suksessen i Roma.

Vi hadde forhåndskjøpt billetter til de største attraksjonene, med fast pass og greier. Noe jeg i ettertid er virkelig lykkelig for. For da vi skulle inn f.eks. i Vatikanet, kunne vi glatt gå forbi en kø som sikkert var 2 timer lang. Misunner virkelig ikke dem som sto der i den køen i heten. Fast Pass er jo en form for sniking etter min mening. Men likevel så betaler man jo ekstra for det. Og det var det verdt i denne anledningen 🙂

Noe annet som virkelig var verdt pengene…var kaldt vann på flaske. Det krydde av indere som solgte “One euro, cold water”. Og dette ropte de ut med sin aksent til stor forlystelse for barna mine, som seg imellom spøkte med dette, og etterlignet måten å si dette på. Til stor latter for oss alle 3 🙂
Men bare så det er sagt, vi kjøpte ikke fra dem….vi gikk i de rullende kioskene, og kjøpte vann som var fryst ned, og halvtint. Det var virkelig fantastisk deilig i varmen. Da kunne man bruke flasken til å kjøle ned pannen litt, uten å varme opp vannet. 


Akkurat kommet innenfor Vatikanmuseet. Vi skulle bruke et par timer i Vatikanet, men endte med å bruke hele dagen 🙂


I Vatikanbyen er det mange flotte plasser, og bare utsmykkede bygninger å se. Og selvsagt en drøss med turister. Det var litt artig å se masse nonner og munker med mobiltelefoner og fotoappareter også. De var turister de også, akkurat som oss 🙂


Fra den egyptiske avdelingen i Vatikanmuseet. Det var også sarkofager som var åpne, med mumier oppi. Men datteren min synes det var for sterk kost.


Jeg som alltid har hatt venner fra inn og utland, har benyttet meg mye av postens tjenester. Men i riktig gamle dager i Irak, hadde de ikke brevpapir, da skrev de brev på leire, og brente og sendte avgårde. Jammen var de kreative, selv på den tiden. Jeg er imponert jeg 😀


Den jobben Michelangelo gjorde, er bare så fantastisk. En ting er å male fantastiske malerier, men å male dem mens man holder armen opp i været hele tiden…det kan sannelig ikke ha vært en lett jobb. Utrolig fantastisk å få se disse kunstverkene med egne øyne.

Da vi besøkte det Sixtinske Kapell, fikk vi dessverre ikke lov til å ta bilder, men ellers ville jeg nok vist frem noen av kunstverkene derfra også 🙂


Enda en av plassene i Vatikanet.


En av fontene, og i bakgrunnen skimtes tårnet til Peterskirken.


En liten pause i et av Vatikanets Pizzeriaer, kartlesing kan føre til litt frustrasjon. Men, vi fant da ut av det til slutt 😉



Trappen som fører oss ned og ut av Vatikanet.


Et maleri av Adam og Eva i Paradis. Malt av Wenzel Peter.


Utenfor Vatikanets bymur.


Etter Vatikanet avsluttet vi dagen i en Hop on, hop off buss 🙂

Første dagen vel overstått. Magisk å gå i Vatikanet, noe av det som gjorde mest inntrykk.

Fortsettelse følger etterhvert.

 

#reise #Roma #tur #Vatikanet #kunst #opplevelser #Michelangelo #Egypt 


2 kommentarer
    1. Jeg har aldri vært i Roma, men det ser ut som et spennende sted, med mye å se på..
      Og så flotte unger du har..og ikke minst du da…:)…Fortsatt fin dag <3

    2. annebe: Tusen takk for det 🙂 Jo, Roma er plassen hvis man er interessert i kultur og historie, og samtidig har lyst å oppleve pulserende byliv, god mat og masse farger 🙂 Kan virkelig anbefale det om du noen gang får muligheten 🙂

      Ha en kjempefin dag videre du også <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg