ICE BUCKET CHALLENGE

Jeg har fått en Ice Bucket Challenge på Facebook. Har foreløpig ikke sett noen norske…i alle fall ikke av mine venner, som har utført en sånn challenge. Den jeg fikk kommer fra USA, en fjern slektning av meg som sendte utfordringen videre til meg. Men jeg så nettopp en video som omhandler sykdommen ALS, og det er jo ikke tvil om at sykdommen er grusom.

Isolert sett er det jo grusomt. Det at musklene svinner hen, mens hjernen er like aktiv og fullt brukbar. Men det finnes jo mange andre sykdommer også som er like grusomme. Men på andre hjerteskjærende måter.

Jeg synes jo at det er flott at man klarer å sette søkelyset på forskjellige sykdommer og veldedige aktiviteter, men jeg synes jo at det er dumt at jeg ikke har råd til å være med å støtte noe av dette. Jeg tilhører de fattige i samfunnet. Jeg har hus og hjem, men det er også alt. Og det er jo ikke lite det altså. Men jeg har ikke noen reell inntekt. Og er enda for syk selv til å kunne klare å ta meg en fulltidsjobb, som kanskje kunne betalt alle regningene mine.

Så hva gjør jeg nå?
For ettersom jeg har forstått, så skal man ikke bare tømme en bøtte isvann over hodet, men man skal også betale en sum inn til ALS? Jeg kunne godt tømt den bøtta over hodet mitt, og sendt utfordringen videre. Men det blir jo teit å gjøre det hvis jeg ikke betaler noe selv…Så da ender jeg med å ikke gjøre det regner jeg med.

Huff, hvorfor skal man hele tiden bli overøst med så mange dilemmaer? Det er noe jeg undrer meg på omtrent hver eneste dag 😛

Men samme hva, i mitt hjerte, støtter jeg både ALS og mange andre gode saker. Og en vakker dag, håper jeg på å kunne være med å støtte med penger også 🙂

Ha en god helg alle sammen, med eller uten utfordringer ♥ 


Bildet er googlet.

 

Ta en kikk på youtubevideoen, som beskriver godt hva ALS er for en grusom sykdom.

#utfordring #facebook #penger #sykdom #ALS #støtte

16 kommentarer
    1. bloggnoia: Ja, akkurat det samme har jeg tenkt også…at det er jo det å skape oppmerksomhet som hjelper. Og at oppmerksomhet er noe som vil gi inntekt på sikt 🙂

      Tusen takk for innlegget 🙂

    2. Så utrolig enig. Skal en gjøre dette må man ikke glemme hele poenget, altså å støtte de syke. 🙂 Ha en fin lørdag 🙂
      Hadde vært hyggelig med en kommentar tilbake. Jeg har nettopp startet å blogge, men jeg går helt den andre veien enn de flest andre, derfor trenger jeg en liten “boost”. Jeg skriver om ting veldig få andre skriver om, men jeg er kun 14 år, så jeg blir nok undervurdert. Jeg er her for å bevise at jeg KAN, og om jeg kan, så kan du også. Takker for støtten.

    3. heihei! det er mange som har forstått the ice challenge bucket feil!
      Altså det er slik at hvis du ikke tømmer is/vann over hodet ditt de neste 24 timene, så må du betale 100 dollar til ASL. Og hvis du tømmer hodet ditt de neste 24 timene, så slipper du å betale, men du kan betale hvis du vil da – det er en del som har gjort challenge og gitt penger, men det er ikke krav til å gjøre begge delene. ASL kompanjen har fått 7 millioner dollar fra helle denne ice bucket challenge greia, så de har nok de.

    4. Urte: Tusen takk for kommentaren. Ja, man må få med seg poenget, å gi støtte 🙂

      Jeg skal kikke innom hos deg 🙂

      Ha en flott lørdagskveld 🙂

    5. anonym: Jaha…er det sånn det fungerer? Jeg har inntrykk av at det er litt delte meninger om akkurat den saken. Foreløpig blir det hverken penger eller vann fra min kant 😉 Med mindre det teller å gå ut i det øsepøsende regnværet vi har akkurat nå 😛
      Men i hjertet støtter jeg både den saken og mange andre gode saker 🙂

    6. Jeg syns det kommer sånne utfordringer i hytt og pine jeg! Utifra det jeg har lest så er det vel egentlig ikke satt noen regler for det! Noen mente vel at man enten skulle helle den bøtta over hodet, eller donere. Jeg har ikke mye penger, men jeg hadde heller donert, frysepinne som jeg er 😉 hehe

    7. Mari Thorsberg Andreassen: Hehe….Ja, når “hopp i havet” var en farsott, priset jeg meg lykkelig for å ikke bli utfordret. Men her var det liksom for en god sak. Men likevel så har jeg ikke helse til å holde på med sånne krumspring. Har et stoffskifte som lager problemer, og er dessverre ikke veldig motstansdyktig mot sykdommer. Så det blir ikke noen av delene for meg. Men sender varme tanker til alle gode formål 🙂
      Tusen takk for kommentaren og synspunktet…jeg er enig med deg i dette 🙂

    8. Jeg mener også at ved å skape oppmerksomhet så kan du bidra litt likevel om du ikke gir penger , for ja er en forferdelig sykdom . Men noen ting er nesten sånn at vi får dårlig samvittighet om vi ikke hjelper , som for eksempel det er ikke alle som har råd til å ha vært sitt fadderbarn . Men å ved å gi det medieomtale så kan de som har råd støtte dette . Selv har en kompis av typen min fått denne utfordringen og sendt den videre til typen min . Så nå er “vi” vist i gang med dette , altså medieomtalen….. og det er jo bra i det minste ;o)

    9. cathrinehenriksen: Ja, du har helt rett i det 🙂 Omtale er vel så viktig, for det er alltid noen som har råd til, eller vilje til å støtte 🙂 Jeg skulle veldig gjerne hatt et fadderbarn. Og den dagen jeg får råd til det, så skal jeg det 🙂 Men har jo så mange hjertesaker, så det gjelder vel egentlig bare å ta et valg 🙂
      Tusen takk for kommentaren, og ha en fin søndag 🙂

    10. Eva- I used a free translation site to see what your blog said. I am not sure if it was correct, but I think your blog said that you don’t have a lot of money to donate, but you have seen the devastating effects of this disease. That is very true! The intent of the ice bucket challenge was to raise awareness so that people who haven’t heard of the disease choose to learn about it. A good friend’s husband died in June of this year of this horrible disease. Hopefully this silly ice bucket challenge will raise awareness and a lot of money for research so that a cure can be found! Thank you so much for bringing the message to Norway too!

    11. Hi Eva-
      I used the pathetic free translation site to translate all of the comments from your blog. It reminded me of Great Aunt Lois and I sitting in Norway with the newspaper and a dictionary and trying to understand the current events. We were in tears laughing by the time we finished the first article.
      The idea I got from your readers is that they are skeptical about this ?ice bucket challenge?. People in the U.S. are as well. I always like to think that people are well intended. To me, I think this challenge is a great way to raise awareness about the disease in hopes that people will donate what they can or just inform themselves.
      It seems very hard to predict who will get this horrific disease. I purposely nominated you because I thought that the message should be spread beyond the United States and I am curious if you have known people with this disease. Besides ?ALS? (Amyotrophic Lateral Sclerosis), the disease is also known as ?Lou Gehrig?s Disease?. Lou Gehrig was a famous baseball player in the U.S. who retired from baseball with symptoms and died less than two years later. It is a terminal disease. There are no cures.
      As I told you before, I have a good friend whose husband died in June and another friend whose brother-in-law has battled it for more than five years. It is a condition where a person?s mind is still working, but his/her body is not. I cannot imagine how horrible that would be. Thank you so much for including this in your blog!

    12. Kirstin: Free translation is not always perfect, but is still a good tool, and kind of gives you an idea what it is all about 🙂 And yes, a dictionary gives a text a truly funny look…hehehe.
      I remember so well when you and Lois came to see us, and how much fun we used to have. It was an adventure that I will never forget 🙂 I wish we could do it again, and if you and your family ever plan to come to Norway, you are very welcome…We will always find room for you in our home 🙂

      Yes, there will always be skeptical people to everything going on. And there will always be tons of opinions about it. But most important is the message.
      Yes, I have a poor economy, and a poor health as well. So I am not able to donate. I did think of preforming with the ice bucket, but was adviced not to. So then post a blog about it was the best idea I could come up with 🙂

      I don’t know anyone with ALS. But my mom has another terrible disease. And there is no cure for that one either. However she has been lucky in some ways, as she was older than most when she got it. Not naming any details here, as I can rather tell you more in a facebook PM if you wish 🙂

      Thank you so much for comments, and thank you for sharing this blog with all your facebook friends. I don’t know if they think of using a translator but it wasn’t a stupid idea to do so 😉
      I can on my blog overview that I have had some visitors from abroad the past 24 hours. So this was really nice. I am very sorry the blog is not in English as well, it would have helped 🙂

      I wish you a nice week Kirstin, and very nice to be in touch with you again. I hope you are all doing well 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg