EPLERIS

For å variere eplerettene har jeg prøvd å lete frem oppskrifter jeg ikke har prøvd før. Og denne gangen kom jeg på at jeg har en boks med oppskriftskort, sånne man samler på, som jeg har arvet fra min mor. Kortene er vel sånn ca 30 – 35 år gamle. Og når jeg kikket gjennom dem, fant jeg mye jeg ikke har prøvd før. Valget mitt falt på en dessert som heter Epleris.

Jeg brukte Jasminris i den, for det var eneste risen jeg hadde i hus. Og det smakte i grunnen ganske godt, Men før i tiden, så var det ikke så stort utvalg av ris her til lands, så da antar jeg at risen som ble brukt i oppskriften sikkert er av en mindre klebrig sort. Men jeg vil tro at det kan gjøres om til en smakssak.

EPLERIS

Til 4 personer:
1 liter vann
3-4 epler
1 1/2 dl ris
50 g sukker
1 bit kanelstang
1 ts salt
Krem, melk eller vaniljesaus

Tilberedningstid:
Ca. 40 minutter

1. Skrell eplene, skjær dem i båter. Kok dem opp i vannet, tilsett ris, sukker, kanel og salt.
2. Kok til risen er mør
3. Fjern kanelstangen. Server desserten med krem, melk eller vaniljesaus.

Tips:
Denne desserten kan vi også lage av f.eks. rabarbra. aprikos, svisker eller plommer. 

Jeg serverte den først lunken den ene dagen, og kald den neste. Helt personlig synes jeg den var best når den var kald. Men det er nok en smakssak det også 🙂

 

#dessert #epler #epleris

8 kommentarer
    1. God formiddag Eva 🙂 Den desserten lærte jeg av mormor, med serverer den med rød saus av bringebær eller jordbær, det blir friskere, men det er noe vi synes 🙂 Jeg har også laget den med plommer eller klementiner, kjempegodt. Ha en vakker dag å ikke finn på noe tull, he he.

    2. Lene S.: God formiddag Lene 🙂
      Det hørtes godt ut med rød saus også ja. Må kanskje prøve det neste gang tenker jeg, for nå har jeg spist den opp 😉
      Klementiner….blir som appelsinris da vel. Høres friskt og godt ut 🙂 Det må jeg prøve mot jul 🙂 Spiser du den også med rød saus da eller?

      Jeg skal prøve å være snill i dag, men er ikke alltid så lett 😉 Ha en nydelig og herlig dag du også 🙂

    3. Klementin/appelsinris spiser vi også med rød saus 🙂 Må bruke noe alle liker vet du, en liker ikke vaniljesaus, en annen ikke krem og melk. Stakkars meg, he he, men sånne ting er heller ikke nødvendig for å vokse å bli store og sterke, men frukt og grønnsaker slipper de IKKE unna :-)) Du er sikkert snill hver dag du, men ikke finn på noe tull, skrev jeg, bare litt, he he, men husk å kose deg i dag da 😀

    4. Lene S.: Ja, skjønner den. Det er liksom omtrent umulig at alle skal like det samme. Så litt av en utfordring 😉
      Kan ikke garantere noe….Tull kan man komme til å finne på om humøret er der 😛 Men…er som regel stille og rolig. I dag skal vi faktisk ut og spise. Det blir kos, slippe å lage maten, slippe å rydde etterpå 🙂 Så jada…kose meg skal jeg jo 🙂
      Og håper du også gjør det. Mens du enda har fri 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg